Bukefalos 28 år!

Hypokondri och livsrädsla.

F

Fruentimber

Någon med erfarenheter? Om ni fått hjälp, hur och genom vad (terapi, medicin etc)?
Har ni haft bakomliggande orsaker som t ex depression och ångest?

Tack på förhand. :)
 
Min bakomliggande orsak var min hormonspiral. Det tog ett par år innan jag kom på det och det var inte någon av de läkare som jag sökte som tänkte på det. När jag äntligen tog mod till mig och diskuterade med min farbror som är gynekolog - kändes lite pinsamt - så frågade han direkt om jag hade hormonspiral. Jag tog bort den och mitt liv kom tillbaka. Jag hade levt i en bubbla som bestod i konstanta tankar på att jag var sjuk och skulle dö.

Jag lider med dig och hoppas du får hjälp!
 
Hade du problem från att spiralen sattes in tills den togs ut, om jag uppfattar dig rätt? Skönt att du blev frisk igen, och att det var något så "enkelt" som en hormonspiral som var problemet!
 
Ja, jag hade problem sen den sattes in tills den togs ut. Jag är verkligen tacksam att det var något så enkelt som spiralen som orsakade min hypokondri, samtidigt är jag väldigt bitter över att jag blev lurad att tro att den bara verkade lokalt s a s. Jag "förlorade" två år av mitt liv pga den :(
 
Någon med erfarenheter? Om ni fått hjälp, hur och genom vad (terapi, medicin etc)?
Har ni haft bakomliggande orsaker som t ex depression och ångest?

Tack på förhand. :)

Yep! Paniksyndrom som i sin tur utvecklade hypokondri. Testade med internetbaserad kbt vilket funkade helt okej, men främst genom kunskap. Jag läste helt enkelt på mycket själv, räknade i princip statistik i huvudet och resonerade mycket med mig själv.

Mitt bakomliggande problem är väl lite oklart, men jag kan säga såhär - problemet "försvann" när jag gjorde slut med min dåvarande sambo. ^^ Jag var helt enkelt mycket olycklig vilket tog sig uttryck på det viset.

Eller försvann och försvann.. jag kan fortfarande märka av det ibland men mycket, mycket sällan. Och inte alls på samma nivå som förut. Jag har lärt känna mig själv och mina tecken, men det krävdes åtskilliga besök på akuten, hos läkaren, frikort och hemska undersökningar för att jag skulle inse att jag inte skulle dö i en stroke eller liknande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 986
Senast: Enya
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 017
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 161
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 210
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp