Bukefalos 28 år!

"Hussig" häst

Ranger

Trådstartare
De senaste veckorna har jag kört en del ledarskapsövningar och frihetsdressyr. Det har gått över förväntan. Han följer mig som en skugga och gör allt jag ber honom om. Problemet är att det har blivit för mycket av det goda. När någon annan rider honom kan jag inte vara i närheten. Står jag i mitten försöker han hela tiden gå in till mig. Jag puttar eller leder ut honom mot spåret och då går det bra ett varv eller två. Sedan är det samma sak igen. Jag har hela tiden låtit andra rida honom just för att han inte ska bli en enmanshäst. Men på något sätt måste jag ha misslyckats :angel:

Hur får jag en häst som "klistrar" att bli mer självständig igen?
 
Sv: "Hussig" häst

Hur får jag en häst som "klistrar" att bli mer självständig igen?

Genom att sätta ryttare på hästen som hästen kan lita på, hästen gör ju så för att den vill vara nära tryggheten.

Eller så är det som med vissa ridskolehästar, hen har kommit på ett sätt att slippa jobba:angel:
 
Sv: "Hussig" häst

Nää, att du har "misslyckats" tycker jag då rakt inte. Jag tycker att du har lyckats alldeles förfärligt bra!
Hästen ser ju dej som ledare och vill vara nära dej.
Trivs kanske inte när andra rider på honom?
Ska bara vara husse, du å ja husse....:love::angel:
 
Sv: "Hussig" häst

Kan du inte bara på ett lugnt o trevligt sätt driva ut hästen på spåret igen, på samma sätt som när ni kör frihetsdressyr? Hur ber du hästen att INTE komma fram till dig när du övar frihetsdressyr? Samma metod borde ju funka nu. För mig o mina pållar är det helt enkelt så att när jag stirrar på dem kommer de inte fram till mig, tittar jag ner i marken betyder det att de är välkomna att komma fram o bli klappade :)

Men se det självklart som ett mycket bra tecken att hästen känner förtroende för dig och vill vara med dig. Sen måste du ju självklart vara noga med balansen mellan förtroende och uppfostran. Jag säger inte att det händer dig, men det är tyvärr vanligt att människor applicerar mänskliga känslor på hästarna, vill inte göra hästen "ledsen" och inte vågar sätta gränser eftersom de är rädda att hästen inte ska tycka om dem längre :)
 
Sv: "Hussig" häst

Kan du inte bara på ett lugnt o trevligt sätt driva ut hästen på spåret igen, på samma sätt som när ni kör frihetsdressyr? Hur ber du hästen att INTE komma fram till dig när du övar frihetsdressyr? Samma metod borde ju funka nu.
Tack TinyWiny, Popcorn och westernsuzie för era svar!!

Stundtals kommer han in till mig även när vi kör frihetsdressyr. Däremot inte vid longering eller tömkörning. Bra tips att stirra på hästen när den inte får komma in och titta ner när den får gå fram till dig! Jag använder händerna ganska mycket. Är handen närmast rumpan höjd går han framåt. Ibland måste jag vifta lite med den. Men för att få honom att stå stilla fungerar inte det. Hur mycket jag än höjer händerna eller viftar så kommer han promenerande. Någon gång i framtiden vill jag kunna rida TREC med honom och ett av momenten är att beordra "plats" och sedan gå ifrån hästen i ett antal sekunder utan att han följer efter. Ska prova om jag kan hålla honom kvar på plats med blicken.

Det är enormt mysigt att han ser mig som ledare dock :love:
 
Sv: "Hussig" häst

Glömde skriva att när jag vänder sidan eller ryggen mot honom och sänker både axel och hand är det för att bjuda in honom. Det svarar han direkt på. Funderar på om jag kanske står lite passivt i mitten när någon annan rider och att han tror att jag bjuder in honom dit. Fast jag tycker att jag alltid har framsidan mot honom och är "stor".
 
Sv: "Hussig" häst

Sådär gör hästar gärna om du sätter en tillräckligt oerfaren ryttare på.........:angel:

Det har alla mina/våra gjort, och även den här kommer alltid till mej direkt det blir långa tyglar även när en duktig rider. Det är inte väl inte så konstigt? Se till att ryttaren kan styra annars måste du kanske longera istället...:)
 
Sv: "Hussig" häst

Tycker också snarare att det är ett kvitto på att du gjort et bra jobb. :love:

Detta är väl "nackdelen", nu vet hästen att det finns människor(du) som den helst vill vara med, då kommer den ju eventuellt att ställa högre krav även på övriga som rider den. Den vill att de ska vara lika bra som du, annars får det vara :idea:

Om det är en ryttare som regelbundet ska rida hästen kanske du kan hjälpa denne att arbeta fram samma fina samspel?
Är det en tillfällig ryttare kanske du inte "ska" stå där i mitten och "erbjuda" din trygghet. Hur blir det om du står utanför staketet/på läktaren?

Om du står i mitten och "säger åt" hästen att göra sånt som ni annars gör i frihetsdressyr så är det ju du som "jobbar" den, hur upplevelsen blir för ryttaren som typ inte har någon kontroll undrar jag då?

Grattis till att ni fått sån härlig relation! :bump:
 
Sv: "Hussig" häst

Låt ryttare börja med lite övningar innan han/hon sitter upp. Kul att du har ett så bra förhållande med din häst!
 
Sv: "Hussig" häst

Tack alla som svarat sedan mitt förra tack! :)

Min dotter är den som rider honom mest regelbundet. Delvis tror jag att han tar sig friheter för att han vet att hon inte har den fysiska styrkan som krävs för att få tillbaka honom på spåret om han bestämmer sig för att gå in mot mitten. Jag ska prova med att hon får göra samma övningar vid hand som jag brukar göra. Jag kan mocka eller något annat under tiden. När hon rider kan jag hålla mig på läktaren. Får se om det går bättre.
 
Sv: "Hussig" häst

vid lösträning så ber hästen, alla hästar, regelbundet om lov att få komma in, det är vi som tränar dom, som måste lära oss att se när det händer och säga nej, inte nu. Man akn oftast se det ungefär ett halvt varv innan hästen kommer in, men ibland bara frågar de o sen svänger på en gång *s* det är en fråga som måste ha ett aktivt svar. För att lösätrningen ska vara hundraporcentigt lyckad så ska du likaväl som att plocka upp hästen och få den att följa kunna flytta undan den och be den gå bort. En del männiksor har lättare för att få hästen till sig, en del har lättare för att få bort den, samma sak med hästarna. Att hästen följer kan likaväl vara ett dominansbeteende, det märker du om hästen inte vill gå undan när du ber om det. Då blir den aggresiv och krävande. det kan oxå vara en väldigt osäker häst som itne rikrigt klarar att gå undan från tryggheten än.

jag skulle undvika atts tå i mitten när någon annan rider,s tå utanför itsället. Du har lärt hästen att förhålla sig tilld ig inne på banan och därför gör den just det, även om det sitter en ryttare på ryggen.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 991
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag vet inte hur man hanterar en häst som i stället för att gå rakt fram på spåret, vid en speciell punkt vägrar att gå och viker av i...
Svar
11
· Visningar
2 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp