Bukefalos 28 år!

Hur räknar man med mineraler`??

caradan

Trådstartare
Har nu fått hela analysen på det nya höt som jag köpt idag (lång väg att åka i snöstorm men vad gör man inte!) och jag har ingenaning om hur man räknar mineralerna?? (analysen jag haft innan har det inte funnits med på.)

Någon som vill??

Hö:
G/kg foder
7,3 MJ
40 SMRP
3,4 Ca
1,3 P
1,3 Mg
9,2 K

Ska vara till en häst som väger 520 kg (enligt viktband) vbl/hbl ca 170cm i mkh. Vilar helt och hållet. Ganska rund. Ligger nu på ca 120 Mj per dag mwn vill ha ner det till ca 90. Krafftfoder som jag vill använda mig av (eftersom jag har det hemma) är lusern (pellets och hack) betfor, b-jäst, krafftprotein och groov.

Tacksam för hjälp.
 
Några förslag:

10 kg hö
1,5 kg groov (gamla)
0,5 kg lucern
2 mått fosforbalans

91 MJ SRP/MJ 6,5 Ca/P 1,85 Ca/Mg 2,7

12 kg hö
0,2 kg krafft protein
0,5 mått dikalciumfosfat
3,5 mått fosforbalans

90 MJ SRP/MJ 6,1 Ca/P 1,65 Ca/Mg 2,8

Det finns ett OTAL förslag, men det är för sent för jag ska orka göra en massa. Så kan dus pecificera om du vill ha med ALLA de fodermedlen du nämnde, eller vilket du helst vill ha med?
 
Jag har räknat lite själv
1okg hö
1/2 kg lusern
75g b-jäst
75g krafft protein
Det ger 79,2 Mj samt 504,25 SMRP

Men jag saknar mineraler mm och vet inte hur de ska ligga i värdena eller hur jag får fram dem...
 
Läs på Nina83's fodersida! Där står jättebra beskrivet hur du räknar fram behoven utifrån det antal MJ du väljer att lägga din häst på!!

Och vad de olika fodermedlen innehåller av mineralerna (Ca, P och Mg är det man brukar räkna) ser du från höanalysen och de respektive fodersäckarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 239
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 155
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Elo
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp