Hyr ut både lösdrift och boxplatser

lovehorses

Trådstartare
Ni som hyr ut både lösdriftplatser och boxplatser i samma stall. Gärna i mindre skala.
De som står på lösdrift med sina hästar hur mycket hjälper de till med de hästar som står på box och vise versa?
Får hästarna mat samtidigt, de som har i box och lösdrift. Tänker på de som inte har fri tillgång.
 
Hos oss sköter innefolket sina hästar själva kvällstid. Utsläpp på morgonen sköter stallägaren om må-fre. Helgen går på rullande schema på alla hyresgäster. Alla hästar får frukost, lunch och kvällsmat samtidigt, men vill nån ge sin häst en extra fodring inne så är det helt ok. Inga hästar hetsar upp sig över det.
 
I vårt stall har vi rullande schema på helgerna oavsett om hästen står på box eller inte. Mån-fre ingår ut- och insläpp och fyra fodringar per dag. Alla hästar får mat samtidigt.
 
När jag stod på en lösdrift var den kanske 20 hästar på box och 5 på lösdrift. Det var jag och en till tjej som hade hästarna på lösdrift. Vi skötte oss helt själva, var aldrig schemalagda att hjälpa till med boxhästarna och dom hade inga åtagande gällande våra hästar. Vi gav våra mat 1ggr/dag så dom hade hela dygnet.
 
Vi som står på lösdrift sköter vårat och de som står på box sköter sitt.

Sen har vi städveckor som inbegriper alla gemensamma ytor och det har alla varsin på rullande schema oavsett var du har din häst.
 
Ni som hyr ut både lösdriftplatser och boxplatser i samma stall. Gärna i mindre skala.
De som står på lösdrift med sina hästar hur mycket hjälper de till med de hästar som står på box och vise versa?
Får hästarna mat samtidigt, de som har i box och lösdrift. Tänker på de som inte har fri tillgång.

Jag har inget stall men står inhyrd i ett där det både är box/innehästar och lösdrift.

Lösdriften och innehästarna är åtskiljda och delar inget arbete öht med varandra. Inte uttalat i alla fall, däremot är vi duktiga på att hjälpas åt ifall tex lösdriftarna är i behov att nåt täckesbyte så stället man ju upp. Likaså har de på lösdriften vid olika tillfällen hoppat in och tagit fodringar åt oss. Ge och ta är ganska praktiskt :)

Däremot tror jag ingen skulle vara så sugen på att man tvunget skulle måsta utföra arbeten tillsammans med olika installningsformer eftersom att man har valt och köpt olika koncept efter eget tycke och smak. De med lösdrift har valt att inte vara bunda till tider tex men får lägga ner mycket tid till att mocka i hagen och vindskyddet, få hästar att hantera. De som valt box för natten har valt allt som ingår där med fodringar, in och utsläppt, fasta tider, flera hästar att hantera.
 
Där jag stod förr var det ca 5 inne och 5 ute. Både stallen (för det var olika stall på gården beroende på om du stod.på box eller ej) skötte sig själva, eller ja, stallägaren skötte lösdriften samt lunchfodringar vardagar åt boxhästarna. De skötte egna in och ut, vid kris tog.stallägaren och hjälpte till.
 
Vi har ett stall och sedan två lösdrifter. Vi sköter stallet själva och lösdrifterna sköter sig själva var för sig.

Det enda gemensamma vi har är städningen. Alla i stallet och på lösdrifterna har en städvecka som går på rullande schema.

Fungerar alldeles utmärkt.
 
Där jag står är det både lösdrift och installat. Lösdriften är fristående från alla pass i stallet och tillsyn, fodring och mockning/ströning ingår i hyran. Istället betalar lösdriften full hyra året om och servicen är lika under betesperioden. Man har tillgång till stall, ridbana etc. Egen sadelkammare och egen foderkammare där man hjälps åt att hålla i ordning.
 
Inget alls, boxmänniskorna sköter sitt, lösdriften sitt (för mig hade incitamentet att stå på lösdrift nästan helt försvunnit om jag var tvungen att ta pass åt boxmänniskorna). Vi fixar begränsad tillgång genom nät på balen och under " hötider" blir det automtisk fodring
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Bee
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 120
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 063
Senast: Cambrie
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp