Bukefalos 28 år!

Hur valde ni uppfödare?

prinsessfeminist

Trådstartare
När ni är redo att köpa hund, hur gör ni?

Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras specifika tikar och val av hane.

I familjen har det funnits önskemål om flera olika raser, så under det senaste året har diskussionerna gått varma.

Det har varit tal om jack russell, engelsk staffordshire bullterrier, västgötaspets, MAS och dansk-svensk gårdshund och jag har därför kontaktat lite olika uppfödare.

Efter mycket om och men så blev det ändå en till dansk-svensk, men det var inte självklart.

Hur har det blivit för er?
 
Innan jag hade bestämt mig för ras så kontaktade jag olika uppfödare men stod aldrig i kö. När jag väl bestämt mig för ras så var jag ganska bestämd med från vilken uppfödare jag ville köpa ifrån och stod i kö där(vilket skulle dröja minst 1år). Men så blev det inte alls, för helt plötsligt(utan att jag letade för jag hade ju redan bestämt mig) så dök det upp en valp som kändes helt perfekt från en uppfödaren som jag inte alls kände till men som jag fick så bra känsla med. Det passade även väldigt bra i tiden, så en vecka efter flyttade han in 😁 nu är han 1år och perfekt. Blir sällan som man planerat tycker jag 😅
 
Första uppfödaren jag hade hund(ar) från blev av en slump. Jag lärde känna en som hade hundar därifrån, fick följa med dit och så fick jag ta en av deras vuxna tikar när jag senare kunde ha egen hund. Sedan fortsatte det. Så både ras och uppfödare är en ren slump.

Senare lärde jag känna uppfödare inom rasen, eftersom jag var aktiv med egna hundarna. Antingen mötte dem på träning/tävling eller senare fick syn på dem på facebook. När någon haft hundar jag varit intresserad av att ha valp från så har jag då frågat om de har framtida valpplaner osv.

Ett tag var jag dock inne på att testa annan ras. Då läste jag på så mycket som möjligt om rasen, letade upp en uppfödare som verkade superbra (med ordentligt utvärderade hundar och trevliga resultat och tydligt fokus på att ha långsiktig, sund avel). Jag slängde iväg ett mail, frågade lite om rasen, berättade vad jag sökte och frågade om hen trodde att rasen kunde vara något för mig. Fick ett supertrevligt svar och hade säkert kunnat få köpa valp därifrån i framtiden om det inte vore för att jag ändå inte kunde slita mig från mina salukis.

De som nu hört av sig till mig och varit intresserade av valp, där är det också varianten att de är inne i rasen redan, är väldigt intresserade av min unghund och undrar om hon ska ha valpar i framtiden. Inte så konstigt då jag inte är uppfödare (än) och inte heller annonserat någonstans om eventuella valpar. Vissa hör av sig också bara för att de är intresserade av rasen, och när vi haft en del kontakt så undrar de om jag inte ska ta valpar på unghunden senare eftersom de gillat mitt tänk och så.
 
Jag gjorde flera av de klassiska misstagen när jag skaffade min första valp. Begränsade det geografiska området ganska mycket, hade lite för bråttom och var inte kritisk/frågvis nog. Använde mig av rasklubbens valpförmedling, vände mig till en uppfödare som hade två kullar nästan samtidigt ute på annons och med en tik som bara var absolut grundmeriterad.

Numera rekommenderar jag aldrig någon att köpa valp via valpförmedlingen, aldrig leta efter annonser med redan födda valpar och köp aldrig valp efter en tik som de inte sett jobba, godkänt VP på pappret betyder inte ett dugg.

Själv väljer jag uppfödare genom att se om de har en nivå på djurhanteringen i arbetet som jag gillar och har rutin nog att inte bara vara imponerade av sin första/andra hund. Jag vill att de ska jobba med djur som en del av sin försörjning, inte ha tävlingsfokus och djur som träningsredskap. Hittar jag sånt folk som dessutom har en tik jag gillar, så frågar jag helt sonika om de har avelsplaner och så tar vi det därifrån 😅

Jag -kan- köpa valp bara baserat på magkänsla/stamtavla, men då gör jag det medveten om att det kan bli lite hur som helst och jag rekommenderar inte andra att göra så 🤪
 
Tidigare i livet har hundar mer trillat ner i famnen på mig och så också den första hunden från kenneln som jag numera är delägare i. En kollega till mig behövde omplacera sin fyraåriga hund som de inte riktigt redde ut och frågade om jag kunde kunna tänka mig att ta över den. Så fort det var klart hörde uppfödaren av sig till mig och välkomnade mig till kennelfamiljen och på den vägen är det. Vi blev bästa vänner, nästa hund blev en på foder och efter det har det bara rullat på. Nu är jag som sagt delägare i kenneln och är så glad och lycklig över den möjligheten.
 
Jag visste ras sedan väldigt länge. Hade dock inte följt rasen så noga att jag hade björnkoll på uppfödare etc.
Så när jag förlorade min förra letade jag efter annonser och kollade hunddata och avelsdata.

Hittade valpar hos en uppfödare som verkade ha ett vettigt tänk och verkade ha bra hundar.
Det fanns ett par hanar kvar av olika orsaker. Jag bestämde mig via mail, film och uppgifter att en av dem var intressant.

En fantastisk bukefalist åkte dit och hälsade på. Den jag bestämt ratade hon :D och det blev en annan som fick följa med och mellanlanda på halva vägen. Där hämtade jag. Och är nöjd! Både med hund och uppfödare.
Jag har inga ambitioner vare sig i vänstervarv eller tävling så att det bara finns en kula nere och ett öra inte ligger lika platt som det andra. gör mig inget.
 
När ni är redo att köpa hund, hur gör ni?

Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras specifika tikar och val av hane.

I familjen har det funnits önskemål om flera olika raser, så under det senaste året har diskussionerna gått varma.

Det har varit tal om jack russell, engelsk staffordshire bullterrier, västgötaspets, MAS och dansk-svensk gårdshund och jag har därför kontaktat lite olika uppfödare.

Efter mycket om och men så blev det ändå en till dansk-svensk, men det var inte självklart.

Hur har det blivit för er?
Första uppfödaren valde mina föräldrar IOM att jag var barn. De valde också ras. Då en på pappas jobb hade hundar av rasen och var nöjda med dem så valde mina föräldrar den uppfödaren. Det var väl inte ett lysande val så här i efterhand, uppfödaren.
Jag ville fortsätta ha rasen sen. Men ville inte ha samma uppfödare. Jag fick tips av mer kunnig person som hade rasen om en uppfödare som var bra. Hon hade ingen ”ledig” hund då och tipsade om annan vettig uppfödare.
Den uppfödaren behövde bli av med någon/några vuxna hundar. Så vi träffades och kände av varann. Jag fick först en och sedan en till hund därifrån.
Nu har hon gett mig/oss 5 fantastiska hundar genom åren. Tyvärr är hon mkt äldre än mig. Så jag kommer väl behöva byta uppfödare någon gång dessvärre. 😬
Hon har varit en guldklimp genom åren och alltid funnits där för ”sina hundar”.
 
När ni är redo att köpa hund, hur gör ni?

Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras specifika tikar och val av hane.

I familjen har det funnits önskemål om flera olika raser, så under det senaste året har diskussionerna gått varma.

Det har varit tal om jack russell, engelsk staffordshire bullterrier, västgötaspets, MAS och dansk-svensk gårdshund och jag har därför kontaktat lite olika uppfödare.

Efter mycket om och men så blev det ändå en till dansk-svensk, men det var inte självklart.

Hur har det blivit för er?

Jag hade den här omgången turen att kunna fråga en jag tränat för och som jag litar på, vilken hund jag skulle köpa, så när tränaren sa "ring den här uppfödaren, den kombon borde passa dig" så ringde jag den uppfödaren. 😅
 
Rasen jag tittar på just nu har bara typ 4 uppfödare 😅 så väljer baserat på vem som verkar ta hälsostatusen mest seriöst. Tråkigt om det börjar gå utför innan det ens finns 100 hundar reggade.

Lägger till att jag bryr mig ganska mycket om ifall uppfödare är aktiva på sociala medier eller inte. Det känns tryggare när de lägger upp bilder, uppdaterar ofta, osv. Lite trött på att leta information och allt man kan hitta är en wordpress-hemsida senast uppdaterad 2003…
 
Senast ändrad:
När ni är redo att köpa hund, hur gör ni?

Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras specifika tikar och val av hane.

I familjen har det funnits önskemål om flera olika raser, så under det senaste året har diskussionerna gått varma.

Det har varit tal om jack russell, engelsk staffordshire bullterrier, västgötaspets, MAS och dansk-svensk gårdshund och jag har därför kontaktat lite olika uppfödare.

Efter mycket om och men så blev det ändå en till dansk-svensk, men det var inte självklart.

Hur har det blivit för er?
I nuvarande ras har jag bra koll. Men har varit inne på att testa en ny ras, och har då helt enkelt frågat vänner och bekanta och internetbekanta som har rasen kring deras åsikter, tips, vad man ska undvika osv. Har även googlat uppfödare och undersökt rasklubbens hemsida, kollat på avelsdata osv samt mailat uppfödare jag fått tips om och fattat tycke för. Sen har jag ett arbete där jag träffar mycket hundar och kan kolla upp linjer osv om jag möter någon trevlig.
Om jag någon gång köper en av den rasen så vet jag precis vilka jag ska höra av mig till.
 
Visste att jag ville ha en samojed från draglinjer. Kollade efter en draghundskennel i närområdet och åkte och hälsade på. Både ägare och hundar var trevliga, de hade bra hundhållning och var nitiska med hälsotester så det blev ett lätt val. Efter ett år fick jag ringa en valp därifrån och jag är supernöjd.
 
Alltså... vi valde väl på ett ganska "omvänt" vis :) Kände uppfödaren sen innan från ett annat sammanhang. Han har haft vår hunds mamma så länge vi känt honom. Sen skaffade han en hund till, en hane av samma ras som tiken. En till en början ganska störig omplacering, men väldigt fin och otroligt charmig. Så jag sa väl halvt på skämt att "ska vi någonsin ha hund igen så skulle jag vilja ha en valp efter de två". Tänkte väl att den kloka, lugna, kompetenta tiken och den yviga, superglada och charmiga hanen skullle kunna bli en bra kombo - och för tre år sen fick de sin första (och enda, tiken är rätt gammal nu) kull varav en av hanarna blev vår :) Så vi valde föräldradjur före både ras och individ, kan man väl säga. Individ inom kullen valde min dotter, som jobbade hos uppfödaren då och var med när vår hund föddes.
 
Jag har valt uppfödare genom att jag gillat dennes hundar och tänk i avel. Valpen måste dessutom komma från en avelskombination som jag tycker känns ok. Genom alla år så har jag haft bra uppfödare, med ett undantag. Denna uppfödare behandlade oss som konkurrenter på utställningar, trots att vi ställde ut hunden som denne hade fött upp. Vår hund var nog det bästa denna uppfödare fött upp, då vår hund var frisk, trevlig och vacker, men vi fick aldrig någon uppskattning för vår hund av uppfödaren. När vi dessutom råkade ut för en tråkig sak, så fick vi ingen stöttning av uppfödaren, utan denne anklagade oss och menade att det som hände var vårt eget fel.

Jag är ju själv uppfödare och försöker vara den uppfödare som jag själv vill ha en valp från. Jag har haft flera uppfödare, av olika raser som mentorer genom åren och speciellt en uppfödare blev min förebild i hur man tar hand om sina valpköpare.

Idag äger jag fem hundar, uppfödda av fem olika uppfödare – en hund är min egen uppfödning. De andra uppfödarna finns i olika länder, men jag har god kontakt med dem och de gläds alla åt det jag gör med mina hundar och jag håller dem uppdaterade om deras uppfödningar.
 
Valde uppfödare efter vad jag INTE ville ha i min nästa hund. Träffade uppfödaren och några av hennes hundar på läger och tävling (av en slump). När hon skulle para en tik som hade hennes gamla hund som tjänstehund som pappa och skulle para henne med sin nuvarande tjänstehund så hörde jag naturligtvis av mig direkt (och fick valp).
Vi hade samma syn på hundar och vad vi ville ha plus att hon svarade på alla frågor jag hade utan problem. Träffade inte tiken förren jag hämtade valp men har aldrig ångrat det köpet.

Som bonus fick jag en vän i uppfödaren och såg till att även @Lilla-S fick en bra hund ;)
 
Valde uppfödare efter vad jag INTE ville ha i min nästa hund. Träffade uppfödaren och några av hennes hundar på läger och tävling (av en slump). När hon skulle para en tik som hade hennes gamla hund som tjänstehund som pappa och skulle para henne med sin nuvarande tjänstehund så hörde jag naturligtvis av mig direkt (och fick valp).
Vi hade samma syn på hundar och vad vi ville ha plus att hon svarade på alla frågor jag hade utan problem. Träffade inte tiken förren jag hämtade valp men har aldrig ångrat det köpet.

Som bonus fick jag en vän i uppfödaren och såg till att även @Lilla-S fick en bra hund ;)
Ja jag har mkt att tacka dig för, en redig hund med extra allt 😉❤️
 
Tack för så många svar! Vad kul!



Jag har varit närmast nitisk i min research. Rottweilern valdes utifrån vilken kennel som hade valpar efter favorithanen, den svarta schnauzern efter mycket research hämtades på flygplatsen i Berlin, dvärgschnauzer hittade jag genom rasklubbens hemsida och även där läste jag på stammen.

Genomgående har mitt intresse för linjer, hälsostatistik osv varit vägledande, men givetvis har jag önskat trevliga uppfödare också. Den jag haft bäst kontakt med är uppfödarna i Berlin (ironiskt nog), och då har jag ändå träffat "min kennel" på ganska många utställningar. Tyvärr har jag setts som en konkurrent, precis som beskrevs av en av er andra.

Nu har vi snöat in på dsg och är i tagen att få hem vår andra tik. Första tiken köptes av min bästa vän som tog en kull på sin omeriterade tik och hennes släktings omeriterade hane. Båda trevliga dock. Jag hade dock koll på var de kom ifrån. Nya hunden kommer från vår samma kennel som vår hunds mamma.

Men nu är jag mer förberedd och vi köper en hund från en kennel utan hemsida, utan specifikt fb-konto, utan direkt marknadsföring. Hundarna, däremot, talar för sig själva. Men jag hade inte haft koll på denna kennel om det inte vore för vår första dsg.

Men vilken av alla våra hundar som har varit bästa köpet....? Inte har det berott på min research, det tror jag inte...
 
Alltså... vi valde väl på ett ganska "omvänt" vis :) Kände uppfödaren sen innan från ett annat sammanhang. Han har haft vår hunds mamma så länge vi känt honom. Sen skaffade han en hund till, en hane av samma ras som tiken. En till en början ganska störig omplacering, men väldigt fin och otroligt charmig. Så jag sa väl halvt på skämt att "ska vi någonsin ha hund igen så skulle jag vilja ha en valp efter de två". Tänkte väl att den kloka, lugna, kompetenta tiken och den yviga, superglada och charmiga hanen skullle kunna bli en bra kombo - och för tre år sen fick de sin första (och enda, tiken är rätt gammal nu) kull varav en av hanarna blev vår :) Så vi valde föräldradjur före både ras och individ, kan man väl säga. Individ inom kullen valde min dotter, som jobbade hos uppfödaren då och var med när vår hund föddes.
Påminner mig om när jag ganska nyligen sa till en uppfödarvän att om hon någon gång ska ha valpar efter sin ena hane, eller sin ena tik, båda två mina storfavoriter i hennes flock där hemma, då vill jag ha valp. Svaret? Jo, hon hoppas på att i framtiden kunna använda just den hanen till den tiken :rofl: Tiken är dock ung och hanen kommer vara åt det äldre laget när det väl är dags för valpar, så mycket kan hända, men ja, blir den kombinationen av, jag har ledig plats hemma och det föds en tikvalp, då ska den hit.
 
Jag köpte hund utan att ha en aning. Letade bara på nätet efter uppfödare och hittade en uppfödare relativt nära. Ovanlig ras och ren sällskapsras.Det blev trots det lyckat, fick en jättemysig kille.
Har gjort samma alla gånger jag köpt hund, s, men har nog inte så höga krav som många andra, hundarna får va det dom är dom behöver inte va perfekta, dock aldrig fått en sjuk eller psyksjuk hund vilket väldigt många verkar få (eller tycka deras hund är)
En hund för mig är bara en hund, använder varken hunden till utställning eller arbete och har nog rätt stort tålamod för olika mentaliteter.
 
Med nuvarande hund så var det tyvärr lite första bästa i närheten. Kollade lite på hälsoläget men är betydligt mer kritisk idag.
Därav blir det grannlandet och betydligt längre körning för nästa valp. Uppfödaren känns trygg och att hon har samma tänk som jag om hälsa och mentalitet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 441
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 666
Senast: Nirvana
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp