Bukefalos 28 år!

Hur provas en sadel ut MED fårskinnspad?

Harbor

Trådstartare
Jag har märkt att i Sverige rider de flesta med fårskinnspad under sadeln och har förstått att man provar ut sadeln ihop med den om man tänkt använda en sån varje dag. Hur går den provningen till? Testar man sadlar först utan pad, hittar en passande modell, och sen tar en storlek större då helt enkelt eller?
Vår sadelprovare är helt emot paddar och tycker man ska ha sadeln så passlig att den ligger bra utan pad.
 
Kan tänka mig att man gör ungefär så. Först utan så man ser att själva bommen följer hästen bra. Sen ser man till att bomvidden är något större än det vore utan padd, och sen känner igenom att den ligger bra med padd också. :)
 
Njae, många provar ut en sadel som ligger perfekt. Sen kommer dom hem och lägger sin stora fårskinnspadd under. För det är snyggt...
 
Njae, många provar ut en sadel som ligger perfekt. Sen kommer dom hem och lägger sin stora fårskinnspadd under. För det är snyggt...
Fast då har man inte provat ut sadeln med padd och det var det som var frågan.

Här görs utprovningen precis som vanligt bara det att padden är med hela tiden.
 
Lämpligen provas sadeln ut med padden under, såsom @Bison skrev. Man har helt enkelt padden under sadeln när den provas på hästen. En padd ändrar (enligt min erfarenhet) inte sadeln nämnvärt när det gäller vinkeln, men däremot kan den ta en del utrymme på bredden och då är det inte säkert att det "bara" är att gå upp en bomvidd - det beror på sadeln.

Däremot vet jag inte om jag håller med om att de flesta i Sverige rider med padd dagligen :) . Men visst går det trender i paddar, som med så mycket annat inom hästeriet.
 
Jag provade ut min sadel med padd för att han skulle ha plats att muskla sig.
Hade sadeln suttit som en smäck så hade den varit för trång och han hade haft svårt att bygga muskler på rätt ställe.
Dvs, han har en aningen stor sadel men padden fyller ut så att den sitter bra. Padden ger ju med sig och låter musklerna utvecklas mer än om man bara hade haft sadel.
Vi provade sadeln först för att se att den låg rätt och sen padd under innan vi gjorde sista kollen och provred.

Nu kan jag justera väldigt mycket beroende på om han ändrar sig.
Med eller utan padd och olika vadderade schabrak ger väldigt stora möjligheter men formen på sadeln måste ju passa hästen.
 
Jag provade ut min sadel med padd för att han skulle ha plats att muskla sig.
Hade sadeln suttit som en smäck så hade den varit för trång och han hade haft svårt att bygga muskler på rätt ställe.
Dvs, han har en aningen stor sadel men padden fyller ut så att den sitter bra. Padden ger ju med sig och låter musklerna utvecklas mer än om man bara hade haft sadel.
Vi provade sadeln först för att se att den låg rätt och sen padd under innan vi gjorde sista kollen och provred.

Nu kan jag justera väldigt mycket beroende på om han ändrar sig.
Med eller utan padd och olika vadderade schabrak ger väldigt stora möjligheter men formen på sadeln måste ju passa hästen.
Det låter ju bra om det faktiskt funkar så.
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
904
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
665
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp