Hur veta att hunden har cancer

Dalmas

Trådstartare
Hej alla där ute försökte få några svar i en annan tråd på mina frågor men det blev inga så jag postar helt enkelt en egen.

Som rubriken lyder, att många gammla hundar får cancer vet jag redan, men om alla med erfarenheter av cancer ville ge lite tips på tecken att en hund har cancer allt från knölar, ändrat beteende, lukt vad är det som luktar illa på cancerhundar, är det sprukna tumörer(infektion) eller kan det lukta ändå om dom har det i magen, halsen eller hur är det?
Hur misstänkte ni att det var cancer på era hundar?

Jag har en gammel gubbe här hemma det är en labbe på snart 12 år som varit helt problemfri och frisk hela sitt liv, det största ingrepp han gjort är en kastrering men han börjar som sagt bli till åren nu och han har stelnat till i kroppen och verkar ha lite ont här och var, ser dåligt och hör dåligt, ligger väldigt mycket och sover, ja precis som någon som drar sig mot 80 år vill jag säga. Luktsinnet, Aptiten, det ständigt glada humöret har han fortfarande och barnasinnet är desamma som när han var 3år:D. Ja ibland iaf;)

Nu är det så att jag vill verkligen inte att hans sista tid med oss blir plågsam, han förtjänar att må bra och den respekten att inte låta honom lida är det minsta vi kan göra för honom, för att på något vis komma i närheten av och gått göra allt han givit oss speciellt sin lojalitet och hela sitt hjärta:love: Så alla tips på tecken att dom kan ha cancer även om det inte syns mottages tacksamt!

Detta är första gången jag har gammel gubbe själv, hunden min familj hade när jag växte upp tog dom bort efter att jag flyttat.

Jag har verkligen funderat många gånger och vänt ut och in på mig själv och ångesten är ett faktum när jag funderar på vart jag drar gränsen för att leva eller inte.( Det är lätt att skaffa djur ett helvete när dom ska bort):cry:
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

Det enda sätt jag känner till är just knölar. Det kan ju vara vettigt att gå på regelbundna seniorkollar när hunden har blivit äldre så att en duktig veterinär får känna igenom hunden. Särskilt om man är rädd att man kan bli lite hemmablind och inte vågar se hur det egentligen står till med hunden.

Jag har aldrig hört talas om att cancer skulle lukta, inte förren en tumör har spruckit möjligtvis men då är det ju ett infekterat sår som luktar och inte cancern i sig.
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

Det du kan göra är att känna igenom hunden efter knölar. En knöl behöver däremot inte betyda cancer och en hund kann naturligtvis också ha cancer utan att ha knölar.
Du får helt enkelt vara uppmärksam på hur hunden mår, visar han några symptom på att han mår dåligt eller har ont är det läge att kolla upp.

Sen kan en gammal hund naturligtvis drabbas av andra sjukdomar också, det är inte bara cancer som hundar kan dö av.
Är du orolig så gå till veterinären och be de kolla igenom hunden och kanske ta ett blodprov, men om hunden mår bra och utan besvär så är det inget måste.
Det är ju inte heller så att ett blodprov alltid visar om något är fel, särskilt vid olika tumörer kan det ibland vara helt normalt.

Så, har man en gammal hund gäller det helt enkelt att vara lite extra uppmärksam och försöka att tänka rationellt och inte blunda om hunden börjar visa symptom på att något inte stämmer. Det kan till exempel vara: hunden är helt plötsligt väldigt slö, dricker mer, kissar mer, äter mindre, äter mer, magrar av, den är helt plötsligt flåsig, hostar, har ont när den rör på sig etc.
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

Ja visst e det ett alternativ att åka på regelbundna kontroller, men vi åker inte till vet annat än för vaccin och när det är det är något fel på hunden, för övrigt så får man vara uppmärksam och läsa av hundens signaler, därför ville jag ha lite konkreta tips på olika symptom som man ska vara extra uppmärksam på så här på ålderns höst.

Ang lukt så har jag som sagt hört folk som säger att deras hundrar luktat illa när dom haft cancer har själv inga erfarenheter av detta.
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

Det du kan göra är att känna igenom hunden efter knölar. En knöl behöver däremot inte betyda cancer och en hund kann naturligtvis också ha cancer utan att ha knölar.
Du får helt enkelt vara uppmärksam på hur hunden mår, visar han några symptom på att han mår dåligt eller har ont är det läge att kolla upp.

Sen kan en gammal hund naturligtvis drabbas av andra sjukdomar också, det är inte bara cancer som hundar kan dö av.
Är du orolig så gå till veterinären och be de kolla igenom hunden och kanske ta ett blodprov, men om hunden mår bra och utan besvär så är det inget måste.
Det är ju inte heller så att ett blodprov alltid visar om något är fel, särskilt vid olika tumörer kan det ibland vara helt normalt.

Så, har man en gammal hund gäller det helt enkelt att vara lite extra uppmärksam och försöka att tänka rationellt och inte blunda om hunden börjar visa symptom på att något inte stämmer. Det kan till exempel vara: hunden är helt plötsligt väldigt slö, dricker mer, kissar mer, äter mindre, äter mer, magrar av, den är helt plötsligt flåsig, hostar, har ont när den rör på sig etc.

Nej alla knölar är inte cancer , han har några knölar som vi kollat upp men det är bara vanliga fettknölar

Visst finns det många saker en gammal hund dör av tyvärr innebär det oftast att hundarna hinner plågas innan dom avlivas, och chansen att min hund får dö av att hjärtat "bara" ger upp är så liten så. Jag vet bara en hund som dött av en "hjärtsmäll" medans den fortfarande var frisk, gammal men frisk.


I nuläget är jag inte orolig, när jag blir det så åker jag till vet.
Har hört så många som plötsligt upptäckt att hunden var full i cancer och
avlivats kort efter så klart att man tänker på det.

Tack för tipsen!
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

En hund kan vara helt frisk och få aggresiv cancer precis som människor.
Min hund var frisk på torsdagen och fick somna in på tisdagen av just aggresiv cancer.
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

En hund kan vara helt frisk och få aggresiv cancer precis som människor.
Min hund var frisk på torsdagen och fick somna in på tisdagen av just aggresiv cancer.

vad var det för cancer? Hur upptäckte du det?
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

Cancer kan, beroende på vad det är för typ och var den sitter, ge vilka symptom som helst. Allt från synliga knölar till hälta, kräkningar, förändrad mentalitet, etc... Det enda du kan göra är att vara uppmärksam på din hund och inte snåla med veterinärbesöken.
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

vad var det för cancer? Hur upptäckte du det?

Han fick cancer i magen. Han slutade äta och fick kramper i magen när jag tvingade i honom mat. Sedan slutade han dricka också eftersom han fick kramper efter första klunken. Det fanns ingen tid att utreda eller så utan han fick somna in innan det hade gått för långt. Det fanns ändå inget att göra. Han var då 12,5 år gammal.
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

Äsch, hade skrivit ett långt inlägg men glömde spara innan jag skickade...
Föruom knölar så kan trötthet, viktnedgång, aptitlöshet, svårighet att andas och hälta vara tecken på cancer - men också på en hel massa andra betydligt lindrigare saker.
När det gäller knölar så är avskilda, mjuka knölar oftast ofarliga.

Mina hundar har varit förskonade från cancer, har bara haft diverse ofarliga knölar, men kompisen har haft två hundar med cancer:

Eira, en mastiff som började halta när hon var 7 år.
Röntgen visade på skelettcancer vilket ofta är svårt att behandla. Jag vet inte, möjligen hade man kunnat amputera benet på en annan typ av hund men med en mastiff på 80 kg så är det naturligtvis inte görligt (och jag vet inte om vi hade gjort det ändå).
Eira sattes på kortison och smärtstillande för att försöka skjuta upp det oundvikliga. efter ett par månader hade hon ont trots medicinen och fick somna in.

Wille, en terv som började klia sig på näbben när han var 9. Jag hittade en liten hård knöl på käkbenet.
Vetten kollade, tyckte att det såg "konstigt" ut i munhålan och tog en biopsi - fibrosarkom. Det är en form av cancer som sällan metastaserar men däremot är väldigt infiltrativ i omkringliggande vävnad vilket gör att den är svår att få bort och ofta återkommer.
Wille opererades och blev bra men ett år senare började han klia sig på näbben igen. Cancern var tillbaka och den här gången satt den i käkleden, det var omöjligt att operera utan funktionsbortfall (svårigheter att tugga och äta) så Wille sattes också på kortison och smärtstillande.
En månad senare kunde han bara äta om han fick maten mosad och utblandad med gottigheter så trots att han egentligen fortfarande var relativt pigg fick han somna in - han måste ha haft ont även med medicinen.

Ingen av hundarna hade lungmetastaser.
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

Ok tack för alla tips.

Googlade och fick fram en sida där det stod om olika symptom vid cancer: följande kommer jag i håg: Trötthet, viktnedgång,ökad törstighet, kräkningar, diareer, illa lukt, svullen buk, flåsningar mm mm.


Någon som vet hur det går till för att kolla upp cancer i magen
måste hunden sövas vid ingreppet?
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

"Cancer i magen" är ju ganska luddigt, det finns en massa olika cancerformer som man kan ha i olika bukorgan. Är det något speciellt du tänker på?
Ofta går man ju på helheten; symtom, palpering (man känner på buken) eventuellt blodprov och röntgen. För det behövs hunden inte sövas (om den inte är jättestressad, då kan den få lugnande). Man KAN ju öppna buken och titta efter men det är inget man gör utan att hunden är dålig och man inte hittar någon annan utväg.
 
Sv: Hur veta att hunden har cancer

"Cancer i magen" är ju ganska luddigt, det finns en massa olika cancerformer som man kan ha i olika bukorgan. Är det något speciellt du tänker på?
Ofta går man ju på helheten; symtom, palpering (man känner på buken) eventuellt blodprov och röntgen. För det behövs hunden inte sövas (om den inte är jättestressad, då kan den få lugnande). Man KAN ju öppna buken och titta efter men det är inget man gör utan att hunden är dålig och man inte hittar någon annan utväg.

Ok nej jag tänkte mest i allmänhet hur det brukar gå till vid undersökning av magcancer tänkte inte på något speciellt organ heller,
det jag undrade mest var om dom i allmänhet söver eller inte, jag har blivit avrådd från att söva gammel gubben när det gällde en annan sak pga hans ålder, "skick" och övervikt:angel:

Hoppas jag slipper ta ett sådant beslut.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 640
Senast: Gruvan
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 427
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 225
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 219
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp