Bukefalos 28 år!

Hur pass förberedd ska man vara?

C

Cavello

Ska ev. vara med och hoppa en liten inoficiell clearround i slutet av maj på en isis. Funderar på att hoppa antingen 20-30 eller 30-40. I gräspaddocken har vi hoppat 50cm utan problem och ute en 60cm oxer samt lite stockar.

Dock har jag ingen möjlighet att träna på att hoppa riktiga "bomhinder" innan träningstävlingen och inte heller en hel bana. Hon är lite grisepassig och har därför svårt att hålla galoppen på volter och likanande men det går ju att sakta av till trav och fatta en ny galopp.

Är jag för dåligt förberedd eller tycker ni att jag ska satsa ändå?

Det är ju faktiskt en träningstävling så det är ju inte blodigt allvar.
 
Sv: Hur pass förberedd ska man vara?

Du har ju alldeles rätt i att på en sådan tävling så är det helt okej att bryta av och fatta ny galopp eller trava runt hela banan.
Eller göra som min första gången, trava fram till hindret, stanna, hoppa jämfota över och trava fram till nästa:rofl: Då hoppade vi nästan en meter hemma och hinderna där var 60 cm.
Det är bara att ge sig ut och prova och framförallt ha kul och strunta i om det ser så himla snyggt ut!
 
Sv: Hur pass förberedd ska man vara?

Det låter bra. Men är lite nervös för när jag tävlade clearround för flera år sedan var det på rutinerade ridskoleponnyer som i princip hoppade allt man pekade på.

Men får väl se hur det går, huvudsaken är att vi överlever oss runt banan och har kul :D

Någon med fler tips för att speciellt lugna ner nerverna lite?
 
Sv: Hur pass förberedd ska man vara?

Tänk studs studs studs :D Vet inte vad det betyder men en kompis sa det ;) Inför varje tävling föreställer hon sig fortfarande (hon rider 170+ hästar) att hon är ute i skogen med en skruttponny och hoppar små grenar ;) Studs studs!
 
Sv: Hur pass förberedd ska man vara?

Tack för tipset :)

Bara jag håller mig lugn så sköter hon nog sig. Hon hoppar ganska bra själv utan att jag hjälper henne men ibland vill jag få igång henne lite extra och då river hon oftast *hm* Får hålla mig lugn och styra x)
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 062
Senast: JohannaB
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hoppträning med tinkern, kan bara sluta på ett sätt. Hon är verkligen hoppglad.:). På uppvärmningen gjorde vi volter som ökades och...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: indra2012
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 629
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp