Husköpartankar, erfarenheter?

Nenii

Trådstartare
Jag har hittat ett litet hus som jag funderar på att försöka köpa. Det är tänkt som bostad ungefär de närmsta 4-5 åren åt mig själv och två barn, 3 åringen och det beräknade nytillskottet i september.

För fem år sedan köpte jag och mannen vårt första boende som hade ett grundligt renoveringsbehov och det kostade oss mycket - främst känslomässigt - så någon energi utöver den vardagliga skötseln har jag inte att lägga. Utöver det kommer jag snart vara föräldraledig i ungefär ett år och då inte ha råd med större investeringar. Jag är alltså ute efter ett smidigt boende, och undrar om jag ger mig ut på djupt vatten eller agerar naivt?
Här är huset jag tittat på
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ3220_1333690035

I besiktningsprotokollet anmärks på att takpappen behöver bytas ut, den uppges vara torr och fnasig. Det finns en mindre fuktutfällning på en vägg i källaren (källaren är inte inredd som bostadsutrymme) och ingen dränering är gjord sedan byggåret. Badrumsventilationen uppges vara oansluten till självdragsventilationen, det finns en rekommendation att kontrollera ventilationen ytterligare.

Vad kan ett takbyte tänkas kosta? Hur vet man om huset behöver dräneras? Vad innebär det här med ventilationen?

Är det vansinne att bo själv med två små skruttar i en villa? Boendekostnaden lär hamna ett par hundra under en hyresrätt på 3rok, som jämförelse.

Tankar?
 
Jag tänker att det finns alltid saker som man måste göra med ett hus... bara en så enkel sak som att du "måste" klippa gräsmattan och måste således ha en gräsklippare (utgift). Hinner du göra "det dagliga" med ett hus och två små barn är väl något du får fråga dig själv...

Om du har fuktutfällning på en källarvägg så är omdräneringen nära (stor utgift).

Hur är boendekostnaden uträknad? Av dig eller av mäklaren?
Tänkte bara att mäklare har en förkärlek att räkna på pengar som inte ska dras av förens vid deklarationen, då är det mer pengar du måste ut med först...
Är alla kostnader med, såsom sotning - sopor - kanske lite mer i elkostnad (beroende på vilka som bodde där innan) osv.

Nu låter jag negativ, men ofta är det "glädjekalkyler" inför husköp, men eftersom du haft hus innan så kanske du redan räknat med dom ;-)
 
Jag har räknat själv, det avvek mycket riktigt en smula från mäklarens uträkning ;)
Jag grämer mig lite över sådant som gräsklippning och snöskottning men samtidigt trivs jag väldigt bra med sådana arbetsbitar och att ha en liten trädgård värderar jag högt. Fuktutfällningen är ca 3*1 dm och finns bara på ett ställe, kan det tänkas hålla sig så i 5 år så man isåfall "säljer vidare" problemet? Jag har dränerat om ett hus, och planerar inte att göra om det på ett tag.

Kom på en sak till. Huset värms upp med pellets, pannan är från 93-94 och brännaren från 03-04. Hur länge håller sådant?
 
Kom på en sak till. Huset värms upp med pellets, pannan är från 93-94 och brännaren från 03-04. Hur länge håller sådant?

Pannan och brännaren borde hålla ett antal år till. Min panna är från 95 och den är fullt frisk ännu.

Däremot kanske det är så att din panna är en olje/vedpanna som konverterats till pellets? De brukar i allmänhet fungera sämre än pannor som från början är avsedda för pellets. Men fungerar det fint borde det inte vara några bekymmer.
 
Fuktutfällningen är ca 3*1 dm och finns bara på ett ställe, kan det tänkas hålla sig så i 5 år så man isåfall "säljer vidare" problemet? Jag har dränerat om ett hus, och planerar inte att göra om det på ett tag.

Jo det kan du ju göra, men då måste du vara öppen med fuktutfällningen även om den blivit större och då kan ju hela huset minska i värde istället för att öka ;-)

Ska du inte kika på ett radhus eller liknande istället, typ brf där de stora rustningarna görs tillsammans ur en rep-fond? Då kan du ändå ha en liten täppa men slippa de stora "hus-bekymren"... ;-)
Jag förstår att du vill ha en egen liten trädgård, jag skulle också ha svårt att tänka mig bo i en lägenhet... jag vill kunna öppna altandörren - ta med en kopp kaffe ut och sitta i solen - plantera lite grönsaker - ja du vet... :)
 
@tanten

Ja, det är nog så att den är konverterad. Då kan man ju fråga sig hur jag luskar reda på om det fungerar bra i dagsläget eller ej, mäklaren hävdar att allt ät i tipptopp skick med hänsyn till husets ålder och det känns lite... luddigt.
 
@Scata

Precis så är det ju och det är såklart en tråkig situation att hamna i.. Priset känns förövrigt som lite i överkant, det måste jag med ha i beräkningen när jag inte tänker bo där i tid och evighet. Ett sådant alternativ som du beskriver får jag nog söka i en annan stad, här finns förvisso några radhus men de få som är kopplade till en brf är inte ett dugg prisvärda. Överlag så är bostadsrätter en osäker marknad här i stan och jag förstår mig inte alls på hur de ens säljs..
 
Jag har räknat själv, det avvek mycket riktigt en smula från mäklarens uträkning ;)

Det tycker jag också att det brukar göra, fast åt fel håll. Alla annonser jag har sett har varit räknade på en urdålig ränta och hemska elpriser, så när jag räknar om dem efter mina avtal blir de plötsligt väldigt trevliga.
 
Jaha, det var inte många som hade några kloka ord att dela med sig av.. nu är i alla fall budgivningen igång och jag antar att jag får släppa den här idéen, jag har inte hunnit få in offerter på varken tak eller dränering och det verkar bli en snabb affär. :(
 
Jaha, det var inte många som hade några kloka ord att dela med sig av.. nu är i alla fall budgivningen igång och jag antar att jag får släppa den här idéen, jag har inte hunnit få in offerter på varken tak eller dränering och det verkar bli en snabb affär. :(

Sitter just nu och försöker deklarera vår husförsäljning i höstas och har lite siffror framme för 6 år sedan la vi om hela taket bytte pannor, läkt och papp kostade oss 82000 men det var ju på tiden innan RUT-avdragen. Om fukten i källaren inte är så mycket kanske det räcker med en fläkt som suger ut de fuktiga, vi hade det i vår källare som dock inte hade några fuktskador men var "rå" och det var svårt att få tvätten att torka, hela källarvåningen blev mycket trevligare efter vi skaffade fläkten.

Sött hus, lycka till hur du än väljer att göra

Ska kanske tillägga att huset vi sålde var på 100 kvadrat
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp