Hur ska dressyrstövlar sitta?

maoulina

Trådstartare
Jag har precis köpt ett par nya ridstövlar med dragkedja där framme (vet ej om jag får skriva ut vilket märke och modell det är?) men jag har aldrig tidigare haft ett par riktiga dressyrstövlar.
Hon i butiken hjälpte mig att hitta rätt storlek och stövlarna verkar passa bra och är bekväma, inte för tighta men heller inte stora, lagom rymliga då jag kan röra foten. De är något för långa då de lägger sig ett par cm sedan.

Dock när jag red i dem för första gången så kände jag att min häl glappade, att jag inte riktigt fick ner foten ordentligt och att stövarna kasade ner på ngt sätt, nästan som jag red på tårna i stövlarna.
Är detta vanligt innan man ridit in dem och de lagt sig vid vristerna? Eller är stövlarna för stora på ngt vis? För jag kan inte ha mindre då jag knappt fick av mig stövlarna efteråt..
Kan säga att det är det värsta jag ridit i när det gäller i stövel väg haha, eller är det bara jag som är ovan?

Tack för svar :)
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

Min erfarenhet av läderstövlar över huvud taget (om man nu köpt på sig ett par man tänkt ha ett par år) är att det alltid är för trångt och för långt i början (pressa in fötter och ben när man ska i dem och sen helst amputera strax ovanför knäna när de ska av), sen lider man sig igenom några pass tills man plötsligt inser att man börjat trivas i dem... ;)

Om jag förstår vad du menar rätt så tycker jag att det låter fullt normalt för ett par sprillans stela stövlar. När vecken vid vristen har satt sig så kommer inte skaften vilja trycka ned stövelfoten längre. Det borde alltså ge sig snart. Men är du orolig så tycker jag att du ska prata med försäljaren, denne kanske har andra åsikter eller idéer om hur du ska komma till rätta med problemet.
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

Du kan testa att lägga i hälkilar i stövlarna tills de satt sig ordentligt.
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

Ja, hoppas att hälen slipper glappa upp och ner när vecken vid vristen lagt sig som de ska så att stövlarna inte trycker ner stövelfoten som du sa :)

Hälkilar hjälper nog inte då stövelskaften ändå kommer trycka ner foten på stöveln så ja, får väl ha tålamod och rida in dem ;) Pest och pina haha..
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

Jag TROR jag hajar problemet. Och isf är det normalt.

Något som kan skynda på att skaften/vristen sätter sig och man kommer ner med benen normalt i sadeln(och slipper tryck i knävecket) är att ha viktmanchetter runt vristerna något eller några pass. Sen brukar stövlarna ha formats ganska bra. 1-2 kg brukar vara lagom.
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

Jag TROR jag hajar problemet. Och isf är det normalt.

Något som kan skynda på att skaften/vristen sätter sig och man kommer ner med benen normalt i sadeln(och slipper tryck i knävecket) är att ha viktmanchetter runt vristerna något eller några pass. Sen brukar stövlarna ha formats ganska bra. 1-2 kg brukar vara lagom.

Smart! Det knepet har jag inte hört förut, tack!
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

Jag är inte så där överdrivet smart. Däremot testar jag saker och råkar ibland lära mig något av värde. ;)

Jag skulle bara prova rida med viktmanchetter för att ha testat hur det känns, påverkar sitsen etc. Råkade ha oinridna stövlar och gjorde en upptäkt.
Det är garanterat något jag kommer upprepa vid nästa stövelköp. Och jag rekommenderar alla dressyrryttare framför allt. Vi har redan nog mycket ärr och knölar på senorna i knävecken. :p
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

Men grejen jag reagerade på var att när jag bara skrittade så gjorde det såklart asont i knävecken, men sen när jag började trava så kasade liksom stövlarna ner så att hälen började glappa inuti stöveln och slutade göra ont i knävecken..

Så det var ju jättesvårt att rida i stövlar som inte riktigt satt fast i foten om du förstår vad jag menar. Men det kanske blir bättre sen när vecken lagt sig och stövelskaften inte pressar ner hälen längre?
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

Nya Skor ska sitta jätte tight om hälen i mitt tycke, glappar de är de gör stora i hälen och kommer att leda till skav även när stöveln satt sig. När man provar ut nya stövlar ska man testa att ta ner hälen och dra stövelskaftet nedåt, kastar det eller glappar det så vet man att den kommer göra det i ridningen också. Häl kilar fyller ut utrymmet men man töjer ju stöveln extra om man pregar ner mer i dem.

Nya stövlar ska sitta som gjutna runt själva foten oavsett om man hoppar eller står på tå, de töjer sig och formas snabbt och har man ett par skor dom passar perfekt i affären så blir de förstora när de blivit inridna.

I ditt fall hade jag tagit häl kil och ridit med vikter eller hårt dragna sporrar så hälen inte glappar så mycket.
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

Hade hälkilar liggandes hemma och det blev myycket bättre :) Ska dock åka och köpa en sula också och se vad som blir bäst! Så får se hur det känns sen när jag rider! Tror det går att fixa!
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

Bra då är det inte bara jag som går som klumpfot i mina nya läderstövlar:D

Det är väl bara att gå och bita ihop de första veckorna tills de sätter sig antar jag.

Ska man va fin får man lida pin:D
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

är du säker på att de inte är för stora? Jag har bara "ridit in" tre läderridstövlar, men inget av paren har glappat. Stelt och stumt är det i början men inte glappt.
 
Sv: Hur ska dressyrstövlar sitta?

Jo dom är säkert något stora i själva foten/vristen men jag kan absolut inte ha en mindre storlek (de är lagom i fotlängd, bredd, höjd på skaft och omkrets).

Men jag löste klappet med hälkilar och nu sitter dem som de ska :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter nya ridstövlar, och har följande kravlista: mjuka i skaftet dragkedja (jag har skadat foten och kan inte komma ner i...
Svar
19
· Visningar
3 299
Senast: Eamene
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 277
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 918
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
576
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp