Hur skall detta fungera?

D

Dalolly

Är relativt nygravid (8 v) och jag håller redan på att avlida..

Ingen mat går ner i min mage, på sin höjd lite fil då och då.. Illa mår jag meste hela tiden och tröttheten är dödlig. Nu till min fråga: Hur klarar ni allihopa av vardagen?

Morrnarna är en pina. Drar mig upp och våndas över att en ny dag gryr. Kämpar mot illamåendet när jag borstar tänderna (ingen god smak, enligt min kropp)

På jobbet (Förskolelärare) är det hemskt med alla lukter och vid matstunderna. Jag kan inte stå upp alldeles för länge för då snurrar världen aningens för mycket. Mao är jag inte världens bästa "fröken" just nu..

När jag kommer hem så stupar jag i säng, hästen får ofrivilligt vila. Vilket inte är alls som planerat. Ligger i soffan eller sängen och kämpar emot illamåendet sen somnar jag.. Sover dåligt och konstigt..

Jag vet att det ser ut så här för många, men hur klarar man av det. Vill ju inte berätta för kolleger o chefer så tidigt.. Ska man trycka i sig mat ändå? Finns det ngn mirakelkur?

Massa desperata frågor. :rofl:

Tur att man väntar på något gott...:banana:
 
Sv: Hur skall detta fungera?

Vill bara tillägga att alla som någonsin varit gravida de är from nu och för alltid mina idoler
 
Sv: Hur skall detta fungera?

Enda trösten jag har att säga är att det går över, förr eller senare, om inte annat efter förlossningen. ;)

Vid min förra grav mådde jag pest & pina fram tom v.20 ungefär. Kunde knappt äta övht och alla lukter var hemskt. Gick ner flera kg och blev trött & på dåligt humör av att hela tiden må dåligt. :( Men sedan bara släppte det och resten av gravven hade jag tur att må bra iaf. :) Jag provade Seaband (finns på apoteket) vilket hjälpte mig. Var skeptisk innan, men det fungerade faktiskt. Annars brukar dom rekommendera åksjuketabletter. Se till att äta ofta & lite så du aldrig hinner bli hungrig, det är då illamåendet brukar komma. Fet, varm och stark mat gick helt bort för mig. Levde på sallader, youghurt, frukt och grönt typ. :D

Denna gång går det mkt bättre, har mått illa några ggr på morgonen & behövt kräkas. Mest för att det gått för lång tid innan jag stoppat i mig något. Lätt & glömma bort det då man har en 6 månaders som kräver all uppmärksamhet. ;) Den här gången har jag tyvärr måste jag väl säga fått dille på hamburgare med strips & kan äta det flera ggr i veckan. :d:o Inte vidare nyttigt...

GRATTIS måste jag ju säga osså. :D
 
Sv: Hur skall detta fungera?

Tackar!

Och tack detsamma

Apoteket skall besökas av mig idag... Det är ett som är säkert:laugh:
 
Sv: Hur skall detta fungera?

Grattis :banana::banana:

Jag vet hur du har det. Illamåendet började i v 7 och i v 11 började det värsta släppa och i v 13 var det borta. Då började den extrema tröttheten i stället :cool:
Jag hade seaband på mig dygnet runt och tyckte att det lindrade en del. Annars är det att äta lite och ofta som hjälpte. Ät det som du klarar av oavsett vad det är. Jag levde på pommes frites :D
 
Sv: Hur skall detta fungera?

ugh jag var själv illamående ett bra tag, tyckte faktiskt livet var över o att det absolut INTE kunde vara värt det, så illa mådde jag dag o natt..

Sen helt plötsligt som ett trollslag så gick det över :)

jag hoppas på samma för dig!!

Ang armbandet från apoteket så antar ajg att du inte såg insider igårkväll då det testades?

Lycka till!
 
Sv: Hur skall detta fungera?

Åååå vad jag känner igen mej... Men som sagt, det går över, förr eller senare :D Mitt illamående höll i sej hela vägen men nånstans vid v 30 har jag för mej började jag kunna äta lite mat igen (Adam anlände i v 36). Jag levde annars på 2 rostade mackor+ 1glas oboy till frukost, samma till lunch och så samma till middag igen och så kräktes jag däremellan. BM tyckte oxå det var konstigt att alla mina värden var toppenbra trots konstanta kräkningar o att jag inte åt några tillskott.. :grin:

Men oj, vad gott allt blev efter förlossningen! :d Jag hade det lite jobbigt med lukter en tid efter men det var ingenting i jämförelse. Dagen efter Adams födelse fick sambon åka förbi McDonalds o köpa BigMac, ååååååh så gott det var! Jag som bara några dagar tidigare spytt bara jag såg ett gult M efter motorvägen :rofl:

Jag provade olika tabletter o även armbanden måt illamåendet men det hjälpte inte på mej..

Det kommer gå bra ska du se, för de allra flesta avtar illamåendet efter 3 månader ungefär :laugh:
 
Sv: Hur skall detta fungera?

Jag mådde likadant, för att magen skulle stabilisera sig så man inte behövde känna att man kanske inte kan kontrollera ev spyattacker vid tex lukt man inte tål, så testade jag bikarbonat.
Testade oxå åksjuketabletter men de hjälpte inte ett dugg.
Bikarbonatet var helt underbart!& jag mådde så mkt bättre av det.
Man äter ngn matsked & dricker vatten till.
 
Sv: Hur skall detta fungera?

Ang armbandet från apoteket så antar ajg att du inte såg insider igårkväll då det testades?

Jag orkare inte vara vaken så sent, vad sa de?


Dalolly Grattis först och främst :bump: Har du vart på inskrivning och kollat blodtryck, socker och hb? Jag svimmade när jag var i v.7 så det var helt enkelt bara att lugna ner sig och äta ännu mer och oftare (jag mådde inte illa).

Det jag hört andra fått göra som mått illa är att äta innan de går upp, mariekex och rostade bröd utan pålägg.
Seaband och åksjuketabletter.

Har illamåendet vart jätte svårt har de blivit sjukskrivna.
 
Sv: Hur skall detta fungera?

Ha ha första gången jag var vaken så jag orkade se insider på HUR länge som helst :)

De testade det helt enkelt på såna som är åksjuka, det funkade inte ett skvatt men det kan säkert funka på någon annan o så måste man nog tro o vilja lite oxå!!

Jag kunde verkligen inte äta innan jag steg upp, he he mådde ju illa redan då jag vaknade, inget jag saknar idag då det gått över :)
 
Sv: Hur skall detta fungera?

De testade det helt enkelt på såna som är åksjuka, det funkade inte ett skvatt men det kan säkert funka på någon annan o så måste man nog tro o vilja lite oxå!!

På mig fungerade det som sagt...trode inte på det innan, men det fungerade. Sambon tror att det var psykologiskt, men det är ju skit i samma, huvudsaken är ju att det fungerar. :idea:
 
Sv: Hur skall detta fungera?

För de allra flesta går både den där enorma tröttheten och illamåendet över lite längre fram. Om du får stora problem med illamående och kräkningar så kan du be att få tabletter utskrivna av BM.

Jag mådde hyfsat i början av grav. Dock var jag extreeeeemt trött. Gick och la mig vid senast 20 på kvällarna. Ofta försökte jag dessutom sova 1-2 timmar direkt efter jobbet. Illamående var jag inte så ofta/farligt. Jag fick dock väldigt känsligt luktsinne. Sambon blev förbjuden att steka pyttipanna i ett par månader där i början. :D

Du kan glädja dig med att när väl barnet är ute så kommer du att glömma det där jobbiga i början. Jag kom på mig själv nu när jag läste ditt inlägg med att tänka "oj, vad jobbigt. Så var det ju inte för mig" men vid närmare eftertanke så var jag som sagt vääääldigt trött och känslig för lukter (matos mest).
 
Sv: Hur skall detta fungera?

Seaband och postafen funkade inte på mig, fick lergigan comp utskrivet och det hjälpte ganska bra. Tog en morgon och en kväll. Nu i v 20 har illamåendet släppt, men jag kan fortfarande inte äta nötkött lr dricka kaffe..
 
Sv: Hur skall detta fungera?

GRATTIS!

Jag mådde illa fram till vecka 10-11 någon gång. Började vissa veckor att jobba klockan 6, och då gick det inte att äta Prostafen, för då blev jag så sjukt trött (som om man inte var nog trött redan från början!).
Tack och lov så gick det ju över.

När man var i den situationen så kändes det verkligen som att man skulle dö. Nu i efterhand så tänker man att "det var inte så farligt".
Man glömmer snabbt :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp