Bukefalos 28 år!

Husspindlar

S

Sessiagh

Någon som är hemma på området husspindlar och deras släktingar? Igår kväll var jag med om något märkligt. Vi har vanliga husspindlar som kommer in nu på hösten. De där stoora sakerna som är brunsvarta och lite håriga. Ganska oförargliga och de åker ut i ett glas. Men så har det sista veckan börjat dyka upp en helt annan spindel i huset som jag inte sett tidigare. Den är lika stor som husspindeln men inte hårig och mycket ljusare brun i färgen. Benen är också smalare. Husspindeln är en bit ovan mark när den kryper, den här nya sorten är mer marknära. Benen är inte så böjda trots att de är långa.

Våra katter har genom åren jagat en och annan spindel och käkat upp, vidrigt men det är ju deras jaktinstinkt. Igår satt min ena katt och studerade något på golvet för att stunden efter skrika två höga skrin högt (som när de skadat sig), for upp i luften och började slicka sig hysteriskt om munnen och försöka bli av med något. Jag undrade vad som hände och trodde först han stuckit sig på något. Tills jag såg jättespindeln som låg död.... en av de där jag inte kände igen.

Min första tanke var att spindeln bitit katten (fy fasen, tänker på filmen arachnofobia...), men sen tänkte jag att det kanske var innehållet i spindeln som inte smakade så gott. Men hur kan de då käka vanliga megastora husspindlar? Vad är det för läskiga åttabeningar vi fått in i huset?

Det hela blir ju inte bättre av att jag är dödsförskräckt över spindlarnas närvaro och har nätt och jämnt vant mig vid de stora ludna sakerna. Nu kommer den här sorten också? Någon som vet vad det kan vara för en läskig variant? (Med andra ord: kan det vara en farlig spindel?)

/Sessiagh
Som får gåshud bara av att skriva om spindlar...
 
Sv: Husspindlar

Han-versionen av stor husspindel är just brun, med långa ben. När en sån här jäkel bits kan det göra ont. Honorna är fetare. Sjukt stora är de med.
 
Sv: Husspindlar

Bor ni i närheten av vattendrag/kärr så ni kan ha fått in kärrspindlar? De är stoora, bits hårt, inte ludna. De har även ganska raka ben och är mer "marknära" än husspindlar. Det mest karaktäriska med kärrspindeln är att den har en vit/gul linje längs sidorna.

Bilden föreställer en ung kärrspindel. De vuxna har något mörkare brun färg och har ljusare gul/vita streck. Är dina spindlar något lik bilden? Eller kan du kanske ta kort på dina bestar så vi kan avgöra vad det kan vara?


IMG_0492.jpg


Hur mår katten? Jag vet inte hurudvida giftig kärrspindeln (eller om det inte är en kärrspindel - den okända spindelarten du fått in i ditt hus) är. Kanske bör du ta katten till en veterinär om det inte redan har gjorts?


Tillägg: Hittade en annan typ av spindel på google. Luffarspindeln. Den är ljusare i färgen och större än husspindeln (?). Bettet gör ont. Kanske kan ha varit en sådan?
 
Senast ändrad:
Sv: Husspindlar

Katten mår bra, tack och lov. Han blev lika chockad som jag. Det är ingen kärrspindel, den här spindeln är i princip helt enfärgad i ljusare brunt. Ska absolut fota nästa gång de vågar sig fram.
Vi bor inte i något fuktigt område, platt och torrt (vi är på Skånska slätten nu... suck).
Det satt en stor vanlig hårig husspindel på toaväggen igår kväll. Jag drog en lättnadens suck och sa: ja, du får gärna vara här. Så läskig tycker jag att den andra sorten är att jag nu inte reagerar jättemycket på de där håriga sakerna.
/Sessiagh
 
Sv: Husspindlar

Tillägg: Hittade en annan typ av spindel på google. Luffarspindeln. Den är ljusare i färgen och större än husspindeln (?). Bettet gör ont. Kanske kan ha varit en sådan?

Luffarspindeln har just kommit hit från kontinenten. Den finns nu på Pepparholmen - den konstgjorda ön längs Öresundsbron - dit den tagit sig med tåg (därav dess smeknamn) så det är bara en tidsfråga innan den finns på fastlandet i Skåne om den inte redan gör det.

Själv upptäckte jag i förrgår en mörk (troligen svart, det var för mörkt att avgöra 100%) spindel med två röda prickar på vardera sidan av bakkroppen. Det var alltså (minst) två prickar och inte en stor röd timglasformad grej där bak som hos svarta änkan men visst kan de vara släkt. Det finns ju alla möjliga spindlar i Sverige idag. Någon som vet vad det kan vara? Den sitter kvar utanför vår port på kvällarna.

Sessiagh, kolla om du hittar någon bild så länge http://images.google.co.uk/images?h...X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1nge:
 
Senast ändrad:
Sv: Husspindlar

Jahapp, nu tror jag att jag är ganska säker på att det trots allt var luffarspindlar här hemma. Och om det funnits tre synliga... hur många återstår det då inte? Och så fullvuxna exemplar? Gud... jag blir alldeles piggig!

Angus (katten) blev biten, så mycket är klart för så här ser han ut idag:
DSC_0238.jpg

Ett sår under nosen som inte verkar höra till den lätt-läkta varianten. När jag läste lite om luffarspindeln stod det just att såren var svårläkta efter bett.

Jag bor 2,5 mil öster om Ystad, var man också funnit luffarspindeln förutom på Pepparholmen.
Nu ligger jag med jättestora ögon och kollar väggar, tak och golv en bra stund innan jag vågar somna och har lampan tänd. Fy sjutton för spindelfobi!
/Sessiagh
 
Sv: Husspindlar

Det där lät väldigt oroväckande. Om jag skulle vara du hade jag tagit en bild på spindeln och mailat över till exempelvis Naturhistoriska Muséet för att få veta vad det är för art. Enligt vad jag läst så finns svarta änkan i Sverige, de har tydligen påträffats i bl.a. Halmstad. Inte långt från var jag bor :crazy:

Det är ju möjligt att just den spindeln du har sett inte är en svarta änka, utan en släkting. Men vem vet hur giftig den släktingen kan vara? :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Husspindlar

Ja, du bor ju tydligen bra till för alla luffarspindlar. Jag hoppas de stannar där nere hos dig med så de inte kommer hit upp :angel:

Dock så tror jag inte att luffarspindeln är farligare än en husspindel, men de bits alldeles säkert om de blir trängda. Vilket säkert en husspindel gör också.. Men har du spindelfobi är det såklart en annan sak... Det finns kanske någon slags utrotningsfirma som kan komma och... utrota dom? ;)
 
Sv: Husspindlar

Luffarspindeln har just kommit hit från kontinenten. Den finns nu på Pepparholmen - den konstgjorda ön längs Öresundsbron - dit den tagit sig med tåg (därav dess smeknamn) så det är bara en tidsfråga innan den finns på fastlandet i Skåne om den inte redan gör det.

Själv upptäckte jag i förrgår en mörk (troligen svart, det var för mörkt att avgöra 100%) spindel med två röda prickar på vardera sidan av bakkroppen. Det var alltså (minst) två prickar och inte en stor röd timglasformad grej där bak som hos svarta änkan men visst kan de vara släkt. Det finns ju alla möjliga spindlar i Sverige idag. Någon som vet vad det kan vara? Den sitter kvar utanför vår port på kvällarna.

Sessiagh, kolla om du hittar någon bild så länge http://images.google.co.uk/images?h...X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1nge:

Bildgooglar man på svarta änkan så hittar man vissa som har röda prickar och inget timglas, så jag skulle nog akta mig för den där spindeln om jag var du...
Dock är de ju små, men det kanske den var?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Så, nu har jag lite bilder på lilltrollet, inga jättebra, men det kommer med tiden, var så säkra ;) 'Kari' som sagt, inte helt säker...
2
Svar
27
· Visningar
2 201
Senast: Eliza77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp