Hur städa inför ny katt.

_husmusen_

Trådstartare
Lite dålig rubrik, men vet inte vad jag ska kalla tråden annars :).
För snart 1,5 vecka sedan gick min katt hastigt och lustigt bort och nu är det så hemskt tomt här hemma. :(
Var igår på lokala katthemmet och tittade på katter och har nästan bestämt mig för vilken jag ska ha.
Tänkte hämta hem den nästa vecka i så fall.
Men, mitt hem luktar ju fortfarande av min förra katt. Hur bör jag städa för att inte den nya ska tycka det är konstigt/blir stressad?
Bör jag köpa ny låda och nytt klösträd (de är använda ca 6 månader). Eller kan jag sanera lådan på lukt på något sätt? Jag har urine off hemma, ska man köra en omgång med det i lådan först och sedan diska med diskmedel/såpa?
 
Kattlådan hade jag nog sanerat med Virkon S, mest för sakens skull och inte så mycket för att jag tror att den nya katten kommer att bli stressad av lukten. Finns på apoteket - det har jag använt många gånger på plast utan problem, och det tar död på bakterier/virus/svamp (dock inte vissa parasiter, har jag fått veta).
 
Jo virkon kan jag ju iofs köra,även om min förra katt, var innekatt och vaccinerad och så vitt jag vet parasitfri. :)
Katten jag funderar på går dessutom med andra just nu på katthemmet så han kanske inte bryr sig så mycket om det luktar i typ soffan. :)
 
Har inte erfarenhet men - vad tror du om att lämna in en filt, ett badlakan eller nåt på katthemmet som katten kan hinna sätta sin doft på innan du hämtar den?

Om du tar med filten/handduken hem sedan så får ju katten i alla fall en grej som den känner igen lukten på. (När jag lämnade mina katter på pensionat hade jag alltid med bl a ett örngott som jag tog direkt från sängen för att det garanterat skulle lukta matte :D)

Sedan hade jag nog köpt en ny låda till en ny katt - för att minska risken för att den ska välja andra ställen än lådan att kissa i. Den kanske uppfattar en använd låda som en tidigare katts revir.
 
Jo, det kan jag göra, ska ändå dit till helgen och kan inte hämta innan den 10e så det finns ju tid :) Bra tips!

Jo jag funderar ju på om jag behöver köpa en ny, eller om det gick att sanera den så den blev luktfri, det känns bara onödigt att slänga en knappt använd kattlåda. Kan iofs fråga om katthemmmet vill ha den istället.
 
Jo, det kan jag göra, ska ändå dit till helgen och kan inte hämta innan den 10e så det finns ju tid :) Bra tips!

Jo jag funderar ju på om jag behöver köpa en ny, eller om det gick att sanera den så den blev luktfri, det känns bara onödigt att slänga en knappt använd kattlåda. Kan iofs fråga om katthemmmet vill ha den istället.

Säger detsamma, strålande idé. Katthemmen behöver alltid nya lådor/filtar/klätterträd osv.
Vi fick med ett par filtar från katthemmet när vi tog hem katterna och jag upplevde det som att de tyckte att det var tryggt att sova på dem i början.
Beklagar att du förlorade din katt :( och hoppas att du och den nya katten ska få det bra tillsammans!
 
Filtar fick de en hel drös efter jag hittat billigt på IKEA det var de glada för, ang kattlåda och lämna in filt för "inluktning" så får jag prata med dem när jag ska titta på katt igen på söndag. Den jag föll för ville vara inne/utekatt och det kan jag tyvärr inte erbjuda.

Ja, det är hemskt tråkigt och jag är fortfarande ledsen, men jag försöker tänka att det gick snabbt och att hon troligast dog i sömnen utan att lida :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 433
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 106
Katthälsa Hej! Ska få hem en ny katt imorgon, hon är 3 år och ska enligt nuvarande ägare vara trygg och social så tror inte det kommer vara några...
Svar
2
· Visningar
717
Senast: mandaaa_
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp