IBS och gravid?

L

lilla_maaliiin

Har äntligen tagit mod till mig att logga in och börja skriva igen... :P Har suttit och läst en hel del trådar här och nu är det alltså dags för mig att ge mig in i smeten ;)

Min undran till er är - IBS och gravid, det måste ju vara fler än jag?

Jag har haft IBS i 7 år, diagnosen är väl i princip satt på att dom trots operationer och år av undersökningar inte egentligen hittade några jättefel, förutom att jag är extremt känslig i magen.

För er som inte vet är IBS en mag/tarmsjukdom som, om jag förstått det rätt, uttrycker sig väldigt olika från person till person. Själv får jag kramper (tänk sendrag i vaden, fast i typ tolv meter tarm:grin:), och känner av hur magen jobbar av precis allt jag äter. Jag klarar heller inte av att äta fet eller fiberrik mat, eftersom min mage inte kan bryta ner det.

Och nu till själva dilemmat - jag är gravid i vecka 20+3:love: Ingen planerad bebis, men är nu hett efterlängtad av både mamma och pappa :)
Tyvärr har jag ju mer eller mindre hela tiden ont i magen... och jag blir så grymt orolig att det ska vara nått på bebis. Jag känner att jag helt enkelt inte riktigt klarar av att känna om det är mig eller bebis som har ont.

Jag har pratat med BM som verkade ha noll koll, samt även varit på akuten en gång, i vecka 14 då jag hade så ont att jag bara låg och grät och skrek. Där träffade jag världens mest underbara läkare, har nog ALDRIG blivit bemött bättre i sjukvården. Han tog allt jätteseriöst och gjorde UL och massa. Hans förklaring var följande; Bebis växer = allt annat måste flytta på sig som redan finns i magen, de flesta känner inte av det men på mig gör det alltså j*vligt ont. Efter det kunde jag slappna av, för då visste jag att "jaha när det känns såhär, då är det allt maggrejjs som flyttas runt".

Men nu har det kommit ny känsla. Nu gör det i princip ont hela tiden, då särskilt vid rörelse (räcker med promenad från soffan till toaletten) :(
Jag är sååå nojjig :( Sitter och väntar samtal från MVC och hoppas på en tid idag..

Men snälla, någon som varit med om liknande? Någon som har IBS lr liknande och varit/är gravida? Hur ska det kännas? :(

Ursäkta långt och flummigt, men behövde få det ur mig...
 
Sv: IBS och gravid?

Jag kan tyvärr inte bidra med några erfarenheter om IBS, men jag ville ändå skriva att jag tror att du kan vara lugn. Om du nu ofta har ont i magen annars, så är det klart att det kan bli värre med en bebis som trycker på allting! Bebisen växer ju och precis som din läkare sa så måste ju saker och ting flytta på sig.

Den här nya känsla, sitter den mitt i magen, i livmodern elelr i bäckenet? Kanske sitter den långt ner vid sidan av livmodern? Känns det när du hostar eller nyser? I så fall kan det vara ligamenten som håller upp livmodern som gör ont. Dessa töjs ju ut i takt med att livmodern blir tyngre, och de kan göra rejält ont, men det är absolut ingen fara med bebisen för det!

Om det är i bäckenet det känns, kan det ju vara fogar som du känner av.

oroa dig inte, allt är säkert väl med den lilla!

//julia
 
Sv: IBS och gravid?

Men snälla, någon som varit med om liknande? Någon som har IBS lr liknande och varit/är gravida? Hur ska det kännas? :(

Ursäkta långt och flummigt, men behövde få det ur mig...

Hej,

Och grattis till graviditeten! :laugh:

Jag lever med en kronisk tarmsjukdom, Ulcerös Colit. Det är verkligen inget kul när man är mitt i ett skov, och för att bespara er läsare detaljerna, räcker det med att skriva att det är en kronsik inflamation i tarmen, med bland annat blödningar och fruktansvärda kramper och magsmärtor.

Jag valde att inte ta någon medicinering under min graviditet, men nu mot slutet, har jag fått börja att ta min medicin igen, då vi måste försöka få stop på det skovet som är på gång, då inflamationen är aktiv igen (eller rättare sagt, den har varit aktiv sedan vecka 6).

Jag känner igen din oro, jag har också haft onda känningar i tarmen, oroat mig att barnet 'kommit åt', oroat mig att barnet tagit skada etc etc. Men din BM vet ju om din sjukdom så dom har koll på dig, hoppas jag. Jag varit under ständig kontroll med oftare BM besök, läkarebesök och tillväxt nu i v.32. Jag går in i vecka 34 och har trots min sjukdom haft en normal graviditet. Min största oro var att blanda in medicinering, ville absolut inte skada barnet, då tar jag hellre smällen själv, dock, som sagt, är inflamationen aktiv igen och jag har fått ge med mig ang. medicin. Om du är orolig, tycker jag du ska be att få träffa BM-läkaren, har ni inte en sådan hos er?
Eller kontakta mag och tarm avdelningen på ditt sjukhus?

Lycka till, och hojta om du har fler frågor. Visserligen har vi inte samma diagnos, men det är i samma 'område' ;)
 
Sv: IBS och gravid?

känner av ligamenten, det är en helt annan känsla, och mkt längre ner. Det är sjukt svårt att förklara vart smärtan sitter, men jag har märkt att så fort jag anstränger mig (lyfter "tungt", rider längre än 40 min, springer osv) så blir det sjukt mkt värre.

Har iaf efter mkt tjat fått en läkartid nu, så det ska utredas. Om det bara är jag som har ont kan jag ta det utan problem, men det är det här att inte veta exakt vad som gör ont som är jobbigt. Natten på akuten efter att läkaren sagt att nää det är dina tarmar som gör ont, bebis mår hur bra som helst, svävade jag som på moln, trots att jag inte kunde röra mig och grät så fort någon försökte sig på att flytta mig...

Vad är väl lite olidlig smärta om man vet vad man får i slutändan? ;)
 
Sv: IBS och gravid?

Tack! :) och grattis själv! :)

Jag försöker också undvika medicin, dock har jag ju en gaaanska mkt lindrigare form av sjukdom än dig, men känner igen det där ändå... man vill ju bespara bebis allt och själv ta smällen - iaf så länge det går...

Min BM har noll koll på vad IBS är, jag har nu lyckats tjata mig till en tid hos läkaren. Först ville BM skriva ut tabletter mot "gaserna som du har problem med". Huh tänkte jag, vart i hela helskotta har hon fått det ifrån? :P Har försökt förklara för henne att det är inga gaser, det är kramper, och det är väldigt få tabletter som min mage klarar av att bryta ner - det blir ofta bara värre av medicin i tablettform. Tyvärr lyssnade hon inte alls på mig, utan fortsatte babbla på om hur jäkla bra tabletterna var. Som sagt, hon har noll koll på vad IBS är. Till läkarbesöket ville hon dessutom att jag skulle framkalla ett anfall - för annars går det ju inte att ta reda på vad det är som gör ont. Det låter lite märkligt i mina öron att man vill att jag ska komma upp i det skicket, då jag inte kan gå (knappt röra mig) och förmodligen kommer störtböla + vara nervös som en gris. :P Men men...

Har du fått "utbilda" din BM och säga till på skarpen för att hon ska ta dig på allvar, lr var det på deras initiativ som dom bokade in dig på flera besök osv? Till saken hör ju att jag är rätt ung och känner mig mest ivägen när jag försöker "tjata" till mig läkartider...
 
Sv: IBS och gravid?

Raderat

Såg att du redan svarat på min fråga.

Har ingen erfarenhet av sjukdomen men om inte BM lyssnar så prata med en läkare och be att han/hon pratar med BM eller ger dig papper på att du inte kan äta tabletter osv
 
Senast ändrad:
Sv: IBS och gravid?

Jag har också IBS dock tror jag att jag har lindrigare form än du. För vissa däribland mig själv så kan problemen med magen försvinna eller bli mycket bättre under graviditeten så tyvärr har jag inga tips mer än vad du redan gjort.
 
Sv: IBS och gravid?

Jag hade "turen" att drabbas av IBS efter mina graviditeter så jag vet inte inte hur det känns under själva graviditeten. Tror inte att din bm förstår vilken smärta det är när tarmarna krampar, ta fram information och ge henne vid nästa besök, alltid lär hon sig något. Detta kan även ges till vänner och bekanta som inte förstår.

Hur gör du när du inte är gravid, tar du någon medicin för att förebygga anfall eller någonting du kan ta när det är som värst? Jag står på halv dos Sertralin, dvs 25 mg och tar Egazil duretter när jag får anfall. Från att ha haft nästan dagliga krampanfall, har jag idag ca 5/år. Fixar all mat (halleluja!!), arbetar 80% och har inte haft en enda sjukdag sista 2 åren pga magen.

Sköt om dig och lycka till med bebisen!
Noa
 
Sv: IBS och gravid?

oh, tack för tips om att ta fram info, så långt har jag aldrig tänkt. Men smart! För även om det kanske börjar bli lite sent för henne att fatta under min graviditet så kanske det kan hjälpa någon annan... för Ibs är ju rätt vanligt om jag förstått det rätt?

Just nu går jag inte på några mediciner alls, har testat en hel bunt olika, det som faktiskt fungerade bäst var inolaxol, ett slags "naturläkemedel" som tydligen innehåller nått från gummiplantan, som sväller i tarmarna och därmed förhindrar kramper....

Innan graviditet, när det väl gick så långt som till anfall, så gjorde jag absolut ingenting, för ingenting funkade... :/ Ligga hemma, försöka röra sig så lite som möjligt och vänta på att det skulle gå över var det som gällde... Men då visste jag ju iaf att det inte var något farligt utan bara "som vanligt". Jag kan absolut inte äta fett och fibrer, då är jag "sjuk" i flera dagar... så att fixa all mat låter ju kanon! Vad kunde du inte äta innan du började med medicinen? :)


Ska ju till läkaren i slutet av månaden, hoppas på att bli tagen på allvar där, och att den läkaren är lite insatt i IBS, annars går jag till min vanliga "magläkare" och ber henne skriva ett intyg till min BM samt att hon gör en undersökning...

Tack! :)
 
Sv: IBS och gravid?

Jag kunde i princip inte äta någon mat utan att få någon slags reaktion. Precis som du reagerade jag på fett och fibrer men även stora mängder av någonting, t.ex glass, mjölmat och grönsaker. Att gå på fest och dricka alkohol i någon form fanns inte på kartan, vet inte hur många fester som slutat med att jag ockuperat toan och sen fått åka hem. Jag får riktiga rysningar när jag tänker tillbaka på den tiden.... :( Smärtsmässigt föder jag hellre barn, huvva!

Har du provat Egazil duretter? På min tidigare arbetsplats slet en av mina medarbetare upp toalettdörren och tvingade i mig 2 piller, det tog ca 20-30 minuter och sen kunda jag fortsätta arbeta. Hon bar alltid dessa tabletter med sig. När jag krävde recept på dessa tabletter tyckte min läkare att dem var gammalmodiga och ville hellre skriva ut Omeprazol, idiotläkare!!

Lycka till!
Noa
 
Sv: IBS och gravid?

hua, känner igen det där, dock klarar jag alkohol, men "rädslan" finns ju alltid där... att man hela tiden måste ha koll på att jaa, testar jag att äta det här, så vet jag att då kan det göra jäävligt ont, eller så kan det gå bra...

Har inte testat dom tabletterna, har svårt att bryta ner tabletter, men eftersom det är för magsmärtor så borde dom ju vara "snälla" mot magen? :) Finns dom receptfritt eller måste man gå till läkaren? :) Vet du mer exakt vad tabletterna "gör"? :)
 
Sv: IBS och gravid?

Du kan gå ut och läsa på fass.se så står det exakt men som jag kommer ihåg det så kan man ta dem mot kramper i mag/tarmkanalen och gallvägar. De minskar även tarmens överdrivna hastighet. Vet inte om man kan ta dem under graviditet men eftersom dem är receptbelagda måste du prata med en läkare för att få dem utskrivna, du får fråga om det då.

Jag vet inte hur "snälla" dem är mot magen men eftersom de är durett/depot tabletter så tas ingenting upp i magsäcken och ämnet utsöndras under i stort sett hela tarmpassagen. Jag kan varmt rekommendera dem!!

Noa
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 768
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp