Bukefalos 28 år!

Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

jerseyko

Trådstartare
Har en 4 åring här hemma, som oftast är världens goaste kille. Men när han gör hyss så är det så jag blir så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Han vet så väl att han inte får, att det kan vara något farligt osv.

När han är och hälsar på hos mina föräldrar är det inte en tendens att han gör något. För att sen komma hem hit och explodera.

Jag upptäckte nyligen att han tagit sig till tvättstugan i källaren. Hällt sköljmedlet i tvättmedlet. Kanske inte låter så farligt, men det var en 50-liters burk med tvättmedel ca 1.000kr. Vilket är SKITmycket pengar för mig. Men det är väl inte det jag är mest arg över, utan att han låst upp och tagit sig dit. Och vad som kunde hänt om han fått det i/på sig.

Igår tog han stryptag och höll handen över lillasyrrans mun och näsa. Vi var ute och lekte hela familjen så det var inte för att få någon uppmärksamhet.


Det här är säkert något alla föräldrar går igenom och ingen 4 åring är väl värre än någon annan 4 åring. Men jag är helt slut. Jag har utmattningsdepression, äter mediciner, har ett h*lvete att sova. Jag orkar verkligen inte men jag vet ju att jag måste. Tar jag lixom inte tag i det nu så kommer han ju bara fortsätta och så har jag en hemsk 5 åring, 6 åring, 10 åring, 14 åring. Kört lixom.

När han håller på är det enda som finns i mitt huvud att det är nog bäst att ta bilen och köra skitfort in i ett berg...Eller "vejja för en älg" in i ett träd. Så mycket enklare.
Dom som finns kvar och som jag sviker så händer ju olyckor tyvärr hela tiden. Här kryllar det av älgar och vildsvin att vejja för.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Varför tar inte pappan tag i det och hjälper dig om du mår så dåligt?

Utmattningsdepression, medicinering, sömnbrist och fantasier om att ta ihjäl halva (?) familjen - du behöver sjukskrivas. Du behöver vila. Barnens pappa måste kliva in.

"Jag orkar inte, jag måste, jag är helt slut." Har jag missat att du blivit ensamstående?
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Hur delar ni ansvaret mellan er föräldrar?

Du måste ta dina känslor på allvar, söka hjälp, få avlastning och framför allt så måste du göra det snarast. Vad säger din make om allt detta, propsar han på att du ska söka hjälp och ger han dig stöd?
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Jag blev arbetslös i januari, men har haft massa bråk och strul med a-kassan och det är först nu i torsdags jag fick min första utbetalning! Men under tiden så har pappan varit tvungen att jobba 150% för att vi ska kunnat gå runt. Han går upp kl 4 och åker till jobbet, är hemma kl.18 om han jobbar utan övertid. Han åker även bort och jobbar på annan ort eller i norge och då sover han borta 1-2 nätter.

Jag tar hand om allt här hemma förtutom matlagningen och bilen. Vilket alla i våran omgivning tycker är jättedåligt. När jag skrev på fb ett lite irriterat statusinlägg över disken var det säkert 10 pers som skrev att jag skulle sluta kräva så mycket av min man för han jobbar så mycket ändå och att jag som bara går hemma har all tid i världen att fixa det.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Vilket är viktigast: Pengar eller ditt psykiska välmående?


Jag vet vilket ex:et skulle ha prioriterat under småbarnsåren (och skulle göra än idag) och det skulle inte ha varit/är pengar i alla fall:cool:
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Men om dina utbetalningar kommit igång nu så måste han ju kunna dra ner på arbetandet?

Vad gör han när han väl är hemma då, får du något stöd av honom?

Förstår att det är pressande att försöka få ekonomin att gå runt när man förlorat en inkomst.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Att gnälla av sig på FB är väl kanske inget jag skulle ha gjort. Ta det direkt med din make i stället.

Däremot tycker jag att i situationen som råder så borde den andra hälften som är frisk pusha för att den som mår dålig ( så som du beskriver ) ska få både hjälp och avlastning. Det måste vara prioritet!

Att det har varit kämpigt nu när du inte haft någon ekonomisk ersättning men er uppdelning av hemmets sysslor tycker jag mig ha läst om väldigt länge?
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Vilket är viktigast: Pengar eller ditt psykiska välmående?


Jag vet vilket ex:et skulle ha prioriterat under småbarnsåren (och skulle göra än idag) och det skulle inte ha varit/är pengar i alla fall:cool:

I detta läge pengar, svårt att se att man mår bra av att mista sitt hus, inte ha råd att hålla sig, huset, barnen, djuren försäkrade. Mat på bordet. Han har bytt jobb pga sin knäskada, och då även gått ner mycket i lön. Sämre arbetstider, längre resor till och från jobbet då han hade firmabil tidigare och nu måste åka tåg.

Skogstrollet skrev:
Men om dina utbetalningar kommit igång nu så måste han ju kunna dra ner på arbetandet?

Vad gör han när han väl är hemma då, får du något stöd av honom?
Absolut, den här månaden har han bara jobbat 180 timmar. Han kommer vara ledig några fredagar/måndagar framåt för sin övertid.

När han kommer hem från jobbet så lagar han mat, tar ungarna och nattar dem om jag drar till stallet. Annars nattar vi dem tillsammans. Just nu har han sen fredagkväll meckat med min bil. Nu håller han och sonen på och byter varmvattenberedare eftersom den rasade i lördags.

Calazirya skrev:
Att det har varit kämpigt nu när du inte haft någon ekonomisk ersättning men er uppdelning av hemmets sysslor tycker jag mig ha läst om väldigt länge?
Jag har sagt till honom upprepade gånger att det kommer gå åt helvete nu när jag börjar jobba. Eftersom han nu inte orkar hjälpa till med något så borde han ju inte orka det om en månad heller.
Alla i vår omgivning tycker jag är hård och elak på honom. Att jag ska sluta tjata för han jobbar och jag bara går hemma.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Kan inte hans farmor ta honom ett par timmar om dagen? Vet hon om hur du mår? Det kanske bara handlar om ett par veckor till, tills du börjar jobba och han får utlopp för allt på dagis?

Sam har också hällt sköljmedlet i tvättmedlet ett par gånger, jag har rensat så mycket jag kunnat och ändå använt dem sen, i alla fall tvättmedlet. Duplo eller playmo, filmer och MYCKEt utevistelse är en del av lösningen för oss, men har du psykiska problem förstår jag att det känns överväldigande...

Du kan ju alltid skicka honom till Irland ett par år, vi har högt staket runt hela huset :angel:
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

En kommentar kring trotsfrågan (kanske inte användbar i din sitution då du mår dåligt av andra anledningar).

En tanke som jag fått till mig är att barnets livsenergi är inte riktad mot dig. Trots är ett negativt laddat ord och värderingen är kanske ofta att det trotsas för att sätta sig upp mot något.

Se det som livsenergi, ett mer positivt laddat ord. Ditt barn vill leva livet! Det vill kolla var gränser går! Det vill utforska vad som händer om man inte följer gränser? Vad händer om man häller sköljmedel i tvättmaskinen? Ditt barn kanske blir en utmärkt uppfinnare! Försök att se det positivt, det är en fantastisk livsenergi som ditt barn berikats med. :bump::banana:

Jag är själv förälder och jag är inte perfekt, men det hjälper mig att försöka se det positivt.;)
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Jag har sagt till honom upprepade gånger att det kommer gå åt helvete nu när jag börjar jobba. Eftersom han nu inte orkar hjälpa till med något så borde han ju inte orka det om en månad heller.
Alla i vår omgivning tycker jag är hård och elak på honom. Att jag ska sluta tjata för han jobbar och jag bara går hemma.

Vad omgivningen tycker/tänker får du blunda för men att din man, trots att du känner dig så slut att du funderar i mörkaste tanken att väja för en låtsas älg för att köra in i ett träd och dö, väljer att blunda, att inte omprioritera för att få dig frisk det tycker jag är anmärkningsvärt.

Visa honom tråden!?

Kan ni prata, når ni varandra i diskussionen, förstår du honom och förstår han dig ?
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Får han nån påföljd när han gör sånt där? T.ex ta bort en favoritleksak, tv-förbud etc. Då kommer han snart märka att det blir inte så roligt längre att göra hyss.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Jo jag vet ju att trotsen på något sätt är positiv. Jag tycker det är jättekul att han har sån enerig, fantasi osv.
Tvättmedlet blev jag så arg över att jag kastade ut i skogen när jag hittade det. Som ett "ronja vårskrik" tror inte det hade gått att rädda för det hade bubblat över i hela hinken och ner över hela tvättstugegolvet.

Säger jag att jag tar bort någon leksak så spänner han ögonen i mig och hela ansiktet och säger typ "gah-gah-gah". En normal förälder snackar det väl tillrätta men jag bryter ihop när han gör så mot mig.

Hade ett långt snack med honom om just tvättmedel och allt annat som finns i källaren där han inte får vara. Om alla vassa och giftiga saker som finns där och vad som händer om man skär sig eller får någonting på sig eller råka få det i munnen. Han satt och lyssnade, bröt ihop, och sa sen att utan fingrar kan man inte leka. Och om man dör för man får så ont i magen kan man ju inte hälsa på mormor.
Han är ju inte korkad lixom.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Alla i vår omgivning tycker jag är hård och elak på honom. Att jag ska sluta tjata för han jobbar och jag bara går hemma.

Tro fan att man börjar fundera på att köra på trän om man inte får uppbackning hemma (mentalt stöd och förståelse) och sedan dessutom klander från omgivningen när man försöker förmedla att man mår dåligt.

Dags för dig att gå i strejk faktiskt. Prioritera bort allt utom det som verkligen är nödvändigt. Låt det bli skitigt hemma, låt hästen stå (om det inte är ditt andningshål) osv.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

en vän till mig har fått hjälpmed trotsen av familjerådgivningen (tror jag det var?)

och du ska inte stämpla, du ska va sjukskriven!
det innebär åxå att du får ha barna upp till 40h/vecka istället för 15 och det är timmar du kan behöva ha för ditt eget sinnes skull. du MÅSTE ju inte ha dom 40, men det kanske underlättar för dig och sonen att få vara från varandra lite?

att du ska köra in i ett träd är uteslutet och du ger fan i att vejja för ett djur. :mad:
om det inte kommer ett djur på riktigt, då kan det vara bra att försöka undvika det. :D

du är inte onormal, men glöm inte att du inte heller är övermänsklig och om du dessutom har tagit ansvar för hela huset är det inte konstigt att du är trött på allt!

pip iväg till läkaren nu och försök få lite hjälp där.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

KL
Med risk för att starta en sidodebatt i tråden, skulle jag ge dig rådet att låna/köpa Anna Wahlgrens Barnaboken och läsa kapitlen om trots och om 4-åringen. Allvar! Jag tror du kommer att känna befrielse, hopp och få en massa glada aha-upplevelser!
Lycka till och kör INTE in i nåt träd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Jesper Juul tipsar jag om :)

Cilla: Jag tror det är beroende på kommun om man får ha barn på förskolan heltid trots att man är sjukskriven.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

pip iväg till läkaren nu och försök få lite hjälp där.
Har redan en bokad tid nästa vecka eftersom jag inte trivs med medicinen jag äter nu. Sömnen är skit, jag är trött JÄMT. Har gått upp 14 kg och får genom omgivningen höra hur tjock jag är, att jag bara fikar hela tiden. Att jag renoverar nu för jag inte kommer genom dörrarna längre. Det är ingen ide att bygga någon smal korridor till dotterns rum, för där kommer ändå mitt arsle fastna.
Börjar ju jobba den 15e och kommer inte fixa att jobba när jag äter de eftersom jag blir så trött. Bilkörning dit och hem + jobb med vassa maskiner och knivar.

Barnen har inte gått hos dagmamma sen skolan slutade för sonen har allmän förskola, det är bara 15 timmar och då får de bara gå när det är skola.

Hästen är dräktig, står på fullservice några km upp i skogen. Åker dit några ggr i månaden bara.

Tänker inte bli sjukskriven nu, börjar ju äntligen jobba igen den 15e och jag har längtat sen förra året då jag fick ett kanske, och sen en i våras då jag fick ett ja.
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Har redan en bokad tid nästa vecka eftersom jag inte trivs med medicinen jag äter nu. Sömnen är skit, jag är trött JÄMT. Har gått upp 14 kg och får genom omgivningen höra hur tjock jag är, att jag bara fikar hela tiden. Att jag renoverar nu för jag inte kommer genom dörrarna längre. Det är ingen ide att bygga någon smal korridor till dotterns rum, för där kommer ändå mitt arsle fastna.

:eek: Menar du allvar, säger folk så??? Du som innan var så tunn, inte kan du nu vara tjock nu, trots 14 kg, vilket jävla skitsnack och vad arg jag blir!
Och det där snacket om folks åsikter kring att du "bara" går hemma gör mig också duktigt förbannad. Det är sådant man (jag) fått höra flera gånger nu när jag varit föräldraledig, va då bara går hemma?! Hemmet sköts om och barnen ska man ta hand om, vad mer finns det tid och ork för? Speciellt kan jag tänka mig med ett äldre barn som du också har.
Fick ett så spydigt facebook-inlägg av min svägerska för ett tag sedan att jag kör med min sambo, att jag alltid är så hård mot honom och att han aldrig får göra någonting, att han jobbar skitmycket etc. och att jag bara går hemma. Därför förstår jag precis hur du kände över de som tvunget ska skriva otrevliga saker kring just detta. Och på facebook av alla ställe.
Nu är jag upprörd, skickar över massor med kramar till dig!
 
Sv: Hur står man ut under den j*vligaste trotsen?

Men allvarligt, vad är det för människor du omger dig med egentligen ?

Vilka är det som talar så om din kropp ? Dags att rensa lite bland umgänget ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp