hur utforma kontrakt för bete?

A

anni0001

Hejsan!

Har ett eller två ettåriga ston som ev kommer på bete i sommar ihop med min egen ettåring. Nu undrar jag bara hur jag ska utforma kontrakten.

Detta erbjuds: Kraftigt bete (andra års vall) fri tillgång på vatten, daglig tillsyn (men jag hade inte tänkt att gå igenom varje häst minutiöst varje dag), tillgång till stall och uppbindningsmöjligheter. Två boxar finns att tillgå
Hästarna har även tillgång till en "ligghall" på 35 kvadrat.
Betet anpassas allt eftersom de betar av gräset.


Vad bör jag tänka på och akta mig för? En är för mig helt okänd och en är en vän. Man läser så mkt skräckexempel om hästar som blir kvar i all oändlighet, ägare som inte tar hand om dem alls, om fall där man blir typ skadeståndskyldig om det händer något i hagen osv.

Det är ju som sagt var unghästar det handlar om och jag kan gissa att det KAN uppstå en del blessyrer och jag vill ha ryggen fri så att säga så inte ägarna vill kräva mig på pengar för veträkningar osv. (de släpper ju dem här på "egen risk" så att säga även om jag företar mig att ha bra stängsel och rejäla byggnader osv. )

Betalningen är jag minst orolig för då det mest handlar om att jag vill ha sällskap till min häst så det känns inte som jag behöver lägga jättemkt tid på i kontraktet. Jag är glad att de vill stå här i sommar! (men vill inte råka illa ut heller...)

Så, ni som tar emot beteshästar, vad skriver ni och vad bör man tänka på INNAN man tar på sig ansvaret för andra djur??
 
Sv: hur utforma kontrakt för bete?

Jag skulle i förväg kolla upp så att personnummer, telefonnummer (gärna fast telefoni) och adress stämmer på de som har beteshästarna, iaf främst på den okända personen.

Sedan skulle jag akta mig för att skriva "kraftigt bete". Du vet ju inte riktigt hur betet är även om det förväntas vara bra. Typ av stängsel bör redovisas, t.ex. elband, men att du reserverar dig mot kortare strömavbrott som kan uppstå om det är nätdrivet.

Hästarna lär väl vara oskodda, men det kan vara bra att skriva att de ska vara det också. Skriv också vad "daglig tillsyn" innebär. För en del är det att kolla på flocken genom köksfönstret, andra anser att det är visitering av varje enskild individ i hagen.

Sedan kan man väl få med på något vis att hästen släpps på bete på hästägarens egen risk. T.ex. så kan det finnas med i kontraktet att hästägaren fått möjlighet att inspektera stall, boxa, ligghall och stängsel och godkänt dem från start?
 
Sv: hur utforma kontrakt för bete?

Jag har ett kontrakt om du vill kika på det, kan skicka det via PM :)

Mitt kontrakt är utformat så att själva uthyraren är nästintill helt fri från ansvar och att betesgången sker på egen risk.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 630
Senast: Solis
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 052
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 536
Senast: Skye
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?
  • Flämtningar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp