Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra?

H

HubbaBubba

Jag har en långhårig schäfer hane som blir 9månader nu i juni, vi har gått valpkursen på brukshundklubben. Vi ska även gå fortsättningskursen som börjar i höst. Han är jätteduktig och lyder mig enda tills min mamma finns i närheten. Så fort hon dyker upp så blir han totalt galen och ska bara hoppa och busa med henne fast hon vänder ryggen åt honom och inte uppmuntrar honom till lek. Även när hon tillrättavisar honom så tror han att de leker fast hon gör precis som hon en gång har fått lära sig då hon själv hade hund.

En av kursledarna som han hoppade på lade ner honom och lika kvickt var han uppe igen och trodde att de lekte. Det verkar precis som om han blir ännu mer taggad av att bli tillrättavisad :confused: hur ska jag göra? Hur ska jag få honom att lyssna på mig när min mamma är i närheten, och hur ska jag få honom att sluta hoppa :confused: Det är bara på vissa han inte ens försöker hoppa, varför är det så :confused:

Har tröttnat på att mina kompisar säger att min hund har damp :( han blir exalterad och håller på att krypa ur skinnet. Han får mycket motion och vi kör 4 lite kortare träningspass varje dag där han antingen får lära sig trick eller så får han söka godisar, ibland lägger vi ett kortare spår. Gömmer även godisar i tomma mjölkpaket som han får klura och lirka upp. Vad gör jag för fel :confused: Jag försöker verkligen att sysselsätta honom både fysiskt och psykiskt så mycket som möjligt.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Låter som om Du glömt att träna passivitet, som nästan är viktigast av allt.

Lär honom att koppla av. Låter som om Ni tränar honom nästan lite för mycket för att vara så "liten".
 
Sv: Hur ska jag göra?

När Du tränar och Din mamma är med, ska hon vara väldigt tråkig i hans ögon. Hon ska inte titta på honom eller prata med honom. Om han springer fram till henne under träningen ska hon bara vända honom ryggen och inte säga ett ljud. Ignorera honom totalt.

Detta med att han hoppar, så skulle jag göra samma sak där. Den han hoppar på vänder sig om och säger inte ett ljud. När han slutar hoppa vänder man sig mot honom igen, så att han kan få hälsa. Hoppar han på nytt så vänder man sig om och går ett steg ifrån honom. Är han inklickad kan man klicka honom när han har alla fyra tassar i backen, innan han hoppar.

De människor han inte hoppar på vid möte. Titta hur de beter sig när de kommer emot honom. Troligen har de varken ögonkontakt eller bryr sig om honom när de kommer emot honom.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Träningspassen är väldigt korta och det handlar om ca 15min per dag sammanlagt. Är det för mycket? Det var vad de rekommenderade på kursen. Vi brukar träna passivitet också, brukar sitta på bänken utanför kvantum där det passerar mycket folk och det är rörelse. I början tidigt på morgonen när det inte var så mycket rörelse där. Grejen är den att han ligger lugnt där och bryr sig inte om folket som springer ut och in. Så har vi varit på andra platser med efter det och då ligger han med och bryr sig inte precis om folket. Han har även varit med på släktmiddagar och då ligger han med lugnt. :confused: De han hoppar på vänder sig från honom men han fortsätter att hoppa på dem ändå. Mamma har aldrig uppmuntrat honom till lek så jag fattar inte varför han ska terra henne :confused: Hon brukar vända sig mot väggen med och då försöker han att pressa sig imellan och ändå hoppa. Hon kan komma in i t.ex stallet och total igga honom och ändå så har han full cirkus.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag känner igen detta. Men min vovve har blivit bättre med tiden. Han var exakt så som du beskriver innan men det har blivit bättre. Jag har inga bra tips tyvärr.
 
Sv: Hur ska jag göra?

De på klubben trodde också att han skulle lugna sig när han blev lite äldre....... :crazy:
 
Sv: Hur ska jag göra?

Exakt! PASSIVITETSTRÄNING!!!! Lär vovven att det inte alltid måste hända saker. Utan lära honom att bara få sitta/ligga still. Tänk på att inte ge kommandon under denna tid, om du inte kan följa upp på dom. Sitt still själv utan att prata med hunden, utan klappa lite lätt på honom när han lägger/sätter sig.... Men inte överdrivet. Lyssna efter "sucket". Då har du vunnit.
Lycka till. :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 684
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 552
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 685
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp