Bukefalos 28 år!

Hur vet man att man är distansryttare?

Camilla_H

Trådstartare
Inspirerad av en stämningsupplättande tråd på barock så tänkte jag bidra med denna lilla enkät där ni kan se om ni är distansryttare eller inte.

OBSERVERA IRONIN! Det är meningen att vi ska bjuda lite på oss själva nu...:D

Bidra gärna med ytterligare enkätfrågor!

1. Din häst är någon av följande raser:
a) arab
b) varmblodstravare
c) angloarab
d) annan ras med tunna, slanka muskler och ytliga blodkärl

2. Du har en mycket ovanlig sadel som troligen saknar bom eller iaf måste importeras från annat land och heter något i stil med Trekker eller Endurance som modell.

3. Du färgmatchar dina ridkläder inte bara med hästens benlindor - du har även färgmatchat träns och kanske till och med sadel.

4. Alla dina gamla schabrak och vojlockar har ersatts av långa håriga renskinn.

5. Du rider helst utan bett men iaf med träns där bettet går att plocka av.

6. Du vet exakt vilopuls på din häst men har inte en aning om vilken normaltemp du själv har.

7. När du ser förkortningen IT tänker du inte på datorn utan på maxpuls, mjölksyra och återhämtning.

8. När någon frågar om du gått en distansutbildning någon gång så säger du ja och berättar om senaste träningshelgen för distriktets c-tränare i distansritt.

9. Du ser fullständigt oförstående ut när stallkompisarna berättar om deras långtur med fikapaus - fikapaus?? Efter bara 45 minuters ridning??

10. Du är helt fascinerad av kartor och blir frustrerad över vägar som bara slutar mitt i ingenstans, men blir superlycklig när du hittat en slinga som kommer tillbaka där du började.

11. Åker du bil så letar du ridvägar på sidan om vägen.

12. Ingen rider ut med dig längre, varken hästar eller ryttare kan hålla ditt tempo.

13. Du diskuterar träningstips med lokala löparklubben istället för med stallkompisarna.

14. Du har alltid två klockor på dig när du rider - en för puls och en för tiden.

15. Man kan ofta se speciallösningar på din utrustning - antingen helt hemmagjorda sadlar och träns eller detaljer såsom extra vaddering eller remmar...

16. Rider du någon annan disciplin så är det western eller barockridning.

17. Du kan tala om vilket tempo förbipasserande cyklister har.

18. Du skrattar så du gråter när lokala dressyrässet klagar över avståndet till regionala tävlingar.

19. Alla dina tävlingsfoton skiljer sig markant från dressyrkompisens - på dina är du svettig, tårna pekar neråt, hästen har nosen i vädret och man kan ana käppar med gula markeringar på.

20. Du har ett helt lager av Comfort skölj-flaskor trots att du inte tvättar för ett helt kompani.
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Störtskönt!:bow: :bow: :bow: :bow:

Kan ju tänka mig att jag är lite insnöad iaf.

Kan ju säga att det där "testet" är bland det första jag verkligen stämmer in på. Lade för länge sedan ner att göra "kolla dig själv" test i veckorevyn, Elle, Cosmopolitan osv. Känner mig mycket nöjd att äntligen ha full pott och hamna i ett fack!!!

Har man gått för långt när man vill ha hula stripe på blåa bilen för att matcha? ( Trodde gubben skulle döda mig med blicken när jag råkade nämna det...)
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Jag kan ju bidra med ytterligare en, även om det är av det lite mer pinsamma slaget. :o

21. Det första du frågar din nya pojkvän, är hur han ställer sig till att vara medhjälpare vid tävlingar. Naturligtvis förskönar du uppdraget, med tyngdpunkt på gott fika och möjlighet till "rallykörning". :angel:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Ha ha! Klockrent! Och jag som inte ens kommit igång att tävla ordentligt! :rofl:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Den där ska jag sätta upp på väggen hemma!:rofl: :rofl:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

underbart!! mitt i prick! Men det finns några punkter till...
1 Varje helg under vår - sommaren är samma sak som "Nybygget", "Karoliner" etc etc.
2 du har släktingar som aldrig har sett dig i sommarkläder (alla helger är ju upptagna)
3 Du hittar knappt i din egen strumplåda men du kan koppla på trailern i mörkret mitt i natten.
4 Det är bara så mysigt att ge sig iväg kl 03,30 i solupgången till Dackeritten. Själv sprudlar du av glädje och förväntan medans du får behandla din äkta hälft (och groom) med silkesvantar, åtminstonde fram till första fikastoppet.
ÅHHH!!! vad jag längtar!
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

1. Din häst är någon av följande raser:
a) arab
b) varmblodstravare
c) angloarab
d) annan ras med tunna, slanka muskler och ytliga blodkärl
a) ARAB

2. Du har en mycket ovanlig sadel som troligen saknar bom eller iaf måste importeras från annat land och heter något i stil med Trekker eller Endurance som modell.
Torsion Endurance

3. Du färgmatchar dina ridkläder inte bara med hästens benlindor - du har även färgmatchat träns och kanske till och med sadel.
Jag vill ha ett färgat träns

4. Alla dina gamla schabrak och vojlockar har ersatts av långa håriga renskinn.
nej

5. Du rider helst utan bett men iaf med träns där bettet går att plocka av.
önskar att jag kunde rida min utan bett


9. Du ser fullständigt oförstående ut när stallkompisarna berättar om deras långtur med fikapaus - fikapaus?? Efter bara 45 minuters ridning??
jupp!!!

10. Du är helt fascinerad av kartor och blir frustrerad över vägar som bara slutar mitt i ingenstans, men blir superlycklig när du hittat en slinga som kommer tillbaka där du började.
håller med

11. Åker du bil så letar du ridvägar på sidan om vägen.
alltid

12. Ingen rider ut med dig längre, varken hästar eller ryttare kan hålla ditt tempo.
vill jag ha ridsällskap från stallet är det max 3-5 km i skritt, skritt, pyttelite trav ifall underlaget är mjukt och har man riktig tur så kan man ta en galopp på ängen! Tur att Jag har en distansryttare inom ridavstånd (6 km);)


18. Du skrattar så du gråter när lokala dressyrässet klagar över avståndet till regionala tävlingar.
Folk tittar konstigt på mig bara för att man åker runt halva sverige för att rida ett par mil...

19. Alla dina tävlingsfoton skiljer sig markant från dressyrkompisens - på dina är du svettig, tårna pekar neråt, hästen har nosen i vädret och man kan ana käppar med gula markeringar på.
vita ridbyxor? vad är det?

20. Du har ett helt lager av Comfort skölj-flaskor trots att du inte tvättar för ett helt kompani.
ett gäng i alla fall

Jag tror att jag kan klassa mig som distansryttare!!!

Kanske min sambo kan klassas in som den perfekta groomen, som absout var tvungen att byta ut våran gamla transport till en lyxigare variant som är både bredare och boggi, allt för att min distanshäst ska kunna få åka bekvämt. Och jag skojar inte när jag skriver att halvblodstanterna kollade lite konstigt på mig när min lilla arab har fått en EXTRA BRED transport!!!! :rofl:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

1. Din häst är någon av följande raser:
a) arab
b) varmblodstravare
c) angloarab
d) annan ras med tunna, slanka muskler och ytliga blodkärl
Arabkorsning

2. Du har en mycket ovanlig sadel som troligen saknar bom eller iaf måste importeras från annat land och heter något i stil med Trekker eller Endurance som modell.
En Knights bareback och två manskapssadlar.

3. Du färgmatchar dina ridkläder inte bara med hästens benlindor - du har även färgmatchat träns och kanske till och med sadel.
Allt utom sadeln är Blått och/eller svart

4. Alla dina gamla schabrak och vojlockar har ersatts av långa håriga renskinn.
Yup

5. Du rider helst utan bett men iaf med träns där bettet går att plocka av.
Åh den som kunde rida utan bett

6. Du vet exakt vilopuls på din häst men har inte en aning om vilken normaltemp du själv har.
32 på stallgången, och vad min normaltemp är har jag aldrig ängnat en tanke.

11. Åker du bil så letar du ridvägar på sidan om vägen.
Ehh jo. *åksjuk*

15. Man kan ofta se speciallösningar på din utrustning - antingen helt hemmagjorda sadlar och träns eller detaljer såsom extra vaddering eller remmar...
Jo. Min ridlärare var väldigt frågvis gällande vissa konstiga remmar förut men hon har gett upp :p

16. Rider du någon annan disciplin så är det western eller barockridning.
Nja hoppning faktiskt.

18. Du skrattar så du gråter när lokala dressyrässet klagar över avståndet till regionala tävlingar.
25 mil till en lokal tävling är väl inte för långt???

20. Du har ett helt lager av Comfort skölj-flaskor trots att du inte tvättar för ett helt kompani.
Nej men flera backar med tomflaskor som innehållit diskmedel köpt på granngården.
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Styltan skrev:
Ha ha! Klockrent! Och jag som inte ens kommit igång att tävla ordentligt! :rofl:

Själv har jag ju ännu inte ens en häst att tävla. :crazy: Men sköter jag mina kort rätt kanske jag kan få den stackars pojkvännen att investera i en häst. :angel:

Bör jag tillägga att den stackars pojkvännen bara varit pojkvän i en vecka...? :rofl: :crazy:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Habina skrev:
Själv har jag ju ännu inte ens en häst att tävla. :crazy: Men sköter jag mina kort rätt kanske jag kan få den stackars pojkvännen att investera i en häst. :angel:

Bör jag tillägga att den stackars pojkvännen bara varit pojkvän i en vecka...? :rofl: :crazy:

Kanske bäst att vänta med att fråga om du vill att han ska hjälpa till oxå :rofl: :rofl:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Jag får bita mig i tungan för att inte öppet inför min dotters friidrottstränare (medeldistanslöpning) jämföra människans träning med hästarnas.;)
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

:rofl: Toppen!!! Det ÄR ju faktiskt sant(det mesta). Det är ju så vi är. Och det där ätt rida ut med någon... Jag vet inte när jag hade sällskap senast, jo föresten... det var ju förra veckan. Jag mötte på 2 nordisar(ena Ardennerkorsning) när jag var ute på en LUGN tur, mest skitt. Dom kom på efterkälken bara då. Fick sitta och hålla in sven i skritten, och hur kul är det då???!!!. Då rider jag hellre ensam.:rofl:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Precis jag red en runda med grannen ena gången. Vi skulle till ett sandtag en bit bort. ( 9 km)
När vi kom hem igen så hette det. Nästa gång tar vi släpet dit :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

:rofl: hahahahaha!! :rofl:

håller med på alla punkter utom fråga 1, men pållen tror själv att han är fullblod så...:smirk:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

1. Din häst är någon av följande raser:
a) arab
b) varmblodstravare
c) angloarab
d) annan ras med tunna, slanka muskler och ytliga blodkärl
Arab

2. Du har en mycket ovanlig sadel som troligen saknar bom eller iaf måste importeras från annat land och heter något i stil med Trekker
eller Endurance som modell.
Star-Trekk Western.

3. Du färgmatchar dina ridkläder inte bara med hästens benlindor - du har även färgmatchat träns och kanske till och med sadel.
Stämmer, är just nu i en fas när det ska bestämmas vilken färg det ska bli!:confused:

4. Alla dina gamla schabrak och vojlockar har ersatts av långa håriga renskinn.
På gång.

5. Du rider helst utan bett men iaf med träns där bettet går att plocka av.
Inte bettlöst, men funderar på ett där bettet går att ta lös. Har lite beslutångest om vilken färg!:angel:

6. Du vet exakt vilopuls på din häst men har inte en aning om vilken normaltemp du själv har.
Stämmer bra.

9. Du ser fullständigt oförstående ut när stallkompisarna berättar om deras långtur med fikapaus - fikapaus?? Efter bara 45 minuters ridning??
Klockren! Stallkompisarna ser också ut som de funderar på vilken planet man kommer i från när man berättar om turerna man ska göra eller har gjort! Det har även hänt att stallägaren har ringt och undrat om allt är bra när man har varit ute och ridit.

10. Du är helt fascinerad av kartor och blir frustrerad över vägar som bara slutar mitt i ingenstans, men blir superlycklig när du hittat en slinga som kommer tillbaka där du började.
Också klockren! Finns inget värre än att behöva vända och rida samma väg tillbaka.

11. Åker du bil så letar du ridvägar på sidan om vägen.
Stämmer.

12. Ingen rider ut med dig längre, varken hästar eller ryttare kan hålla ditt tempo.
Det stämmer till viss del, men tyvärr så anpassar jag mig nog efter de som jag rider med. Resultatet av det blir att man rider för det mesta själv och de få gånger man har sällskap så är det kort och lungna turer. Ganska osocial med andra ord!:angel:

13. Du diskuterar träningstips med lokala löparklubben istället för med stallkompisarna.
Inte än, men det kommer säkert.

14. Du har alltid två klockor på dig när du rider - en för puls och en för tiden.
Inte alltid, men ofta.

16. Rider du någon annan disciplin så är det western eller barockridning.
Håller faktiskt på att testar western efter att ha ridit engelskt.

18. Du skrattar så du gråter när lokala dressyrässet klagar över avståndet till regionala tävlingar.
JA!:rofl:

19. Alla dina tävlingsfoton skiljer sig markant från dressyrkompisens - på dina är du svettig, tårna pekar neråt, hästen har nosen i vädret och man kan ana käppar med gula markeringar på.
Stämmer bra, har bilder från förra året när det ser ut så pluss att både ryttare och häst är så blöta att man inte tror att det är sant!:(

20. Du har ett helt lager av Comfort skölj-flaskor trots att du inte tvättar för ett helt kompani.
Inte just Comfort, men 2,5 liters saftdunkar.


På god väg att bli en inbiten Distansryttare!:love:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Mitra skrev:
Precis jag red en runda med grannen ena gången. Vi skulle till ett sandtag en bit bort. ( 9 km)
När vi kom hem igen så hette det. Nästa gång tar vi släpet dit :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:


:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

CK skrev:
Jag får bita mig i tungan för att inte öppet inför min dotters friidrottstränare (medeldistanslöpning) jämföra människans träning med hästarnas.;)

Go for it! :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:
 
Sv: Hur vet man att man är distansryttare?

Shit...jag kuggade på fråga 7, 16 och 19. IT är fortfarande datorer för mig, måste erkänna min okunnighet om sambandet. :o Lär mig!

21. Du har lyckats väl med din första häst på distansbanorna, men din påläggskalv/ar kommer du bara till start på femmilare och möjligen någon åtta.

Fast 21:an kanske egentligen är ett tecken på att man inte är en riktig distansryttare. Det är kanske därför jag kuggade på flera frågor. :idea:

Vad är jag om inte distansryttare? Hmm....

Hälsning Maja
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp