Bukefalos 28 år!

Hur tänka med ventilationen i mitt stall

Lindsen

Trådstartare
Mitt lilla stall har 3 boxar och är byggt som häststall någon gång på 80-talet.
Det ligger väldigt öppet vid havet och det blåser ofta och från alla håll beroende på vinden.

Stallet är helt isolerat har öppet till nock och öppet precis uppe i nocken hela vägen med ventilation ut.

Vid båda gavlarna uppe vid taket finns två rätt stora ventilationshål med luckor som man kan öppna o stänga. På ena kortsidan finns även ett ganska stort ventilationshål nere vid golvet, även den har en lucka man kan öppna och stänga.
På andra kortsidan är dörren bredare så där finns ingen sådan lucka.
Längs ena långsidan finns fönster hela vägen (3 st)som är öppningsbara.

Det finns två dörrar mitt emot varandra på var sin sida om stallgången.

Min fråga är, de här luckorna uppe vid taket på gavlarna, är de tänkta för in eller utluft tro?
Eftersom det är öppet hela vägen långs med nocken så går ju den varma luften ut där antar jag.
Vad händer med luften när jag har öppet dessa luckor däruppe och den därnere? Är den där nere för inluft? Om båda är öppna däruppe blåser det inte bara rätt igenom fast högre upp?

Det finns ju säkert en tanke med alla dessa ventilationshål men hur fungerar luften?
 
Sv: Hur tänka med ventilationen i mitt stall

Mitt lilla stall har 3 boxar och är byggt som häststall någon gång på 80-talet.
Det ligger väldigt öppet vid havet och det blåser ofta och från alla håll beroende på vinden.

Stallet är helt isolerat har öppet till nock och öppet precis uppe i nocken hela vägen med ventilation ut.

Vid båda gavlarna uppe vid taket finns två rätt stora ventilationshål med luckor som man kan öppna o stänga. På ena kortsidan finns även ett ganska stort ventilationshål nere vid golvet, även den har en lucka man kan öppna och stänga.
På andra kortsidan är dörren bredare så där finns ingen sådan lucka.
Längs ena långsidan finns fönster hela vägen (3 st)som är öppningsbara.

Det finns två dörrar mitt emot varandra på var sin sida om stallgången.

Min fråga är, de här luckorna uppe vid taket på gavlarna, är de tänkta för in eller utluft tro?
Eftersom det är öppet hela vägen långs med nocken så går ju den varma luften ut där antar jag.
Vad händer med luften när jag har öppet dessa luckor däruppe och den därnere? Är den där nere för inluft? Om båda är öppna däruppe blåser det inte bara rätt igenom fast högre upp?

Det finns ju säkert en tanke med alla dessa ventilationshål men hur fungerar luften?
De ventilationshålen som är på gavlarna (de med luckor) är friskluftsintag, och den vid golvet är säkert tänkt att vara det också. Hålet i gavelspetsen (högst upp) är frånluft, precis som du redan räknat ut. Uteluften kommer in genom friskluftsintagen och sjunker ner i boxen (eftersom den är kall) När den luften värms upp av hästarna stiger den uppåt och går ut genom gavelspetsen. Hur stor mängd luft som ska komma in justerar du med luckorna. Du ska aldrig stänga luckorna helt.
 
Sv: Hur tänka med ventilationen i mitt stall

Åh tack vilket bra svar!

Var lite osäker på om de luckorna i gavlarna högst upp var utluft eller inluft men nu förstår jag om luften sjunker så förstår jag hur det fungerar :D

Har bara varit här sedan i somras och har haft dörrar o fönster öppna, men nu när det blåser mycket och börjar bli kallare så börjar det bli dags att stänga till litegrann.

Tack för förklaringen!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
673
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp