Igångsättning av halt hund

frallus

Trådstartare
Har en liten fundering som jag hoppas att någon skulle kunna svara på :)
Det är nämligen som så att jag har en fralla på 2.5 år som vanligtvis brukade gå runt milen med mig dagligen tills han blev halt från och till pga furunkoloser och inflammation i tassar så att han endast kunnat röra sig runt tomten senaste månaderna. Nu är han friskförklarad av vet och ohalt samt har energi som sprutar ur öronen på honom och gör att han beter sig som en riktig ligist:banghead:
Med tanke på minsta möjliga rörelse pga smärta så har ju konditionen försämrats avsevärt vilket leder till min fråga. Nämligen hur skulle ni börjat med promenader och allmän motion? Hur bygger man upp konditionen och kroppen igen utan onödigt slitage och risk för ev. skador? Hur ofta/mycket bör man öka distans och intensitet?
Tacksam för svar eller ev. bollplank! :bow:
 
Eftersom hunden är vuxen och frisk så är det väl bara att gå och se hur långt hunden orkar? Så länge du är noga med att låta hunden värma upp innan eventuellt lösspring, går på varierande underlag och inte tvingar hunden att röra sig när den är trött, då är det nog extremt svårt att slita ut den pga promenader.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 305
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 738
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 150
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 940
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp