Hur skriver man

LECH

Trådstartare
Anna, Lisa och Stinas moster eller Annas, Lisas och Stinas moster?

Eller är båda rätt?
 
Alternativ ett indikerar att Anna, Lisa och Stina utgör en etablerad grupp/enhet - rimligt om man vet att AnnaLisaStina är en syskonskara eller ett tight kusingäng. Om Anna, Lisa och Stina snarare är tre separata personer som råkar ha en gemensam moster är alternativ två mer korrekt.
(Enligt mitt språköra, som dock stöds av allt jag lyckats googla fram hittills.. :D )
 
Är det det?

Den här meningen kan i så fall ha två olika betydelser:

Anna, Lisa och Stinas moster kom och hälsade på.

Vem hälsade på?

1) En person: Moster till Anna, Lisa och Stina.
2)Tre personer: Anna, Lisa och en person till som är moster till Stina.
Man kan ju också skriva om meningen, så den blir som i ditt exempel #1. Moster till Anna, Lisa och Stina kom och hälsade på. Fast det låter inte lika bra, kanske....
 
Anna, Lisa och Stinas moster eller Annas, Lisas och Stinas moster?

Eller är båda rätt?

Jag blir också förvirrad över detta och är väldigt osäker. Jag kan tycka att alternativ 1 syftar på tre personer: Anna, Lisa och en till som är moster till Stina. Och att alternativ 2 syftar på en person som är moster till de tre som nämns. Men det behöver ju inte vara korrekt grammatiskt.
 
Anna, Lisa och Stinas moster kom och hälsade på.

Vem hälsade på?

1) En person: Moster till Anna, Lisa och Stina.
2)Tre personer: Anna, Lisa och en person till som är moster till Stina.
I fall man verkligen menar 2 så hade jag i minst 19 fall av 20 formulerat det på annat sätt, exempelvis satt mostern först i uppräkningen.

Jag skulle som första tolkning anta att det som menas är 1, om inget direkt talar emot det. Av skälen
A) För att det kan vara tal om en gruppenhet så som @Ullmerkott beskriver.
B) För att jag kan ha hört dåligt/slarvläst bort S-en.
C) För att det är mindre troligt att någon som menar 2 skulle använda den formuleringen.
 
Man kan ju också skriva om meningen, så den blir som i ditt exempel #1. Moster till Anna, Lisa och Stina kom och hälsade på. Fast det låter inte lika bra, kanske....
Det som gör det skumt är också att man blandar de uppenbart välkända personerna Lisa och Stina med någon som behöver beskrivas till sin funktion och som man inte ens vet namnet på.

I verkligheten hade jag mer troligt sagt att "Det var Annas moster Agda tillsammans med kusinerna Stina och Lisa som kom" eller något liknande.
 
I meningen som jag tänkte på från början så lyder den - "Katarina som var Anna, Lisa och Stinas moster" så är det väl tydligare vilka det handlar om.

Då ska det väl inte stå - Katarina som var Annas, Lisas och Stinas moster? Eller det går väl bra det med men utan "s" känns mer korrekt för mig.
 
Är det det?

Den här meningen kan i så fall ha två olika betydelser:

Anna, Lisa och Stinas moster kom och hälsade på.

Vem hälsade på?

1) En person: Moster till Anna, Lisa och Stina.
2)Tre personer: Anna, Lisa och en person till som är moster till Stina.
Just ja, det tänkte jag inte på
 
I meningen som jag tänkte på från början så lyder den - "Katarina som var Anna, Lisa och Stinas moster" så är det väl tydligare vilka det handlar om.

Då ska det väl inte stå - Katarina som var Annas, Lisas och Stinas moster? Eller det går väl bra det med men utan "s" känns mer korrekt för mig.
I det fallet hade jag nog hellre skrivit "Katarina, som var moster till Anna, Lisa och Stina...".
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Smulu
·
  • Artikel
Hästnyheter I Kolmården jobbar unghästutbildaren Lisa Maria Norlander sedan många år tillbaka med att ge hopphästar en bra start i karriären. Hon...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stina Landh förälskade sig i ponnygalopp redan som femåring. Under fem säsonger red hon galopp parallellt med fälttävlan och hann bland...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 159
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp