Hur sköta "sår" på föl?

B

black pearl

F##n! När jag skulle ta in mina pållar ikväll var det något som skrämde dem. De galopperade som galningar och när jag tog in stoet med föl på tre veckor knuffade hon till den lilla så hon kom emot väggen med höften. Nu fattas en bit päls precis på höftknölen. Det är inget sår som blöder men pälsen är borta. Hon verkar inte ha ont eller tagit direkt skada efter vad jag kan se utan traskar på som vanligt utan att halta. Det tråkiga är att det är bar hud precis där hon ligger mot underlaget och nu med rötmånad och allt. Jag skvätte på lite väl utspädd jodopax ikväll men funderar på vad som kan vara bra under dagtid i hagen? Helosan kanske? Eller ska jag bara låta det vara och lufttorka? Salva gör väl att grus och skit kan kleta fast... Men tar jag ingenting på så är det inget skydd mot sol eller bakterier. Hon har en viss fökärlek att lägga sig i grusgropen i stället för där det är friskt gräs:crazy:
 
Sv: Hur sköta "sår" på föl?

Hur stort är området då? Sådana skrubbmärken brukar inte medföra några problem, det låter ju som att huden är intakt? Skydda mot flugor bara.

Om fölis sedan fick en rejäl smäll mot bäckenet skulle jag nog wara mer orolig för det.
 
Sv: Hur sköta "sår" på föl?

Eftersom det inte är hål, så hade jag låtit det vara för att låta det torka.
HAde varit sämre om det varit ett sår som varit öppet. Nu är det "bara" avskavt som du sa.

Går säkert bra.
 
Sv: Hur sköta "sår" på föl?

Tack för tipsen! Jo, jag höll på att få hjärtsnörpen för egen del och såg framför mig värsta scenariet:eek:Sedan kollade jag upp henne och klämde mm men det verkar inte vara något som gör ont. Min man som stod bakom dem tror inte det blev så hård smäll utifrån vad han såg men jag ska ner en runda till stallet igen för att titta till dem/henne ordentligt.

Fölis drog om stoet som redan var lite hoppig inne i stallet och fick av misstag en knuff av hennes stora bakparti. Jag märkte sedan att det satt en liten pälsbit på sista hörnan och att det fattades motsvarande tuss på lillskruttens höftknöl ca 5x5 cm. Hade det varit de stora så hade jag inte oroat mig så mycket men dessa små ligger ner så mycket och är ju mer känsliga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur sköta "sår" på föl?

Smidigt och enkelt att ha på som lite extra skydd och som dessutom håller flugorna borta är sprayplåster med tjära i. Blir ett skyddande lager "plast" som andas men skyddar, luktar ordentligt av tjära och flugorna håller sig borta. Bästa tillbehör som finns sommartid, skulle aldrig överleva utan det...
Brukar finnas överallt där de säljer hästutrustning.
 
Sv: Hur sköta "sår" på föl?

OK! Ska genast införskaffa en sådan spray! Jag har en "blåstrålad" sprayflaska som också lägger sig som en hinna och samtidigt är bakteriedödande...kanske skulle ta ett sprut av det så länge? Måste bara kolla så den inte täpper till utan andas.

Idag verkar hon inte påverkad heller av smällen och den bara fläcken ser torr och fin ut...Men hon tycker inte om att jag klämmer på höfterna men reagerar inte som att hon hade ont i stor skala. Nu har hon aldrig varit så förjust i att bli undersökt och klämd på även om hon är väldigt kelen och social för övrigt. Känner mig som en riktig hönsmamma! Tack för alla goda råd:bow:
 
Sv: Hur sköta "sår" på föl?

Blåspray är bättre än den med tjära i, om man inte är rädd för att allt blir blått. För just som du skriver själv är de också starkt bakteridödande. Tjärsprayen använder jag bara när jag inte vill ha blå fläckar av någon anledning på hästen. Så du behöver inte köpa den om du har den andra hemma. Är inte heller helt säker på att det blir bra att blanda dem på hästen. Blåsprayen andas ännu mer är den andra, det är egentligen bara det att man ser färgen som gör att den märks. Tjärsprayen lägger sig bara som en tunn hinna över såret.
 
Sv: Hur sköta "sår" på föl?

Håller absolut inte med dig ang att blåsprayen är bättre. Flugorna älskar blåsprayen och dras till fläckar sprayade med blåspray kanske inte riktigt det man vill på sommaren. Även sprayplåstret innehåller bakteriedödande medel, men framförallt blir det en tjock skyddande hinna och som flugorna håller sig väck ifrån vilket det inte alls blir av blåspray som verkar bara för stunden när det sprayas på. Dessutom är blåsprayet inte beständigt i solen utan försvinner efter bara någon timme i solen.

Har man haft svåra stora sårproblem i augusti så lär man sig snabbt vad som håller flugorna borta och inte. Sprayad med blåspray dessutom med tunna sådana där vita nätbandage över som var helt dränkta och knallblå, hela området blev totaltäckt av flugor nästan direkt, två timmar senare var bandagen vita igen så flugorna "ätit" i sig allt det blåa.
Med sprayplåster med tjära, helt fri från flugor och det skyddande skitet fick sitta hela dagen. Väldigt markant skildnad kan jag säga. (Testade 3 olika blåspray så det var inte bara med en sort det hände).
 
Sv: Hur sköta "sår" på föl?

Varför använder du vävnadsretande grejjer när det inte är en infektion?
Bättre att använda nåt som är snällt mot hästens hud! Det gäller ju även om det gått hål, varar det inte så finns ju ingen anledning att använda nåt som är vävnadsretande.

Har det däremot börjat vara så brukar jag använda väteperoxid, och sedan en salva om flugorna inte tycker om helt enkelt.
 
Sv: Hur sköta "sår" på föl?

Varför använder du vävnadsretande grejjer när det inte är en infektion?
Bättre att använda nåt som är snällt mot hästens hud! Det gäller ju även om det gått hål, varar det inte så finns ju ingen anledning att använda nåt som är vävnadsretande.

Har det däremot börjat vara så brukar jag använda väteperoxid, och sedan en salva om flugorna inte tycker om helt enkelt.

väteperoxid är lika wäwnadsretande som jodopa[ks], så jag förstår inte riktigt poängen. Fö är det inte fel att minska bakteriehalten på skrapad hud och när man inte ens har ett sår är det ju lite öwerdriwet att åberopa att jod stör sårläkningen.
 
Sv: Hur sköta "sår" på föl?

Jo, jag vet att jodopax inte är lika bra som man förr trodde men det var vad jag hade till hands. Var till en början mest ute efter att ta kål på ev bakterier från skrapet. Hade en flaska blandad sedan navelstumpen skulle doppas..så nån nytta gör den väl i vissa sammanhang.

Idag ser den kala fläcken torr och fin ut och hon strosar runt i hagen som tidigare, ska kolla hennes åttaryck (hon springer som en vilde varje kväll vid åttatiden av någon anledning):D och se om hon är lika mycket i farten som tidigare dagar. Var emellertid och klämde lite på höftbenen men kan inte märka av att hon har ont på något sätt.

Tog faktiskt på lite Skillingarydssalva (hästsalva) i ett tunt, tunt lager idag på morgonen. Det luktar ju tjära och peppar, peppar har hon varit flugfri (tycker i och för sig inte hon har så mycket flugor på sig rent generellt om man jämför med de stora pållarna). Blåsprayen hade några år på nacken när jag tittade på förpackningen, så det kändes inte helt ofarligt att använda den:angel:.

Zinkpasta tror jag också det är dags att införskaffa igen..tack för tipset. Använde det med jämna mellanrum på mina barn när de var små.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur sköta "sår" på föl?

Ska man gå in på hur olika preparat fungerar så är väterperoxid betydligt mer vävnadsretande än jodopax.Det bästa för sårvård är NaCl ,om det varar mkt så kan det vara befogat att ta en sårodling för att konstatera vilka bakterier det är och för att få en resistensbetstämning för att ev. sätta in antibiotika.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp