Hur välja hundfoder?

Red_Chili

Trådstartare
Jag googlar och googlar, frågar vänner och funderar, men jag blir inte klokare, så då frågar jag buke ;)

I nuläget ger jag Standardt till mina hundar, som jag är otroligt nöjd med på alla sätt och vis, MEN en vän tog idag blodprov på sin hund, konstaterade att han har lite höga njurvärden. Även hon ger Standardt och hon funderar nu på att försöka hitta ett foder med mindre mängd protein och fosfor för att skona njurarna lite.

Där börjar jag fundera.

Jag vet att protein behövs för att bygga muskler. Jag vet att jag inte vill ge foder med andra spannmål än ris i. Men sedan känns det rätt.. tomt. Har gett lite Vom og hundemat också och funderar nu på att ge hälften VoH och hälften Standardt, men egentligen vet jag ju inte om det skulle förbättra något.

Hur påverkar fosfor och annat hundarna? Hur mycket av allt är lagom att ha i ett foder för att inte njurar och annat ska åka på stryk?

Om man vill ge ett perfekt foder, vad ska man då hålla utkik efter?
 
Sv: Hur välja hundfoder?

och jag har en bekant som tänkte samma sak då hon haft två helt olika hundar med liknande leverproblem - fast där handlade det om Doggy. Snarare ren otur skulle jag tro.

Jag tror knappast du behöver vara orolig för fodret. Det händer saker med hundar utan att det behöver ha det minsta med fodret att göra.

Men färskfoder då - bättre kan det inte bli;)
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Om du är orolig kanske det är bättre att ta blodprov på dina egna innan du byter foder? Jag kan tänka mig att det är ganska individuellt.

Jag vet inte hur det perfekta fodret skulle se ut men när jag letar foder vill jag ha hög andel kött, minimalt med spannmål, inga konstiga tillsatser. Sen ska ju hunden äta fodret med bra aptit och verka hålla lagom hull också.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Hur högt va värdet och hur många gånger har provet tagits? Vår visade också något förhöjt värde, därför ska vi ta om provet igen om en månad för att se om det va en tillfällighet (ex hunden ätit något mer än bara fodret den dagen) eller om det fortfarande ligger för högt = se över nuvarande foder.

Dock äter han färskfoder så tror värdet kommer vara nere på normalt igen nästa gång. Sen tas det väl två värden på njuren? Ett som kan vara foderrelaterat och ett som inte är det? Hans ena va normalt iaf och det andra 1,2 över.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Du har nog rätt... Och inte ens min tant som inte mådde bra på slutet hade några konstiga värden på njurar eller så. Då hade hon ätit lite olika foder genom livet, Purina Pro Plan, Pedigree, säker Royal Canin någon sväng, och hos mig åt hon först Magnusson 1½ år och därefter Standardt lite drygt ett år.

Jag har blivit jättenojjig nu sen jag var tvungen att låta tanten somna in. Tänker om möjligt ännu mer på vad Wahidah får stoppa i sig, hur det kan påverka i det långa loppet, är jättepetig med att hålla henne i bra hull osv, allt för att hon ska få så långt och bra liv som möjligt. Om jag med hjälp av rätt foder bara kan påverka så att hon får 1 år längre liv så är det värt det... (Och tänk om man någonsin var lika noga med vad man äter själv!)

Men ja, det får nog bli hälften färskfoder och hälften standardt till en början när hon blir ensamhund igen. Helst hade jag nog gett bara färskfoder, men det blir så dyrt och de billigare färskfodren verkar alla innehålla lite olika spannmål som jag inte vill ge.

Kanske man skulle börja BARFa... Om det låter sig göras... Finns det någon bra bok eller liknande om det? Kanske man kan ge iaf lite mindre torrfoder och resten egna grejer. Jag har ju knappast problemet med att hon är kräsen, så hon äter nog det mesta jag ger henne.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Hur högt va värdet och hur många gånger har provet tagits? Vår visade också något förhöjt värde, därför ska vi ta om provet igen om en månad för att se om det va en tillfällighet (ex hunden ätit något mer än bara fodret den dagen) eller om det fortfarande ligger för högt = se över nuvarande foder.

Dock äter han färskfoder så tror värdet kommer vara nere på normalt igen nästa gång. Sen tas det väl två värden på njuren? Ett som kan vara foderrelaterat och ett som inte är det? Hans ena va normalt iaf och det andra 1,2 över.

Jag vet faktiskt inte det :p Jag får prata mer med min vän om det där ikväll när hon jobbat klart. Nu nämnde hon det bara lite snabbt innan hon skulle sova och jag hann bli nojjig, framförallt när jag sett i forum tidigare att vissa tycker att Standardt har "fel innehåll".
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Fast fosfor orsakar inte i sig höga njurvärden. Däremot ska man vara försiktig med fosfor om njurarna jobbar dåligt eftersom fosfor då blir kvar i kroppen.

Som jag sa igår så tycker jag inte att du ska vara orolig så länge kvoten mellan kalcium och fosfor är acceptabel.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

På Standards hemsida står det att Ca-innehållet är 1,85% och P-innehållet 1,2%. Det ger en kvot på 1,54 vilket är helt acceptabelt.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Jag bytte från standardt till Brit care och varierar mellan deras fisk och vilt foder. Detta pga att standardt delvis bytt innehåll så vilten helt plötsligt hade högre fetthalt än normalen och Melvin som åt vilten tål inte för hög fetthalt. Dessutom tycker jag deras magar alltid var lite i obalans och lite kladdig avföring. Det tog inte lång tid efter infasning av Brit som avföringen blev fast för första gången i hela Melvins liv typ. Jag har dock inte provat så mycket eftersom jag provar ett nytt foder i ett år innan jag byter och att då äntligen hitta rätt känns underbart. Deras vilt och fiskfoder har lite olika fett/protein innehåll osv men det jämnar ut sig i långa loppet eftersom de även får hälften VoH. Nu är jag spänd på hur det påverkar Melvins benägenhet att få svamp i tassarna lätt när jag haft detta foder i några månader.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Jag bytte från standardt till Brit care och varierar mellan deras fisk och vilt foder. Detta pga att standardt delvis bytt innehåll så vilten helt plötsligt hade högre fetthalt än normalen och Melvin som åt vilten tål inte för hög fetthalt. Dessutom tycker jag deras magar alltid var lite i obalans och lite kladdig avföring.

Det där tycker jag faktiskt att jag hört från flera som gett Standardt Vilt, så det kanske är något med det fodret som inte är lika bra som de andra? Jag ger ju Normal och hundarna skiter helt perfekt, har finfina pälsar, är lätta att hålla i bra hull, har bra med muskler och allt annat fint :p Så är det även för mina vänner som ger Standardt Normal till sina hundar.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Får jag låna denna tråd lite?

Min hund är kastrerad och äter RC dietfoder.
Han är ALLTID hungrig och har väldigt svårt att gå ner i vikt.
Han gick upp som en ballong när han kastrerades och jag har under ett år nu fått ner honom från 32 kg till 29 kg.
Han skulle kunna gå ner två kilo till.
Han motioneras ordentligt, med promenader, löpning och cykelrundor.

Dags att byta foder? Vilket?
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Jag vet inte vad royal canins dietfoder innehåller, så vad som är bättre kan vara allt ifrån något enstaka foder till "vilket som helst" :p Har han ätit något annat foder innan som han har fungerat bättre på?

När jag väljer foder så väljer jag något utan majs, havre, vete och korn (i den ordningen ungefär), för det går bara rakt genom magen och enligt mig hör det inte hemma i hundfoder. Dessutom får mina hundar väldigt lös skit av foder med mycket majs i.

När jag valt bort alla sådana foder så kollar jag var fodren är tillverkade. Det är helt onödigt för mig att köpa ett foder från USA om ett likvärdigt foder tillverkas i Sverige eller Norden.

Jag blir också glad om det är enkla ingredienser i fodret. Om jag inte vet varför det ska vara blommor i fodret och det inte går lätt att hitta ett bra svar på det, då vill jag inte heller ha det i innehållet.

När allt det är kollat, då har man inte så många foder kvar och då börjar jag kolla på prislappen, vilka foder som är lättast att få tag på osv. Själva mängden foder sedan anpassar jag till hunden. Kan dock nämna att min hund är mättare och nöjdare nu av 3-4dl Standardt per dag jämfört med när hon åt lika mycket av Magnusson M&B. (Dessutom fungerar hon bättre på fodret öht), så tydligen behöver inte själva mängden foder hunden får i sig direkt hänga ihop med mättnadskänslan.

Att jag sedan skapade den här tråden har mest att göra med min nojja för att det kanske finns något ännu bättre foder än det jag ger, men ja, så länge jag ger torrfoder kommer jag nog inte byta fodersort i alla fall :)
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Helt OT nu men blev så chockad - lever inte din tant längre? :cry:
Kände att jag missat nåt..
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Tack snälla Red_Chili för dina kloka ord!

Han har alltid ätit RC, så inget annat är testat. Fick erbjudande om att köpa säckarna för halva priset, så det blev endel säckar :p, men nu börjar de ta slut.

Har även läst om morot som utfyllnad. Han äter inte morotsstavar, men har inte testat att riva ner dem i maten, kanske vore något att börja med.

Tack för trådlånet!
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Ca:P-kvoten får man enkelt fram genom att dela kalciumvärdet med fosforvärdet. För en vuxen hund ska det ligga mellan 1,0 och 1,5 :)

Sannolikt är det inte fodret som orsakat din väns hunds njurproblem!
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Har även läst om morot som utfyllnad. Han äter inte morotsstavar, men har inte testat att riva ner dem i maten, kanske vore något att börja med.

Tack för trådlånet!

Om du tittar här: http://www.pinnsveins.com/vadrbarf.htm och scrollar ner lite så kan du hitta vilka grönsaker osv som man kan blanda i om man ger BARF till hunden. Jag skulle tippa på att allt det fungerar fint att ha som utfyllnad i fodret till en hungrig hund. (Jag vet dock inte hur pålitlig hemsidan är, men har sett samma lista på andra sidor och ingen har klagat där. Någon här på buke som har koll?)

Och trådlåna så mycket du vill, jag tycker det är intressant med hundfoder :D
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Helt OT nu men blev så chockad - lever inte din tant längre? :cry:
Kände att jag missat nåt..

Missade visst att svara här.. Men näe, tyvärr finns hon inte här längre... Var tvungen att låta henne somna in i maj. Hon hade ju en del tumörer (varav en var så snabbväxande att jag ändå planerade att ta bort henne i slutet av den här sommaren) och en tumör hade spruckit inåt. Den spred sig nog fortare än jag märkte av och när hon dessutom fick äta antibiotika mot UVI så blev hon riktigt dålig i magen, tappade aptiten osv. Troligtvis slog antibiotikan ut immunförsvaret och det gick jättesnabbt på slutet..

Ena veckan var vi ute på släphareträning, nästa vecka på riktig långpromenad med lösspring i sandtag en lördag (då märkte jag att hon inte ville springa som vanligt och hon hade blivit smalare av dåliga aptiten). Fredagen därefter åkte vi in akut till veterinären för att låta henne somna in, men det var först på torsdagen som jag insåg att det nog började bli dags.

Hon fick iaf ett så bra slut som möjligt, men det är fruktansvärt tomt här hemma nu...
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Njurproblem kan vara tillfälliga eller kroniska. Om det är tillfälliga kan de gå över, men är de kroniska så kan inte njuren ta tillbaka sin kapacitet. Man delar in den kroniska njursjukdomen i 4 steg. Steg 1 märks inte och upptäcks oftast av en slump om man kollar hunden för något annat. Hunden kan behöva äta ett speciellt njurfoder under resten av sitt liv och kan då räddas till fler år att leva.

En njursjuk hund ska bara ha exakt så mycket proteiner som den kan smälta och det ska vara lättsmälta proteiner. Låg andel proteiner alltså; allt annat är belastande för njurarna. Tyvärr gillar inte alla hundar veterinärfoder. Man kan laga eget efter ett specialrecept. Marie Sallander kan göra ett speciellt recept till en hund. Mail-adress finns på hennes hemsida. Jag tror att det står att priset är 2000 kr.

När det gäller din hund som inte har några symtom så är det inte nödvändigt att byta foder.

Annars så det kött som brukar anses mest lättsmält är kyckling. Muskelkött är bättre än inälvor eftersom inälvor är purinrika och är belastande för hundens inre organ. Torrfoder innehåller ofta hög andel inälvor och färskfoder likaså. Köttbiprodukter är oftast inälvor och är ok till en frisk hund.

Ett skonsamt foder med kyckling är t ex Bozita Aktive & Sensitive 22% protein, 16% fett. 570 kr för 15 kg hos animail.se

Innehåll: Kyckling, Majsmjöl, Ris, Majsgroddar, Animaliskt fett, Specialprocessad havre (SPC), kycklingbuljong, Linfrö, Betfiber, Färskt svenskt älgkött, Potatisprotein, Natriumklorid, Kaliumklorid, Bryggerijäst, Skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), Broskhydrolysat (innehåller kondroitin), Jäst (ß 1,3 / 1,6 glucan )

http://www.bozita.com/sv/Robur/Produkter/robur-active/
http://animail.se/robur-active-sensitive-15kg.html

Arden Grange har också kyckingfoder. Alla deras råvaror är godkända för humankonsumtion:
http://www.ardengrange.se/hund-foder-vuxen/1

Acana och Olivers foder har också alla råvaror godkända för human konsumtion.
Acanas är dock proteinrikare och jag tror deras kycklingfoder med lägst andel protein har 29 %.

Kopierar in några länkar om njursjukdom hos hund:

”Behandling
Foder
Flera olika foderföretag tillverkar medicinska foder för njursjuka djur. Det finns vetenskapliga belägg för att ett byte till ett av dessa foder är till stor gagn för djuret när det nått stadium 2 (katt) respektive 3 (hund). Djur som förlorar protein via njurarna mår dock bra av ett foderbyte redan i stadium 1. Studier har visat att de djur som äter njurkost lever längre än de som fortsätter med sin vanliga mat. Njurfoder innehåller mindre mängder fosfat och proteinän vanligt hund- och kattfoder. De är dessutom kaloritätare vilket är en fördel om djurets aptit inte längre är vad den borde vara. Halten omega 3-fettsyror är högre än i många andra foder…”

http://www.birmaringen.se/halsa/njurar/kronisknjursjukdom.html

http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/08/rapport0208.pdf

Veterinären berättar från Hundsport:
Diagnosen är: NJURSVIKT
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_njursvikt.html
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Jo problemet är att William skulle behöva extran och jag vill inte ha normalen till Melvin pga alla de olika råvarorna från både nöt, kyckling och gris. ( han äter 100% kyckling som färskfoder och jag satsar på vilt, fisk och kyckling/anka/kalkon till honom främst. ) Så istället för att återigen ha två olika torrfoder och köpa i dyrare mindre säckar så testade jag att byta märke helt så får vi se. Williams mage var bättre än Melvins men inte helt bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 378
Senast: tanten
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 769
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 816
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp