Bukefalos 28 år!

Hur skulle du definiera en "skötsam ungdom"?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Enligt dig, vad gör och inte gör en "skötsam ungdom"? Om vi tänker oss att "ungdom" i detta fallet = "hemmaboende barn över 18 år". Tänk utifrån ett perspektiv där du är föräldrar/släkt, och vad du skulle tänkas kunna ha för regler för ungdomen då.

Är nedanstående ett exempel på en "skötsam ungdom", enligt dig? Varför/varför inte? Och om inte, vad kan förbättras? :)

- Sköter skolan bra och har inte missat en enda föreläsning på (snart) ett helt år.
- Vid 20 års ålder aldrig smakat alkohol, inte testat tobak och absolut inte dito droger. Inte brutit mot lagen i övrigt heller.
- Okysst och oskuld, aldrig haft en pojkvän och aldrig tänkt tanken på ett förhållande. Umgås däremot med killar på "kompisnivå", på frekvent regelbunden basis...
- Om varit ute och festat (vilket förövrigt händer max någon gång/månad!), samt inte fått skjuts hem: Smyger in tyst vid 00-00.30-tiden och lägger sig ca. 01.
- På helger (även dag efter festkväll!), går upp mellan 08-09 på morgonen.

Vad finns det för förbättringspotential i ovanstående? Det enda jag möjligen kan komma på är att "lägga mig tidigare och inte sova bort halva dagarna", men det är också det enda...
 
Enligt dig, vad gör och inte gör en "skötsam ungdom"? Om vi tänker oss att "ungdom" i detta fallet = "hemmaboende barn över 18 år". Tänk utifrån ett perspektiv där du är föräldrar/släkt, och vad du skulle tänkas kunna ha för regler för ungdomen då.

Är nedanstående ett exempel på en "skötsam ungdom", enligt dig? Varför/varför inte? Och om inte, vad kan förbättras? :)

- Sköter skolan bra och har inte missat en enda föreläsning på (snart) ett helt år.
- Vid 20 års ålder aldrig smakat alkohol, inte testat tobak och absolut inte dito droger. Inte brutit mot lagen i övrigt heller.
- Okysst och oskuld, aldrig haft en pojkvän och aldrig tänkt tanken på ett förhållande. Umgås däremot med killar på "kompisnivå", på frekvent regelbunden basis...
- Om varit ute och festat (vilket förövrigt händer max någon gång/månad!), samt inte fått skjuts hem: Smyger in tyst vid 00-00.30-tiden och lägger sig ca. 01.
- På helger (även dag efter festkväll!), går upp mellan 08-09 på morgonen.

Vad finns det för förbättringspotential i ovanstående? Det enda jag möjligen kan komma på är att "lägga mig tidigare och inte sova bort halva dagarna", men det är också det enda...

Varför måste något ”bättras”?

För mig hör det ungdomen till att tex festa, någon gång sova bort halva dagen , testa nya saker etc. Det tycker jag man orkade fint trots sköta skola, extrajobb etc.
 
Enligt dig, vad gör och inte gör en "skötsam ungdom"? Om vi tänker oss att "ungdom" i detta fallet = "hemmaboende barn över 18 år". Tänk utifrån ett perspektiv där du är föräldrar/släkt, och vad du skulle tänkas kunna ha för regler för ungdomen då.

Är nedanstående ett exempel på en "skötsam ungdom", enligt dig? Varför/varför inte? Och om inte, vad kan förbättras? :)

- Sköter skolan bra och har inte missat en enda föreläsning på (snart) ett helt år.
- Vid 20 års ålder aldrig smakat alkohol, inte testat tobak och absolut inte dito droger. Inte brutit mot lagen i övrigt heller.
- Okysst och oskuld, aldrig haft en pojkvän och aldrig tänkt tanken på ett förhållande. Umgås däremot med killar på "kompisnivå", på frekvent regelbunden basis...
- Om varit ute och festat (vilket förövrigt händer max någon gång/månad!), samt inte fått skjuts hem: Smyger in tyst vid 00-00.30-tiden och lägger sig ca. 01.
- På helger (även dag efter festkväll!), går upp mellan 08-09 på morgonen.

Vad finns det för förbättringspotential i ovanstående? Det enda jag möjligen kan komma på är att "lägga mig tidigare och inte sova bort halva dagarna", men det är också det enda...

Bättras?
Inget behöver bättras alls på det viset. Jag tycker tvärt om att det är lite oroande med en ungdom som är så extremt skötsam.
 
Är man över 18 år så är man myndig, och jag hade alltså inte ställt några större krav på "skötsamhet" (förjävla luddigt koncept) även om jag hade hemmaboende barn. Kan de inte hålla någorlunda rutiner för att sköta vardagslivet och skola/jobb oavsett fritidssysslor vid den åldern så är det jag som förälder som har felat någonstans.

Vad gäller festande och dylikt så tänker jag att det hör ungdomen till, och ser hellre att mina helt hypotetiska barn inte är rädda för att komma hem även om de är dyngraka än att de ska känna ett behov av att smyga sig in och inte göra minsta oväsen för att då tar det hus i helvete. :cautious:

Jag misstänker att det här handlar om din familj och deras knäppa krav på dig igen? Jag kan bara säga samma som sagts i flertalet trådar förut, se till att få eget boende och flytta ut så snart som möjligt, för det där är rakt ohälsosamt. Jag tror aldrig att du kommer kunna "bättra dig" så att det duger för dem.
 
Enligt dig, vad gör och inte gör en "skötsam ungdom"? Om vi tänker oss att "ungdom" i detta fallet = "hemmaboende barn över 18 år". Tänk utifrån ett perspektiv där du är föräldrar/släkt, och vad du skulle tänkas kunna ha för regler för ungdomen då.

Är nedanstående ett exempel på en "skötsam ungdom", enligt dig? Varför/varför inte? Och om inte, vad kan förbättras? :)

- Sköter skolan bra och har inte missat en enda föreläsning på (snart) ett helt år.
- Vid 20 års ålder aldrig smakat alkohol, inte testat tobak och absolut inte dito droger. Inte brutit mot lagen i övrigt heller.
- Okysst och oskuld, aldrig haft en pojkvän och aldrig tänkt tanken på ett förhållande. Umgås däremot med killar på "kompisnivå", på frekvent regelbunden basis...
- Om varit ute och festat (vilket förövrigt händer max någon gång/månad!), samt inte fått skjuts hem: Smyger in tyst vid 00-00.30-tiden och lägger sig ca. 01.
- På helger (även dag efter festkväll!), går upp mellan 08-09 på morgonen.

Vad finns det för förbättringspotential i ovanstående? Det enda jag möjligen kan komma på är att "lägga mig tidigare och inte sova bort halva dagarna", men det är också det enda...
Hos nån som är över 18 (och även som yngre) ser jag det som självklart att hjälpa till hemma utan att behöva bli påmind. I övrigt tycker jag inte så mycket regler måste finnas. Om man är okysst och oskuld har föräldrarna överhuvudtaget inget med att göra vid den åldern.
 
Det känns som om det ligger något annat bakom trådstarten än det som frågas efter. Vad är det du egentligen funderar över @Dressyrtjejen_97 ?

(Och så måste jag kommentera användandet av ordet "ungdom" om en person i 20 års åldern. Du är vuxen! De ord vi använder påverkar hur vi själva och andra ser på oss. Ordet ungdom betyder i de flesta fall person under 18 och jag tror man gör sig en björntjänst genom att verbalt omyndighetsförklara sig själv.)
 
Vad spelar det för roll om du testat någon form av berusningsmedel, haft sex, missat föreläsning på din frivilliga utbildning etc?

När man bor hemma kan man förväntas ta vissa ansvarsområden. Det skulle kunna vara att dammsuga x dagar i veckan, diska eller liknande. Eventuellt betala hyra för sitt rum med. Annars kan jag inte se något relevant.
 
Det känns som om det ligger något annat bakom trådstarten än det som frågas efter. Vad är det du egentligen funderar över @Dressyrtjejen_97 ?

(Och så måste jag kommentera användandet av ordet "ungdom" om en person i 20 års åldern. Du är vuxen! De ord vi använder påverkar hur vi själva och andra ser på oss. Ordet ungdom betyder i de flesta fall person under 18 och jag tror man gör sig en björntjänst genom att verbalt omyndighetsförklara sig själv.)

Därav ordet inom " " ;)

Nej, jag vill bara ha åsikter från (i sammanhanget) objektiva människor. :)
 
På vilket sätt menar du att det skulle vara oroande? Genuint nyfiken! :)

För mig skapar olika upplevelser erfarenheter (och ju fler desto bättre inom rimliga ramar, dvs typ inte skadar andra, inte bryter mot lagen etc).
Jag tycker erfarenheter både gör folk intressanta, ger en trygghet och lärdom om både sig själv och andra.

Jag tror därför det ofta är sunt att testa, uppleva etc i ungdomen.
 
Det känns som om det ligger något annat bakom trådstarten än det som frågas efter. Vad är det du egentligen funderar över @Dressyrtjejen_97 ?

(Och så måste jag kommentera användandet av ordet "ungdom" om en person i 20 års åldern. Du är vuxen! De ord vi använder påverkar hur vi själva och andra ser på oss. Ordet ungdom betyder i de flesta fall person under 18 och jag tror man gör sig en björntjänst genom att verbalt omyndighetsförklara sig själv.)
Sorry, det är ett vedertaget begrepp på folk mellan 13-29 år, Ungdom. EU har hela program for the Youth.
Men jag föredrar vuxen på en person - över 18.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp