Hur vet man om det är spansk skogssnigel?

Det finns ett ämne som heter nematoder, det är en mikroskopisk mask som dödar snigeln inifrån. Man plockar in sniglar en kväll och dödar dem, typ med sax, och sen strör man över nematoderna över dem döda sniglarna. Sen sprider man ut dem i trädgården. Mördarsniglar äter nämligen andra döda mördarsniglar och får på det viset i sig nematoderna. Det är godkänt för ekologisk odling då det inte påverkar växterna någonting.
 
de "sniglar" som har skal (dvs snäckor). Gör ingen större skada på trädgården, de förökar sig inte i miljontal (well trädgårdssnäckan kan iofs göra det - de små med brun/gul/röd randiga skal) men om något är mer nytta än onytta.

Vinbergssnäckor är gräsliga, om du frågar mig... :( Vi har MASSOR (och jag menar verkligen massor!). Vi hade ett väldans besvär med att freda våra pumpaplantor (jag satte ut 8 stycken - sniglarna åt 4 av dem :mad:). När den första lilla pumpan kom så åt sniglarna den med. Otäcka saker!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 061
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp