Bukefalos 28 år!

Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

E

Enigma

Vad finns det för tekniker att skydda sig när man trillar av (om man överhuvudtaget hinner tänka)? Tips mottages tacksamt!:bow:
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

jag tror d e svårt.Men ha hjälm o skyddsväst för d första.
Sen går d nog så snabbt ,man vet nog inte så långt i förväg o på vilket sätt hästen får av en.Man kanske borde öva men d e svårt o kasta sig av när man inte får "hjälp":rofl:
:bump:
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

haha... tekniker?:rofl:
jag tycker att när jag har åkt av, har jag fått minst ont när det har skett "plötsligt", dvs. att jag inte anat att hästen skulle hitta på nått bus och jag suttit helt avspänd i sadeln.
Har fått mera ont när jag vetat att "snart åker jag", typ om kusen börjat bocka helt hysteriskt och jag försöker hålla mig kvar men tillslut går det inte längre..
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Tja... försök att inte dämpa fallet med händerna för då bryter du lätt armen och... låt bli att landa på huvudet:p
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Det är ju lite svårt att hinna plannera hur man ska landa...
När jag åker av min häst handlar det oftast om att hon i ett nafs har pallnitat och vänt 180 grader, varpå jag gör en snygg kullerbytta ner över bogen och rullar över nacke, axel, sidan, rumpan å' ta-daa så var man där igen :crazy:
Är man bara oförberedd så har jag knappt slagit mig nångång... trots att det var inkluderat hinderkrascher, väggar, asfalt, isskare, m.m.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Gå på judo-kurs och lär dig falla! Då kan du fördela smällen bättre och rulla bort från hästen.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Jag har alltid trott att man hinner förbereda sig, men tro mig, det gör man INTE! Landat rakt på huvudet på en hundradels sekund. Finns inget sätt att skydda sig mot det. Men jag har alltid hjälm, väst samt säkerhetsstigbyglar.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

När jag ramlade av min första ardenner tog jag emot med händer och vad hände jo jag fick sitta upp på hästen och rida hem med bruten handled (det var ju långt att gå :angel: ) Det enda är att knipa åt och be en bön att man sitter kvar. :)
Ska sitta på min andra ardenner nu till helgen för första gången så jag lär nog ligga på marken och äta snö :rofl:
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Försök, jag vet att det inte är lätt.. men försök att vara så avslappnad som möjligt när du trillar av. Kroppen tar mindre stryk om man är avslappnad (så mycket det går, om man kan/hinner tänka..) än om man spänner sig.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Vad finns det för tekniker att skydda sig när man trillar av (om man överhuvudtaget hinner tänka)? Tips mottages tacksamt!:bow:

Det är som alla skriver att man hinner oftast inte tänka men det har hänt mig ett par ggr att jag har insett att "det här fixar jag inte, nu åker jag" och då har jag försökt liksom hålla i hästens nacke med armarna och låta kroppen trilla av, sen rullat ur vägen för man vill ju inte bli trampad på. Det viktiga är att man inte tror att man kan ta emot med armarna, det blir garanterat benbrott, om inte i armen så i nyckelbenet.

Sen är det detta med säkerhetsstigbyglar....för mig har det oftast varit så att tappa stigbyglarna har varit steg 1 i "ramla av processen)..men man kanske kan tänka på att sparka ur fötterna om man har dom kvar men känner att man ändå åker.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Ha alltid hjälm,säkerhetsväst och säkerhetsstigbyglar:)
Försök att komma så långt som möjligt ifrån hästen:D
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Det bästa är väl att landa på fötterna med tyglarna i handen, vilket jag faktiskt har lyckats med :D :D
men landa inte på huvudet, i mitt fall resulterade det ("bara?") en avsvimning i 5 minuter. ^^
annars ska man väl förska rulla ihop sig till en boll och rulla bort från hästen? ^^
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Jag har inte trillat av på LÄNGE (ta i trä!), men jag har bakat in i mitt huvud att SLAPPNA AV, ta inte i marken med händerna och när man har tagit mark, rulla bort en bit från hästen så du inte blir trampad.
Det brukar funka på mig. Tänk, tänk, tänk, intala mig själv att göra något.
Så går det automatiskt sen. Jag fungerar på det sättet, jag kan liksom programera mig själv på något sätt och ofta funkar det :D
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Som man får lära sig i många kampsporter så e det viktigaste att skydda huvudet. Så, om man nu hinner, dra in huvudet med hakan mot bröstet!

/EnWisa
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Var en fd. elitgymnast och gör volter i luften och landa fötterna. :D (Ja, egna erfarenheter)
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Landa inte på huvudet, ta ej emot dig med händerna.
Gjorde det en gång, bröt inget som tur var, men stukade mig rejält och skrapade upp hela handflatorna.
Försök rulla ihop dig, om du hinner. Ibland går det ju så fort.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

Är det bara jag som hinner tänka till innan jag landat på backen?

Oftast när jag flugit i backen har det gått i slow motion, jag är rätt stadig av mig och orkar hålla emot, men när tyngdlagen tar över så välter man ju och förflyttar sig sakta ner mot marken :D

Jag har lärt mig att inte ta emot med händerna, inte landa på huvudet och försöka ta dig undan från hästen.
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

kan man inte träna på att trilla av då??:D.....träna på att rulla ihop sig till en boll så det går på vana, en reflex när man trillar av:D :bump:

//TBM som bara trillar av och gör illa sig hela tiden
 
Sv: Hur skyddar man sig bäst när man trillar av?

kan man inte träna på att trilla av då??:D.....träna på att rulla ihop sig till en boll så det går på vana, en reflex när man trillar av:D :bump:

//TBM som bara trillar av och gör illa sig hela tiden

Hahah!
Okey, det är bara att erkänna...
Jag har övat på att trilla av. Men jag vet inte om det gav resultat.
Jag och min kompis tränade på min gammla ponny.
Stackars ponny, vi slängde oss handlöst ner i paddocken och hade en massa ljudeffekter för oss.

Men jag tror faktiskt att man ska försöka sträcka upp armarna, dels för att skydda huvudet och dels för att inte axlarna ska hoppa urled.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är på jakt efter bra friluftskläder att ha på mina hundpromenader. Är främst på jakt efter byxor, hade velat ha en friluftsbyxa fast i...
Svar
17
· Visningar
899
Hemmet Har en källarförråd som inte är för rolig. Dörren i sig är ok men entrén ned är verkligen allt annat än ok. Trappen fick sig nog en...
Svar
14
· Visningar
1 025
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
753
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
546
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp