Hur ska veterinären fylla i vaccinationsintyg?

J

Jutka

Det här tycks vara en onödig fråga för man tycker att veterinärer bör ha koll på det själva, har aldrig haft några problem tidigare. Min häst vaccinerades idag mot influensa, tyvärr hade jag inte möjlighet att närvara själv så min medryttare ( som inte har ngn koll på vad som ska stå i intyget men jag tänkte att det har väl veterinären koll på) fick vara på plats. När jag nu fått se vaccinationsintyget saknas batchnr och stämpel samt uppgift om att vederbörande är legitimerad veterinär; när det saknas uppfgifter så blir jag ju lite fundersam över vad som gäller.

Jag ringde upp vetrinären som vaccinerat min häst. På frågan varför jag inte fått batchnr svarade hon att de var slut och garanterade att jag inte skulle få några problem; nu undrar jag om det inte finns lika många etiketter som ampuller/ doser i förpackningen? Vad gör jag om min häst får en reaktion?Hur kan hon garantera att jag inte får problem? Hur viktigt är det med batchnumret egentligen? Vidare saknas stämpel, däremot finns en underskrift och ett namnförtydligande. Saknas gör också att vederbörande är leg.veterinär.
Kan vaccinationen ses som giltig? Riskerar jag att få problem längre fram t ex i samband med tävling? Vad ska jag göra?

Till saken hör att veterinären kommer från ett skandinaviskt grannland och kommer att försvinna från landet i början av nästa år. vad hade ni gjort? Tacksam för alla synpunkter!
 
Veterinärerna här gör lite olika, har aldrig fått kommentar om det på tävling. Några har stämpel och några skriver namnteckning och sen förtydligande med leg.vet innan.
 
I mina intyg har det alltid bara stått vad hästen har fått för sorts vaccin, datum när den fick det, samt underskrift av en vetrinär. (ev stämpel med underskrift)
Har aldrig fått några klisterlappar??
 
Har faktiskt ringt till jordbruksverket och fått lite svar på mina frågor. Har även talat med chefen till den veterinär som vaccimerade min häst så att ett nytt vaccinationskort skickas till mig. Eftersom hon inte hade skrivit att hon var leg.veterinär och stämpel saknades hade jag kunnat få problem på tävling om jag skulle behöva styrka att han är vaccinerad av behörig person...
 
Men handskrivet namnförtydligande är väl ändock lika giltigt som stämpel? Stämpeln är ju inte en "identitetshandling" utan snarare en förenkling för den som ska skriva dit sitt namn? Stämpeln är ju dessutom bara en helt vanlig sådan, beställd från vilket stämpeltillverkande bolag som helst.

Ännu en fundering - högst upp i vaccinationsintyget står det något i stil med "underskrift av legitimerad veterinär" - borde inte detta betyda att en upprepning av leg vet är onödig? Tf vet måste naturligtvis plitas dit, men?

Det viktiga är ju faktiskt underskriften, och att den är äkta är väl lika svårt att bedyra som att garantera att man inte har snott eller låtit egentillverka veterinärens stämpel?

Vad sa de om batchnumret då?
 
Aldrig sett ett batchnummer på ett hästvaccintyg.
Klisterlappar följer inte med alla vacciner.
Det är väldigt vanligt med handskrivet namnförtydligande under namnteckningen o jag har aldrig varit med om att det gett problem.
PL
 
I hästpassen skall batchnr införas. Så även i Equip och Duvaxynvaccinens intyg, övriga vet jag inte med säkerhet. Känner inte till tanken bakom detta, vad gäller stelkramp och botulism så rör det sig inte ens om smittsamma sjukdomar, i fallet influensa så är inte en vaccinerad häst en garanti för ett effektivt stoppande av smitta? Det är inte heller, mig veterligen, samma krav på journalföring som vid t ex en rabiesvaccination. Antar att det har med EU att göra...
 
Även om det finns plats har jag aldrig sett det ifyllt, jag kan inte heller se någon mening med det, knappast någon EU regel eftersom vacciationsbestämmelser helt bestäms av resp tävlingsorganisation.
Rabiesvacc är speciellt eftersom man skall kunna härleda dåligt antikroppssvar till en viss batch.
PL
 
Hästpasset är ju iofs ett EU-påfund. Och förmodligen allt som står däri. Att läkemedelsföretagen väljer att utforma sina vaccinationsintyg i enlighet med hästpassens får väl anses som en naturlig följd. Vilken betydelse ett korrekt ifyllt batchnr i hästpasset har vid tävling (nationell och internationell), export etc vet jag inte. Jag vet inte heller om försäkringsbolagen ställer några krav på tillräcklig dokumentation av framförallt stelkrampsvaccin?

Personligen anser jag att batchnr i vaccinationsintygen för häst är värdelös information bland annat eftersom det saknas krav på ytterligare dokumentation och att säkerheten är låg. En klisterlapp i ett vaccinationsintyg som ofta saknar ordentlig identitetsbeskrivning av hästen (gäller förstås inte passen) kan knappast vara användbar ens om man vill spåra en viss serie vaccin efter ett sjukdomsgenomslag. Det går inte att jämföra med den dokumenation som krävs vid en rabiesvaccination; den senare måste anses som "bindande".
Jag förstår inte heller varför man skulle vilja spåra, utom möjligen, som tidigare nämnt, i det fall att en fullvaccinerad häst avlider i stelkramp. Hästinfluensavaccin ger inte ett fullgott skydd, dvs man kan aldrig bevisa att ett utbrott beror på ett dåligt vaccin = ingen anledning att ens notera batch? Annat än, möjligen, om det vore för att det borde vara något svårare att förfalska ett vaccinationsintyg där batchnr krävs. Vilket jag alltså betvivlar att det gör.
 
Jag har fransk häst och pass och rabiesvaccinering.

I "vaccinationsavdelningen" sitter det små klisterlappar med batchnummer, både för rabies och influensa+stelkramp.

De olika fälten som finns att fylla i (och som är ifyllda) är:
* Vignette or Name of the Vaccine and No of the batch
* Prevented deseases
* Detailled date (day, month, year)
* Place
* Stamp or Name, adress of the Veterinary Surgeon
* Hand-written Signature

Det som "oroar" mig är att det bara är ett "spruttillfälle" inskrivet, men jag vet att han blivit grundvaccinerad... Frågan är om jag måste göra om den, iaf stelkrampen (med tanke på försäkringsbolag, tävling är jag inte intresserad av).
 
Veterinären ska skriva upp batchnumret; är det så att man får problem t ex att vaccinet inte har avsedd effekt eller att hästen får ngn form av biverkan så ska man kunna spåra vaccinet/ återkalla det Finns det inte klisterlappar finns det batchnr på flaskan så det finns inget hinder att dokumentera det i vacc.intyget bara för att klisterlappar saknas.Det är säkert så att man gör olika, men det måste ju ändå finnas en " mall". Jag har inte träffat den här veterinären "in person" men har av andra hört att hon verkade grön ( nyexad?)- fast hon hade tydligen god hand med hästarna ( och det var ju bra). Jag vet att det är mycket juridiska skyldigheter o ansvar mm när man har en legitimation kopplat till sitt yrke ( har det själv) men jag förutsätter att den som har legitimationen ( i det här fallet veterinären) känner till hur ett intyg ska skrivas. Har som sagt fått ett intyg och är nöjd, det blev lite extrajobb men nu ser jag till att vara på plats själv nästa gång...

God fortsättning! :)
 
Vad gäller namnförtydligandet så kan ju inte JAG skriva dit att vederbörande är leg.veterinär i efterhand.Det är egentligen konstigt att det inte krävs en personlig stämpel, som det är nu verkar det som att vem som helst kan fylla i vacc.intyg...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp