Bukefalos 28 år!

Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Empress

Trådstartare
Bakgrundsfakta:
Vi köpte en begagnad tysk maratonvagn för sådär ett par månader tillbaka. Den kom med parstång och två svänglar. Senare hittade vi en enbetssvängel fastskruvad under vagnen. Denna passade perfekt i infästet på vagnen.
Frågan gäller hurvida denna vagn är för tung för min häst att dra?
Har ett halvblod på 170Mkh.
Vi har lyckats väga vagnen någotsånär (badrumsvåg under varje hjul) och kommit fram till att den väger ca. 270kg. (55kg under bakhjulen, 80kg under framhjulen)

Vissa säger att den är för tung, andra säger att det inte är några problem.
Jag har frågat både kreti och pleti och det verkar inte vara någon som egentligen VET!
Inte ens min körtränare (A-tränare) kunde svara utan försökte själv ringa ett par andra kuskarna för besked (tyvärr var det ingen som svarade).

När jag letar omkring på nätet hittar jag ofta vagnar som är betydligt tyngre än vår vagn och som säljs som 'enbet och parvagn', ibland med både skaklar och stång.
Tex:
http://www.selar.se/html/begagnade%20vagnar.html

Hjälp mig snälla. Jag behöver inte kunna köra på tunga, blöta åkrar med den, men vill gärna att hästen skall kunna dra den uppför backar på vanliga grusvägar utan att skadas.
Finns det några rekommendationer överhuvudtaget? Hur VET man vad som är för tungt?

Vår vagn (i renoveringsfasen):
marathonA.jpg
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Jag skulle nog vilja påstå att det beror på hur vältränad din häst är och hur ofta och du ska köra. Jag skulle nog inte köra dagligen med en sådan tung vagn.
Jag har bara erfarenhet av en unghäst (3 år) som vi hade som tyckte att vår vanliga maratonvagn (ca 160 kg + kusk) var för tung. Han ville inte dra alls utan började bara galoppera när det blev för tungt, så vi fick snabbt byta tillbaka till den lättare vagnen och träna upp hans styrka innan det gick bra igen.
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

I dag kör vi med en maratongigg ca 3 dagar i veckan.
Den väger omkring 150-160kg och vi är alltid 2 vuxna på den. (Inte så småväxta vuxna heller ;) )

Hade tänkt använda 4-hjulingen, till att börja med, en dag i veckan. (Det blir ju två fullvuxna människor på denna också)
Alternativet är ju att försöka sälja denna och köpa en lättare så klart, tyvärr verkar det dock vara svårt att kränga en vagn som passar bättre för par än för enbet. :cry:

Jag fattar inte hur vagnar som väger över 300kg säljs som enbetsvagnar om de räknas som 'för tunga'??????
Jag får inte ihop det alls.

Min häst är värken den biffigaste, ej heller den spinkigaste kusen i Sverige. Jag har svårt att bedömma hur vältränad hästen bör vara för att dra X antal kilo. Just min häst har väl ca. 650kg att lägga i selen. Han har körts tämligen regelbundet det senaste halvåret, men massor av rejäla klättringspass och jag tycker själv att hans körmuskler har 'satt' sig väldigt fint.

Hur avgör ni vad som är för tungt? På hästens reaktion endast?

:cool: Finns det någon där ute som vill byta en enbetsmaraton mot en parvagn ? ;)
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Jag tycker det beror på. Har man en nyinkörd eller otränad häst är det viktigt att inte ha den till att dra för tugnt. Hästen har ju också lättare för sig att arbeta med en lättare vagn. Jag tycker det märks på hästen i fall vagnen är för tung. Titta på en tävling där det är segt underlag så kommer du se hästar som tappar formen och lätt tar till galoppen. Kör jag med tung vagn eller på tugnt underlag (typ snö eller sand) brukar jag hålla mig till att skritta på lång töm vilket i sig ger en bra träning. Jag ser det däremot lite oschysst att gnaga dressyrarbete när hästen kanske har fullt shå att dra vagnen. Alltså, se till hästen och anpassa arbetet efter tyngden. På asfaltsväg rullar tex er vagn säkert lätt och där kan mer press läggas på annat arbete än att dra.
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Om hästen är i kondition och normalt tränad, det är ingen unghäst eller andra konstigheter så tycker jag gott du kan prova att använda vagnen. Du kommer ju att märka om han inte vill dra den. Kör på jämna grusvägar/asfalt till en början där det är lätt och öka sedan belastningen.. Om giggen väger såpass mycket och denna bara lite över 100 kilo mer så borde han klara den tycker jag.. Men jag är ingen expert...

Sedan om man leker lite med tanken... Jag har en miniåsna på mindre än 100 kilo, unghäst som inte är i kondition.. hon drar sin vagn på 60 kilo med lätthet ( lättare går knappt att hitta-hjulsvagnar) ...
Om hästen väger 6 gånger mer så borde den då klara en vikt på : 360 kg om man bara gör snabbt överslag på vikterna...
Eller hojta till om ni tycker det verkar helt fel..

Undrar också... Om du tycker den väger för mycket.. Går det inte att lätta av vagnen????
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Öva up hästen styrka och kondis så går det prima. De säger ju att en häst skall kunna dra sin dubbla vikt vid när den är i bra form.

Mvh
Emma
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Man kör även HBL i enbet i maraton. Våran häst väger ca 1000 kg. Han drar både 2000 kg och 2500 kg. Man kan lätt räkna med att hästen drar sin dubbla vikt. Sedan har du hjul på vagnen. Din häst drar ju inte 300 kg hela tiden. Inte ens i startögonblicket.
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Undrar också... Om du tycker den väger för mycket.. Går det inte att lätta av vagnen????

Det har jag inte ens tänkt på. Självklart kan jag plocka av allt trä och annat som bara är fastskruvat och sitter där som prydnad.
Vagnen kommer se ut som 'hej-kom-och-hjälp-mig' men den blir iaf lättare. :D
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Allt beror på vad du skall använda vagnen till! För tävling med enbet och maraton är det helt klart för tungt, vagnen är ju dessutom mera utformad som det gamla typens maratonvagnar vilket gör att den troligen inte är särskilt kul att köra maraton med. Dagens maratonvagnar väger ca 160kg och det känns lagom. För konditionsträning på lätt underlag 1-2 dagar i veckan med vältränad häst så är det okej att köra med vagnen.
Man har de senaste 10 åren gått ifrån detta med att träna med tunga vagnar.
/M
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Undrar också... Om du tycker den väger för mycket.. Går det inte att lätta av vagnen????

Det har jag inte ens tänkt på. Självklart kan jag plocka av allt trä och annat som bara är fastskruvat och sitter där som prydnad.
Vagnen kommer se ut som 'hej-kom-och-hjälp-mig' men den blir iaf lättare. :D

Om vagnen även är gjord för parstång så finns det väl grejer till stången som även går att plocka bort och metall väger ju en del... KOlla med vagnmakare de kan säkert lätta bort en del kilon...
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Om vagnen även är gjord för parstång så finns det väl grejer till stången som även går att plocka bort och metall väger ju en del... KOlla med vagnmakare de kan säkert lätta bort en del kilon...

Alla fästen och dyl för stången är borttagna från vagnen redan. Ett alternativ skulle kunna vara att byta hjul på den gissar jag. Dessa väger ju en hel del.
Vi provkörde den en kort sväng i dag. (värmen till trots) Hästen verkar vara rätt oberörd av den. Det är mer jag som tycker det är lite läskigt. :grin:

Den ser rätt liten ut när hästen står framför.
W7.jpg


W8.jpg
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Har du gett upp o annonserat ut vagnen eller är det bara en som är väldigt lik din ute på hästnet? *nyfiken i en strut*:angel:
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Jepps.
Har 'nästan' gett upp ja. :p
Vi kör med den någon gång i veckan fortfarande, men jag tänkte iaf försöka 'byta' den till en enbets-vagn.
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Fasen att jag inte har pengar lösa, sneglade på den vagnen redan förra gången den var till salu:cry:
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Har du en maratonvagn för enbet så kan vi byta.
:D
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Är det bara jag som tycker det verkar helt ologiskt att det skulle vara för tungt?
Jag kan inte för mitt liv tycka det är något som helst problem att köra på jämnt underlag en motionsrunda med en vagn som inte väger mer än i exemplet.
Om en vältränat kallblod kan dra lass på något ton (eller mer) så ska väl ett normalt halvblod kunna dra ett halvt.

Själv har jag kört människolass m en fjord och gummihjulsvagn där jag uppskattar vikten till 7-800 kg totalt och det var lätt som en fjärt.

Är det något jag missuppfattat?
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Normalt är väl ca 210 kg för enbet och 250 för par´??
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Vi sitter och funderar på att köpa en liten maratonvagn till min shetlandsponny. Hon skulle då få dra vagn 105kg + 50 kusk + 50 groom, vilket blir 205kg för en häst som är 107 cm hög.
Idag drar hon 155 kg utan minsta problem.

Då borde din på 170 cm utan problem orka dra 400 kg..
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Sedan har du hjul på vagnen. Din häst drar ju inte 300 kg hela tiden. Inte ens i startögonblicket.

Nej precis! Ofta är inte vagnarna så tunga att dra, även om de är det att lyfta 8vilket hästen förhoppningsvis slipper:angel:)

Vi har ex en regäl gammal flakvagn med stora tunga däck, men för intresseas skull så provade jag med våg mellan mig och vagnen och när jag drog igång den på planmark (grus) så drog jag 22kg, när den väl rullade mellan 8-12, alltså "ingenting" viktmässigt.

En normaltränad häst på "normalt underlag bör utan problem kunna dra vagnen. Kanske får du börja lätt innan du avancerar och ställer krav på hästen, men du kan absolut köra den!
 
Sv: Hur tungt är FÖR tungt - rekommendation

Lånar knapp...

Jag har provkört med juf:s ponnyflakvagn med min shettis på 95cm. Vagnen i fråga väger drygt 200kg utan kusk. Den är ju alldeles FÖR tung till normal träning och till vardagskörning med shettis, men för att känna på tyngden inför tävling så kör vi någon tur då o då på en gräsbana. Shettisen klarar att genomföra en brukskörningsbana med vagnen utan några större problem, även halterna i upp-o nerför om det inte är alltför brant. Jag vet inte vad ponnyn väger, men vagnen väger mer.

Hästarna klarar ofta av betydligt mer än vad man tror, bara selen passar och inte ger tryck någonstans och att hästen är vältränad. Men nu när jag letar efter en vagn att köra långpromenader med hemma så vill jag ha en betydligt lättare och mindre.
 

Liknande trådar

T
Körning ...jag har nu gett upp det här med enaxlad parkörning när jag helt enkelt själv fick erfara hur vingligt, instabilt och farligt det...
Svar
15
· Visningar
1 198
Senast: Pyttis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp