Hur svettas katter?

A

AnnaMalm_

Ja som rubriken löd, hur svettas katter igentligen? Har aldrig tänk på det förrens en kompis frågade mig. Hur är det igentligen? Hundar svettas ju genom tungan men jag har då aldrig sett en katt som hänger med tungan uteoch det rinner.. Därimot brukar de ju vara blöta på nosen, är det där dom svettas eller kan dem inte svettas:confused:
 
Sv: Hur svettas katter?

den här frågan passar nog bättre på kattforumet :)
 
Sv: Hur svettas katter?

oj vad slarvigt av mig såg inte ens att det fanns ett kattforum :o
 
Sv: Hur svettas katter?

Katter svettas inte, förutom på tassarna när dom är stressade. Istället fungerar det som nån sorts avdunstning. Värmen avdunstar direkt ifrån huden.
Och om det är riktigt varmt, så tvättar dom sig mycket för att fukta pälsen, för då är avdunstningen effektivare.
 
Sv: Hur svettas katter?

En katt som är riktigt varm (eller stressad) andas med öppen mun och ja jag har sett katter som det droppar från tungan på.
Men normalt sett så avdunstar värmen genom trampdynorna.
 
Sv: Hur svettas katter?

okej tack för svar på en fråga som gnagt i mitt huvud en allt för lång tid;)
 
Sv: Hur svettas katter?

Hundar svettas inte genom tungan utan genom tassarna. Att de hässjar med tungan ute är för att det svalkar, berättade veterinären för mig.
 
Sv: Hur svettas katter?

Fast min vet verkar lite snett på det när jag googlar. De svettas delvis genom munnen men också via tassarna, verkar det som. Där ser man, man lever så länge man har en lever.
 
Sv: Hur svettas katter?

Skulle ha varit lär sig. Nej, nu tror jag att jag går och lägger mig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 853
Senast: cirkus
·
Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Corax
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
807
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 167
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp