Hur ska jag göra???

V

valentino

Jag vet inte alls längre hur jag ska göra, jag kan ju inte fortsätta att skritta ponnyn i all oändlighet. Hjälp!

Här är vår historia :crazy:

Körde och tävlade ponnytrav med mitt russ men det gick inte något vidare, hon kunde verkligen inte hålla ordning på sina bakben och sprang fruktansvärt orent. Under träning tycktes hon springa snett i vagnen och vrida huvudet åt sidan medan hon "hoppade" sig framåt i "trav". Jag började misstänka hälta på bakbenen och vi kontaktade veterinären.

Det visade sig vara hälta på båda framknäna och framkotorna! Hon sprutades och fick vila med korta promenader i en månad inan hon friskförklarades.

Jag började med att skritta henne för vagn i exakt en månad. Därefter började jag även att småjogga. Detta gjorde jag i 200 meters intervaller och det blev väl ca 3-4 "joggintervaller" på ett träningspass. När ytterligare en månad gått tänkte jag öka småjogget till trav. Det gick inte för såfort hon skulle bredda bakbenen så sprang hon lika orent och dåligt som innan hältan. :( Dessutom slog hon även nu huvudet åt sidan och vred kroppen i vagnen. Jag började då återgå till enbart skritt och de dagar hon kändes pigg fick hon småjogga i intervaller. Detta har jag gjort nu i en månad men jag kan ju inte skritta hur länge som helst. Och ärligt talat vet jag inte hur jag ska fortsätta.

Vi vet att hon har känsliga framben (har varit halt tidigare) och vill inte köra alltför hårt med henne. Vi kommer inte längre att träna till tävling men vill köra henne så att både vi och hon trivs.

Men hur ska vi köra henne nu i fortsättningen? Att bara trava, trava, trava olika sträckor sägs ju vara mest påfrestande för benen och jag vet inte så många andra sätt.

Någon som kan berätta för mig hur jag ska göra? :crazy:

Tack!
/Valle
 
Jorrå, det har jag insett och jag kommer i fortsättningen inte heller att träna för tävling.

Jag kan inte rida (hon är också för liten :smirk:) och vill gärna fortsätta att köra henne. Jag vet dock inte hur jag ska kunna köra henne i fortsättningen, ingen träning utan bara körning. Ska jag nöja mig med att enbart skritta? Eller kan jag trava, men i så fall, hur, hur mycket, hur ofta?

/valle
 
Prata med din veterinär, så kanske de kan komma med något bra förslag... Annars kanske du ska ge henne en rejäl vila och sedan sätta igång henne, låta henne vila i ett par månader? Eller behandla och vila igen? Hur gammal är hästen?
 
Vila, vila, vila. Dryga två månader är ingen lång konvalescens för en så pass grav hälta/skada och med tanke på att du får rejäla bakslag finns risk för att ni gått för fort fram.

Jag har en häst som blev utdömd för sin grava frambenshälta, men som efter ett år på bete/i hage är helt återställd. Detta kan naturligtvis inte jämföras med din ponny, men jag vill belysa att vi ofta underskattar vilans läkande kraft! Och då menar jag inte boxvila, utan vila från arbete i hage med andra hästar.
 
Ponnyn är bara 5 år gammal.

Svårt att förklara! Småjogg kallar jag det när hon inte spriger och breddar bakbenen i trav utan enbart trippar fram i låg hastighet.

Jo, vila vore kanske det bästa. :smirk:

/valle
 
Kanske en equiterapeut som kan undersöka också? Frågan är ju varifrån hältan och sneheten kommer ifrån..
 
Var kan man få tag i en equiterapeut? Och vad gör de för speciellt?

/Valle
 
TID! Det kan ta LÅNG tid att bli av med ledinflammationer. (För som jag fattade var det det hon haft?). hur behandlades hon?

Som jmförelse så tog det två sprutningar innan valackens LINDRIGA hasledsinflammation gav med sig. Först in och kolla och spruta hasen med tuppkam + kortison, vila en månad, bättre men inte bra så in igen ochs pruta igen, vila en månad och sen bra. Skrittade i två veckor efter det (tot två månader efter första besöket), sen trav 5 minuter per pass, och sen ökat med 5 minuter per dag i 2 veckor, sen 5 minuter galopp/pass och öka med 5 min/dag. När han var fullt igång fick han börja på böjt spår.

Nu har jag tagit det extremt mycket långsammare pga att han vissa dagar likförbaskat var knackig, så vi är inne på 2½ månad skritt med lite trav, räknar med att börja lägga in galopp efter nyår.

En månad är en väldigt KORT konvalescens för en dubbelsidig kotleds och knäledsinflammation, så räkna inte ut hästen än. Hon kan behöva behandlas fler gånger och få mer vila!
 
En equiterapeut kan man säga är som en massör o kiropraktor i ett. Personen har 2 års utbildning och kan akupunktur, laser, massage etc.. Denna känner igen din häst och letar efter snedheter, ömhet och spänningar i kroppen.

Jag vet inte vart du bor, men kolla och hör dig för på stall i din närhet, ridskolor, klubbar etc. De flesta brukar ta runt 500 kr för en undersökning + den behandling som ev behövs.

Vet du varför din ponny har fått dessa problem? Om inte så tycker jag att en equiterapeut skulle kunna hjälpa dig att utforska några orsaker som kan orsaka dessa symptom.
 
Första besöket hos veterinären blev hon sprutad i båda framknäna och i båda framkotorna. Hon fick också med sig Finadyne hem som hon åt under en vecka.

Tre veckor senare var vi på återbesök och då visade hon bara hälta på kotorna, blev sprutad bara där.

Tre veckor senare vár vi tillbaka och hon förklarades haltfri. Vi frågade hur vi skulle fortsätta och veterinären tyckte ca tre veckors skritt till och sen kunde vi sätta igång.

Vet. sa tre veckor och vi skrittade i en månad innan vi försiktigt började jogga i intervaller för att inte slita på benen. Vi tyckte att vi gick långsamt fram och var försiktiga men tydligen var det inte tillräckligt. :(

Alltså ska jag bara fortsätta att vila henne nu. En fråga bara, kan jag fortsätta att skritta med henne och gå promenader?

Någon skrev att eventuellt fler behandlingar skulle behövas. Ska jag fara tillbaka till veterinären och be dem titta eller kan detta gå över med enbart lång vila?

Stallet hon står i skulle snart ta ut en equiterapeut, då kan även jag prata med honom och be honom kolla upp henne.

Orsaken till hältan vet jag inte men jag gissar på att vi har tränat fel på något sätt som då har slitit på hennes ben. Vi har ridit henne en hel del också, fast hon inte är riktigt musklad eller balanserad och dessutom ganska liten, det tror jag också bidrog.

Snedheten i vagnen vet jag inte varifrån den kommer, kan den ha någonting att göra med att hon en gång välte med vagnen? Efter den händelsen blev hon bakskygg och spänd, en massör tittade på henne och behandlade henne ett antal gånger.

Tack för er hjälp! :)

/Valle
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 296
Senast: Sirap
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 065
Senast: Stergo
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 290
Senast: Lynxsa
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 173
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp