Bukefalos 28 år!

Hur vågade du starta eget?

Sandy3

Trådstartare
Min stora dröm sen många år tillbaka är att starta eget inom mitt stora intresse, hundar! Men jag vet inte om jag vågar!? Har lagt ner tusentals med pengar och tid på att gå hundutbildningar för att jag tycker det är så kul med just hundar! Men när jag snart har nått målen, så tvekar jag? Vågar jag? Jag har en historia bakom mig, där jag varit sjuk och jag är rädd för att bli sjuk igen. Jag är inte rädd för att jobba för något som jag brinner för men jag är rädd för att bli sjuk.. förstår ni vad jag menar?

Därför skulle jag vilja höra hur ni gjorde när ni startade eget? Startade med egna pengar eller starta eget bidrag? Har du ångrat dig? Skulle du göra om det igen?

Vore så intressant att höra från er!
 
Det jobbiga med livet är ju att man aldrig kan få några garantier för om det kommer att gå bra eller ej, om det är rätt eller fel beslut man fattar... ;) Det finns alltid några människor som säger "självklart ska du satsa och följa dina drömmar!", och sen finns det alltid väldigt många fler som säger "det där kommer aldrig att funka fattar du väl!"... :p

Min egen erfarenhet av att driva eget hade ganska speciella förutsättningar. Jag jobbade på ett jobb som gjorde mig sjuk av stress, men jag fick ingen hjälp från sjukvården och klarade bara inte av att jobba kvar. Jag hade sökt nya jobb utan napp och det började bli akut. Så jag sa upp mig från jobbet och startade eget, bara för att ha något att försörja mig på. Jag fortsatte då att jobba inom det område jag hade jobbat med som anställd. Uppdrag fanns det åt mig, och min förhoppning var att de förändrade förutsättningarna (genom att vara egen) kanske skulle kunna göra situationen drägligare.

Självklart hade jag hört varningarna om att man inte ska starta eget när man är sjuk, eftersom egen firma kräver mycket mer än att vara anställd och man måste ha en massa energi och styrka för att ro iland en firma. Men jag hade inte mycket till val. Jag var alldeles för sjuk för att registrera mig som arbetslös och ställa mig till arbetsmarknadens förfogande, eftersom jag verkligen inte var i skick att ta "vilket jobb som helst". Jag var riktigt dålig och borde ha fått hjälp från sjukvården, men fick det inte och orkade inte bråka med dom. Jag hade ett nyinköpt dyrt boende som jag bara var tvungen att få fram pengar till varje månad. Det var helt enkelt bara ett försök att överleva.

Som egen kunde jag välja lite friare hur mycket jag orkade jobba och när. Överlag så kändes friheten enormt skön. Men resten... Nä det var inte min grej. Det var väldigt ensamt, väldigt slitsamt och väldigt nervöst. Förutom att göra själva jobbet, alltså det jag jobbade med, så var jag tvungen att lägga en himla massa tid på att ta fram försäkringar och avtal och såna grejer som jag behövde i verksamheten, sätta mig in i ekonomi, bokföring och deklaration och sköta hela den grejen, ensam reda ut krånglande kunder som tjafsade om fakturor, köpa in utrustning och abonnemang som behövdes för verksamheten, och så detta med att SÄLJA sina tjänster... Hela tiden leta efter upptänkliga kunder och marknadsföra sig själv. Hua! Det var oerhört pressande och slitsamt.

Min historia som egen blev att jag åkte på en bråkig kund som sänkte mig totalt så att jag inte klarade av att jobba mer, var nära på att gå i personlig konkurs, och hade använt upp hela mitt sparkapital på att få igång firman och sen bara överleva. Det kändes som en fantastisk lättnad när jag tillslut fick en anställning igen! Att vara egen var ingenting för mig, jag jobbar mycket hellre som anställd. Inga pengar tjänade jag heller - jag fick ut mindre än vad jag hade räkningar på varje månad.

Men om jag ångrar det? Absolut inte! Det var en enorm erfarenhet. Jag har lärt mig jättemycket om ekonomi, försäljning och sånt, som jag även har haft nytta av på mina senare jobb. Jag har fått en mycket större insikt i hur oerhört svårt det är för en verksamhet att tjäna pengar. Jag har fått känna på den underbara friheten i att vara egen och styra över sig själv, och insett vilka "kostnader" den friheten fört med sig, så att jag nu för tiden är mer tacksam och tillfreds med "ofriheten" som anställd. Jag har även fått en insikt i hur lätt det kan vara att halka utanför samhället. Och just då, i den situation jag var i, så var egen firma mitt enda alternativ. Alla vägar bär ju framåt på något sätt. Min filosofi är att man inte ska låta bli att satsa bara för rädslan att misslyckas. Man lär sig jättemycket. (Men jag vet att alla inte resonerar som jag... :p )
 
Min stora dröm sen många år tillbaka är att starta eget inom mitt stora intresse, hundar! Men jag vet inte om jag vågar!? Har lagt ner tusentals med pengar och tid på att gå hundutbildningar för att jag tycker det är så kul med just hundar! Men när jag snart har nått målen, så tvekar jag? Vågar jag? Jag har en historia bakom mig, där jag varit sjuk och jag är rädd för att bli sjuk igen. Jag är inte rädd för att jobba för något som jag brinner för men jag är rädd för att bli sjuk.. förstår ni vad jag menar?

Därför skulle jag vilja höra hur ni gjorde när ni startade eget? Startade med egna pengar eller starta eget bidrag? Har du ångrat dig? Skulle du göra om det igen?

Vore så intressant att höra från er!

Egna pengar.
Började i liten skala för att få en marknadsundersökning "live".
Byggde egna produkter som just vi tror på och är bra på att leverera. Dvs konkurrera inte med pris med alla andra utan med produktkvalitet och unika produkter.
Nej, inte ångrat. Företaget fyller 11 år i september.
Ja, skulle göra det igen.
 
Egna pengar.
Började i liten skala för att få en marknadsundersökning "live".
Byggde egna produkter som just vi tror på och är bra på att leverera. Dvs konkurrera inte med pris med alla andra utan med produktkvalitet och unika produkter.
Nej, inte ångrat. Företaget fyller 11 år i september.
Ja, skulle göra det igen.

För övrigt har vi också råkat på en bråkig kund som höll på att sänka en av oss totalt.

Friheten är nog det mest uppskattade. Att helt själv kunna planera sina arbetstider och planera hur mycket man vill försöka dra in i intäkter - givetvis efter efterfrågan.
 
Min stora dröm sen många år tillbaka är att starta eget inom mitt stora intresse, hundar! Men jag vet inte om jag vågar!? Har lagt ner tusentals med pengar och tid på att gå hundutbildningar för att jag tycker det är så kul med just hundar! Men när jag snart har nått målen, så tvekar jag? Vågar jag? Jag har en historia bakom mig, där jag varit sjuk och jag är rädd för att bli sjuk igen. Jag är inte rädd för att jobba för något som jag brinner för men jag är rädd för att bli sjuk.. förstår ni vad jag menar?

Därför skulle jag vilja höra hur ni gjorde när ni startade eget? Startade med egna pengar eller starta eget bidrag? Har du ångrat dig? Skulle du göra om det igen?

Vore så intressant att höra från er!

Jag har ett litet företag på sidan, men det har jag startat med väldigt låga insatser, och kört vid sidan om mitt vanliga jobb. Satsa pengar i det och säga upp mig skulle jag inte våga, inte innan jag vet att jag kan fakturera och har kunder tillräckligt för att leva på. För min del kommer det företaget inte att växa, jag trivs för bra med mitt ordinarie jobb, men visst hade det gått att vidareutveckla.
 
Min stora dröm sen många år tillbaka är att starta eget inom mitt stora intresse, hundar! Men jag vet inte om jag vågar!? Har lagt ner tusentals med pengar och tid på att gå hundutbildningar för att jag tycker det är så kul med just hundar! Men när jag snart har nått målen, så tvekar jag? Vågar jag? Jag har en historia bakom mig, där jag varit sjuk och jag är rädd för att bli sjuk igen. Jag är inte rädd för att jobba för något som jag brinner för men jag är rädd för att bli sjuk.. förstår ni vad jag menar?

Därför skulle jag vilja höra hur ni gjorde när ni startade eget? Startade med egna pengar eller starta eget bidrag? Har du ångrat dig? Skulle du göra om det igen?

Vore så intressant att höra från er!

Jag började kanske i andra ändan - efterfrågan på min kompetens var så stor att det inte längre var rimligt att ha som hobbyverksamhet. Håller med många andra här om att det bara är att ta steget ut och våga prova. Håll nere investeringarna tills du ser att allt flyter, så är det heller ingen större fara skedd om der går omkull.

Förvänta dig inte att gå plus första två åren. Dvs se till att ha en rejäl buffert alt en annan inkomst under uppstarten. Var beredd att jobba mycket men tjäna lite i början.

Jag har bara tagit väldigt små lån i mina företag, för att hålla nere skulder och löpande utgifter. På så vis är det inte kris och panik om något händer, det är bara jag själv som råkar illa ut och blir fattig. Jag har inte fått några bidrag (annat än från familjen som stöttat).

För att hålla mitt hundföretag lönsamt har jag en bred inriktning. (Vallhundar i lantbruket innebär att jag kan göra allt från att ta emot hundar på träning, förmedla hundaffärer, hålla kurser, sälja "herdetjänster", konsultuppdrag runt effektivisering och planering inom fårnäringen och så rena avbytaruppdrag där hundarna knappt är inblandade).
 
Jag hade en deltidsanställning och drog igång verksamheten parallellt. Inga stora ekonomiska investeringar och sedan tog jag det lite som det kom. Efter 2 år kunde jag säga upp min anställning då min egen verksamhet drar in tillräckligt med pengar.
 
Jag har ett litet företag bredvid jobbet. Jag har i princip inte satsat ett enda öre i det, och tar alltså ingen risk. Företaget växer inte, för jag gillar mitt vanliga jobb. Jag har företaget för att det händer att jag blir tillfrågad om att göra roliga saker som jag kan, men där det av praktiska skäl krävs att jag har F-skattsedel. Så utgångspunkten är inte att jag vill ha ett företag, utgångspunkten är att jag vill kunna göra roliga jobb, och en del av dem underlättas av att jag gör dem genom företaget. Att ha ett företag, är inget jag direkt går igång på. Det är ett praktiskt arrangemang, bara.
 
Jag har ett litet företag bredvid jobbet. Jag har i princip inte satsat ett enda öre i det, och tar alltså ingen risk. Företaget växer inte, för jag gillar mitt vanliga jobb. Jag har företaget för att det händer att jag blir tillfrågad om att göra roliga saker som jag kan, men där det av praktiska skäl krävs att jag har F-skattsedel. Så utgångspunkten är inte att jag vill ha ett företag, utgångspunkten är att jag vill kunna göra roliga jobb, och en del av dem underlättas av att jag gör dem genom företaget. Att ha ett företag, är inget jag direkt går igång på. Det är ett praktiskt arrangemang, bara.
Jag har ett företag vid sidan av min anställning. Jag marknadsför mig knappt, men företaget växer. Skulle kunna köra det på heltid men skulle behöva jaga mer arbete då.
 
Min stora dröm sen många år tillbaka är att starta eget inom mitt stora intresse, hundar! Men jag vet inte om jag vågar!? Har lagt ner tusentals med pengar och tid på att gå hundutbildningar för att jag tycker det är så kul med just hundar! Men när jag snart har nått målen, så tvekar jag? Vågar jag? Jag har en historia bakom mig, där jag varit sjuk och jag är rädd för att bli sjuk igen. Jag är inte rädd för att jobba för något som jag brinner för men jag är rädd för att bli sjuk.. förstår ni vad jag menar?

Därför skulle jag vilja höra hur ni gjorde när ni startade eget? Startade med egna pengar eller starta eget bidrag? Har du ångrat dig? Skulle du göra om det igen?

Vore så intressant att höra från er!
Jag startade med egna pengar. 3000 kr avvarade jag som startkapital, hade då en anställning som backup. Fick in pengar innan jag fick utgifter så de pengarna kunde jag ta tillbaka ganska snabbt. Jag är lat och bekväm av naturen så när det går bra ser jag till att ta mer ledigt och använda pengarna. Att hamna i ekorrhjulet att hela tiden kämpa och slita kan fungera bra till en början men det gäller att stanna upp och fråga sig själv vilken väg man vill gå sen. Många kör Alfons Åberg-konceptet med "ska bara..." och vill få in mer pengar, öka omsättning, nå större mål och så vidare och de blir aldrig klara eller nöjda.

Som företagare har man få, om inga alls, rättigheter, däremot en hel del skyldigheter. Jag betalar gärna skatt och tillhör inte de som gnäller över våra skatter, däremot finns det risker och en del svårigheter som företagare. Då gäller det att se till att fördelarna överväger så man inte mår dåligt av det. I ditt fall är det säkert bra att fundera på hur du vill starta upp och hitta rätt balans så att du inte blir sjuk igen.

Den passionen och de investeringar du gjort ska löna sig och göra att du mår bra och trivs. Det finns rådgivning för de som vill starta upp, kvaliteten kan nog variera en del men prova och se om du kan hitta någon att bolla med. Jag föreläser ibland på starta-eget-kurser och många är så rädda för pappersarbete, deklaration och att registrera företag men det tror jag är det minsta problemet. Att ta hjälp av andra på olika sätt är bra, man lär sig efterhand och det är alltid bra att ha andra att prata med om olika situationer. Jag har t ex en god vän i en helt annan bransch, det är så långt ifrån det går att komma men vi får idéer och stöttning av varandra, kanske mycket just för att vi tänker helt olika kring vissa saker.

Så mitt tips är att ta hjälp i uppstarten med att hitta rätt mål och balans så att du kan fortsätta må bra och på sikt kanske må som allra bäst när du gör det du gillar mest.
 
Jag startade enskilt företag höstas. Syr hundhalsband och sen ska det tillkomma lite annat smått o gott efterhand. Jag har startat med starta-eget-bidrag som det nu endast är 2 veckor kvar av. Om man skulle bli sjuk eller något annat händer så kan man alltid lägga sitt företag vilande. Även jag har varit sjuk en del och så har jag varit arbetssökande i alla de 300 dagar man får ersättning för.
 
Min stora dröm sen många år tillbaka är att starta eget inom mitt stora intresse, hundar! Men jag vet inte om jag vågar!? Har lagt ner tusentals med pengar och tid på att gå hundutbildningar för att jag tycker det är så kul med just hundar! Men när jag snart har nått målen, så tvekar jag? Vågar jag? Jag har en historia bakom mig, där jag varit sjuk och jag är rädd för att bli sjuk igen. Jag är inte rädd för att jobba för något som jag brinner för men jag är rädd för att bli sjuk.. förstår ni vad jag menar?

Därför skulle jag vilja höra hur ni gjorde när ni startade eget? Startade med egna pengar eller starta eget bidrag? Har du ångrat dig? Skulle du göra om det igen?

Vore så intressant att höra från er!
Jag startade eget för 15 år sedan. Jobbar väldigt mycket men skulle inte kunna tänka mig att vara anställd.
Jag tog ett lån och köpte upp ett befintligt företag som jag under åren format om rätt mycket efter marknaden och mina egna intressen.
Skulle definitivt gjort om det, känslan att bygga upp sitt företag, hitta nya inriktningar och sätta upp mål är som att skulptera, väldigt kreativt:)

Tror dock inte att eget företagande är för alla. Man måste många gånger sätta sig själv åt sidan, ha bra nerver och ett hårt pannben:D
 
Min stora dröm sen många år tillbaka är att starta eget inom mitt stora intresse, hundar! Men jag vet inte om jag vågar!? Har lagt ner tusentals med pengar och tid på att gå hundutbildningar för att jag tycker det är så kul med just hundar! Men när jag snart har nått målen, så tvekar jag? Vågar jag? Jag har en historia bakom mig, där jag varit sjuk och jag är rädd för att bli sjuk igen. Jag är inte rädd för att jobba för något som jag brinner för men jag är rädd för att bli sjuk.. förstår ni vad jag menar?

Därför skulle jag vilja höra hur ni gjorde när ni startade eget? Startade med egna pengar eller starta eget bidrag? Har du ångrat dig? Skulle du göra om det igen?

Vore så intressant att höra från er!

Jag startade företag för ett år sedan. Har kommit igång så smått men kommer bli mer framöver. Jag har dock kvar mitt vanliga jobb och kommer ha det under några år för att få igång företaget utan att behöva bli beroende av att företaget ska ge vinst.
Har du möjlighet att jobba parellelt så tror jag det är en bra ide. Då kan man pröva om det finns en marknad för företaget samtidigt som det är lägre risk om man ändå har sin försörjning. nackdelen är ju tiden - blir att man jobbar mkt under ett par år.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 286
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 248
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 543
Senast: IngelaH
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 608
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp