Bukefalos 28 år!

”I närheten av andra hingstar går instinkten över det inlärda”

”Om någon gång en häst demonstrerar sin överlägsna styrka och kraft så är det inte sällan en hingst” Ridsports Kim Lundin menar att bruksprovet behöver göras om. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Blo...dra-hingstar-gar-instinkten-over-det-inlarda/
Ja, eller när det gick "mode" i att ha ponnyhingstar till sina tävlande barn. Det var "fräckt" ända tills pappan höll på att bli hjälsparkad i stallet. :wtf:
 
Märks tydligt att det är skillnad på de som hanterar hingstar. Jag har stött på hingstar som uppfört sig även bland andra hingstar, sen finns det såklart de som inte kan det också. Kanske hänger det ihop med det där ofrivilliga, som nämndes i krönikan?
 
Märks tydligt att det är skillnad på de som hanterar hingstar. Jag har stött på hingstar som uppfört sig även bland andra hingstar, sen finns det såklart de som inte kan det också. Kanske hänger det ihop med det där ofrivilliga, som nämndes i krönikan?
Ja, när testosteronet sätter in är vi människor väldigt små. Det spelar ingen roll hur "väluppfostrade" hingstarna är - detta är något helt annat. Jag tycker man kan jämföra med vad som helst när det gäller hästar. 99% av tiden vi hanterar dem är de fogliga och följer det vi ber om, men blir de rädda så försvinner all träning - sto, valack eller hingst, har ingen betydelse, de flyr. Samma sak när hormoner sätter in, även på ston. Sedan har ju hingstarna "kämpa-glöden" i deras gener. Vissa mer, vissa mindre men vi människor är alltid i underläger när det händer.
 
Ja, när testosteronet sätter in är vi människor väldigt små. Det spelar ingen roll hur "väluppfostrade" hingstarna är - detta är något helt annat. Jag tycker man kan jämföra med vad som helst när det gäller hästar. 99% av tiden vi hanterar dem är de fogliga och följer det vi ber om, men blir de rädda så försvinner all träning - sto, valack eller hingst, har ingen betydelse, de flyr. Samma sak när hormoner sätter in, även på ston. Sedan har ju hingstarna "kämpa-glöden" i deras gener. Vissa mer, vissa mindre men vi människor är alltid i underläger när det händer.
Skumt, jag tycker inte det där stämmer alltid. Möjligtvis med människor som inte vet hur de ska hantera det med en ouppfostrad hingst, men har sett väluppfostrade hingstar, som inte ens bryr sig, så det går inte att dra alla över en kam. Kommer alltid finnas regeln som bekräftar undantaget. :)
 
Skumt, jag tycker inte det där stämmer alltid. Möjligtvis med människor som inte vet hur de ska hantera det med en ouppfostrad hingst, men har sett väluppfostrade hingstar, som inte ens bryr sig, så det går inte att dra alla över en kam. Kommer alltid finnas regeln som bekräftar undantaget. :)

Ouppfostrad eller väluppfostrad spelar ingen roll när instinkter tar över, det är väldigt naivt och farligt att tro något annat.
 
Är det bara jag eller var den krönikan väldigt spretig?
Bruksprovet ska förändras. Man ska ha domare på framridningen och om en häst inte uppför sig så ska den uteslutas, men samtidigt så är framridningen inte lämplig som den är nu och borde ändras på ospecificerat sätt?
 
Jag känner inte igen problemet alls, men jag har aldrig umgåtts i någon större utsträckning med Halvblod (jag rör mig i Quarterkretsar). Är det så illa som krönikan beskriver så är det ju nästan otroligt att det inte händer mer än vad det gör.
Eller så är det mycket skickliga människor som hanterar dessa hingstar. :)
 
Jag känner inte igen problemet alls, men jag har aldrig umgåtts i någon större utsträckning med Halvblod (jag rör mig i Quarterkretsar). Är det så illa som krönikan beskriver så är det ju nästan otroligt att det inte händer mer än vad det gör.
Eller så är det mycket skickliga människor som hanterar dessa hingstar. :)

Krönikan handlar specifikt om bruksprovet, där är hingstarna från 3 år gamla. Man har mängder med hingstar på en plats samtidigt och vissa kanske lämnar gården de växt upp på för första gången. Så det är ju en ganska extrem situation egentligen. Så att ifrågasätta om man kan lägga upp det annorlunda är nog motiverat.
 
Krönikan handlar specifikt om bruksprovet, där är hingstarna från 3 år gamla. Man har mängder med hingstar på en plats samtidigt och vissa kanske lämnar gården de växt upp på för första gången. Så det är ju en ganska extrem situation egentligen.

Där finns ju en fördel med ponnyraser och araber tex. De har ju oftast varit på utställningar från de är åringar så de har hanterats hemifrån i närheten av andra hingstar.

Generellt brukar arabhingstar vara lätthanterliga om de är väluppfostrade (vilket tyvärr inte alltid är fallet). Alla quarter/painthingstar jag träffat (inte så många iofs) har också varit enormt lätthanterliga och sansade även om det var ston och andra hingstar i närheten. Naturligtvis får man ändå inte glömma bort att det är hingstar.
 
Skumt, jag tycker inte det där stämmer alltid. Möjligtvis med människor som inte vet hur de ska hantera det med en ouppfostrad hingst, men har sett väluppfostrade hingstar, som inte ens bryr sig, så det går inte att dra alla över en kam. Kommer alltid finnas regeln som bekräftar undantaget. :)

Det är nu du gör misstaget att tro att det bara händer hos människor som inte kan fostra en hingst.
 
Krönikan handlar specifikt om bruksprovet, där är hingstarna från 3 år gamla. Man har mängder med hingstar på en plats samtidigt och vissa kanske lämnar gården de växt upp på för första gången. Så det är ju en ganska extrem situation egentligen. Så att ifrågasätta om man kan lägga upp det annorlunda är nog motiverat.

Då förstår jag bättre. Tack för förklaringen. :) Inte konstigt att hingstarna, eller vilken häst som helst egentligen, reagerar sådär om de aldrig lämnat gården tidigare... Det borde ingå i varje hästs "allmänbildning" att få åka iväg då och då och kanske sova över natt så de blir bekväma med det tidigt.
 
Ouppfostrad eller väluppfostrad spelar ingen roll när instinkter tar över, det är väldigt naivt och farligt att tro något annat.

Är instinkterna starkare hos exempelvis Halvblod? Jag som rör mig bland Quarterhästar, upplever inte att hingstar av den rasen, oavsett hur mycket eller lite de hanteras, blir oregerliga och att instinkterna tar över. Generellt alltså. Undantag finns ju naturligtvis alltid.
Det här är väldigt intressant tycker jag. :)
 
Är instinkterna starkare hos exempelvis Halvblod? Jag som rör mig bland Quarterhästar, upplever inte att hingstar av den rasen, oavsett hur mycket eller lite de hanteras, blir oregerliga och att instinkterna tar över. Generellt alltså. Undantag finns ju naturligtvis alltid.
Det här är väldigt intressant tycker jag. :)

Ingen aning om det finns några konkreta skillnader. Det hade varit ett intressant ämne att forska i :)
 
Är instinkterna starkare hos exempelvis Halvblod? Jag som rör mig bland Quarterhästar, upplever inte att hingstar av den rasen, oavsett hur mycket eller lite de hanteras, blir oregerliga och att instinkterna tar över. Generellt alltså. Undantag finns ju naturligtvis alltid.
Det här är väldigt intressant tycker jag. :)

Halvbloden ska ju vara så heta som möjligt (typ), det påverkar nog.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsports krönikör och avelsskribent Kim C Lundin har gjort några personliga kommentarer om SWB:s uppdatering av hingstreglementet. En...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Inte perfekt, men väldigt mycket bättre, tycker Kim C Lundin om det hon ser inom dressyren. "Kom då denna utveckling som ett mirakel...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports Kim Lundin skriver om unghästtester och det faktum att det i grunden är en delvis subjektiv bedömning som inte är öppen för...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att dressyrryttaren Tristan Tucker släppt tyglarna och klappat sin häst under ritten blev han diskvalificerad. Ridsports Kim C...
Svar
3
· Visningar
1 023
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp