Bukefalos 28 år!

Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Madick

Trådstartare
Jag ska börja rida igång en häst som är helt avställd. Har gått i stora hagar iofs men inte riden eller arbetad på annat sätt på ett år ungefär. Hästen har för ett par år sedan haft kotledsinflammationer.

Hur skulle DU lägga upp igångsättningen och varför.

Tillgång till långa grusvägar, lite skog med klättringsmöjligheter samt stor ridbana.
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

*Knapplån* så Madick, har INTE gjort något fel.

Eftersom det periodvis dyker upp 100-tals såna här trådar med igångsättningsscheman, tips på konditions- och styrketräningsövningar och ingen ser andras trådar inom exakt samma frågeställning utan tycker att eftersom just deras häst är så speciell, så måste just deras häst ha en alldeles egen tråd... nålar jag den här tråden ett tag nu.

I denna tråd, ska ALLA och då menar jag ALLA trådar om igångsättning, tips på kondition- och styrka ställas. INGEN häst är bättre, eller sämre än någon annan utan startas nya trådar om igångsättning, styrketräning eller konditionsträning kommer de att raderas eller låsas.

Mvh

moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

Så bra! Jag sökte nämligen innan och hittade inte någon relevant tråd att lägga frågan i tyckte jag.
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

Jag skulle skritta i 3 veckor. Första turen 20min sista 2h. Rider 5gg/vecka. Håller mig till att börja med på plan mark (inte på ridbana). Sen blir det lite mer i skogen också.
Sen kortar jag ner o rider 5-6km. Lägger in korta travpass på plan mark eller uppförsslut. Jag rider 4ggr/vecka.
Efter två veckor är jag uppe i trava 5min, skritta 5min, trava 5min osv.
Sen beror det på vad hästen ska göra. Eftersom jag rider distans så ökar jag sträckan vissa dagar o ökar travminuterna andra dagar. Galopp kommer så småningom i lite uppförsslut.

Vill man vara ännu mer försiktig med tanke på att hästen stått länge o skador så kan man börja med att ut o gå 2 veckor innan man sitter upp.
Longering o liknande väntar jag med tills att hästen är igång med ridningen.
// Linda
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

Gärna även tips om hur man musklar och underhåller en häst som ständigt står i box (utan tillgång till skrittmaskin eller rasthage mer än någon gång lite då och då, sporadiskt..) och rids ungefär varje dag på ridbana och i kuperad terräng. Alltså en allroundhäst som INTE står på box pga skada, utan av att det saknas hagar i omgivningen. :cry:
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

Gärna även tips om hur man musklar och underhåller en häst som ständigt står i box (utan tillgång till skrittmaskin eller rasthage mer än någon gång lite då och då, sporadiskt..) och rids ungefär varje dag på ridbana och i kuperad terräng. Alltså en allroundhäst som INTE står på box pga skada, utan av att det saknas hagar i omgivningen. :cry:

Då vill jag påminna om dessa trådar, som tidigare funnits nålade överst här i ridforumet. Tråden för oss utan möjligheterna... och Schema för konditionsträning/styrketräning.

Återigen, vill jag påminna alla bukefalister om Gunnars fantastiska sökfunktion här på bukefalos. Man kan söka på i stort sett ALLT och då menar jag ALLT.

/mvh moderator
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

Jag har ett sto som jag håller på att sätta igång, hon har haft långledigt pga två föl. Hon är dock mycket rörlig och det har varit mycket hopp och bus i hagen för hennes del.

Eftersom hästen är omusklad så ride jag varannan dag, jag tycker det är viktigt att muskler och leder får en chans att återhämtas och stärkas. Varannan dag kommer jag nog att köra med den första månaden. Efter det komma jag rida 5 dagar i veckan men två vilodagar anser jag att hon kommer behöva.

Sen tycker inte jag att man behöver så jättelång skrittperiod, bättre att rida ett kort pass i alla gångarter, det gör jag från första början. Den första veckan red jag 15 min åt gången, nu har jag utökat till 20-25 min. Jag försöker variera arbete på banan med uteridning, har en hel del stubbfält här nu omkring så just nu slippervi grusvägarna :)

När jag rider på banan så är det lång och låg form som gäller och lite tempoväxlingar nu i början. Jag tänkte introducera cavaletti bommar nu i helgen, får se vad hon tycker om det.

Ja det var lite hur jag tänkt göra med min häst och är ett sätt som jag tycker funkar bra, men eftersom din häst haft kotledsinflammationer så hade jag nog försökt rida så mycket som möjligt på rakt spår den första perioden och kanske väntat någon månad med galoppen.
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

Jag skulle nog göra såhär:
* 1 vecka promenader för hand/tömkörning på plan mark (alltså inte i skog), endast skritt. 15-30 min.
* 2 veckor skritt uppsuttet. Börja med 20 min och öka på så att det i slutet blir upp mot 75 min. De första gångerna uppsuttet skulle jag rida på plan mark, därefter även skogsridning. Skritt i skogen är väldigt uppbyggande!

sen vet jag inte hur jag skulle lägga upp resten, men jag skulle nog mest rida uteritter o vänta med ridning på bana.

lycka till!
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

Eftersom hästen är omusklad så ride jag varannan dag, jag tycker det är viktigt att muskler och leder får en chans att återhämtas och stärkas.

Sen tycker inte jag att man behöver så jättelång skrittperiod, bättre att rida ett kort pass i alla gångarter, det gör jag från första början. Den första veckan red jag 15 min åt gången, nu har jag utökat till 20-25 min. Jag försöker variera arbete på banan med uteridning, har en hel del stubbfält här nu omkring så just nu slippervi grusvägarna :)

Såhär rider jag också igång min häst! Ibland skrittar jag/leder hästen några varv så hon inte ska stelna till på vilodagarna och för att lära känna henne.
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

Efter att min hade vilat i 1.5 år pga konvalsens gjorde jag så här:
*Skrittade för hand i tre veckor. 15-45minuter, sista veckan klättrade vi i backar också (sen tyckte jag det blev för jobbigt:o)
*Tömkörde i en månad, 10-25 minuter.
*Efter det började jag lägga in ridning, först två dagar i veckan upp till 4 dagar i veckan under kanske 5 månader.
När jag började rida så red jag korta pass men i alla gångarterna. Tror mer på att arbeta korta effektiva pass än att skritta ihjäl hästen. Nu var ju hållbarheten på min häst ganska ifrågasatt av veterinär så därför blev det en lång igångsättning. Men vi red första tävlingen knappt ett år efter första skrittpromenaderna:).

Kan tillägga att min häst är den explosiva varianten. Har man en snäll häst kan man nog lika gärna sitta upp och skritta från början. Men jag tror mycket på att förbereda för ryttare med mycket tömkörning.
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

Det jag har hört ang. igång ridning är att så lång tid som hästen har stått, lika lång tid ska det ta att rida igång den... så om hästen stått ett år så ska den ridas igång under ett år, enligt de jag har pratat med. vet ej vad jag tycker om det, men jag anpassar igångsättningen efter hästen. så ta det lungt och känn efter på hästen :) hellre att det tar för lång tid än att det går för fort, skulle jag säga :) lycka till!
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

sorry Fiorano, inte meningen att citera dig xP
 
Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

tömkörning e ju jättebra säger alla då man skall bygga upp en häst

min fråga om detta: hur ofta/hur länge/var skall man jobba med tömkörning för bästa resultat? (svara gärna vad du anser både för en häst i kondition och en som håller på at ridas upp) :D
 
Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

tömkörning e ju jättebra säger alla då man skall bygga upp en häst

min fråga om detta: hur ofta/hur länge/var skall man jobba med tömkörning för bästa resultat? (svara gärna vad du anser både för en häst i kondition och en som håller på at ridas upp) :D

Jag tror på samma sak som med ridningen. Alltså hellre korta intensiva pass än alldeles för långa. 20 minuter tömkörning kan man göra till ett mycket effektivt pass. Övergångar, tempoväxlingar och galoppfattningar tycker jag är kalas att arbeta på i töm på volt. Om man har en snäll häst kan man väl säkert ge sig ut på töm i skog och mark och lämna stigen. Men det kan man lika gärna göra under ryttare också.
 
Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

okej tack för svar!

eftersom jag rider så mycket barbacka varierar jag gärna arbete så mkt som möjligt, så pålles rygg få vila från barbacka ridningen.
 
Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

*kl*

Jag ska också rida igång en häst nu som inte är jättemkt motionerad (dålig grundkondition), och har varit på sommarbete sen juni. Det vill säga att den också är i överhull.

Jag tänkte:
Skritt en vecka genom longering och tömkörning samt uteridning varierat (10 min -> 1 h)
Skritt och korta sakta trav-inlägg två veckor genom longering, tömkörning samt uteridning varierat
Skritt och lite mer travarbete två-tre veckor till, genom longering, tömkörning, uteridning samt körning varierat
sen bara lägga på lite längre pass och lägga till galoppen när hon verkar starkare under arbetspassen.

Tycker det kan vara en god idé att jobba från marken så stör inte ryttarens vikt i början av igångsättningen vid trav t ex.

Vill gärna ha era funderingar, för detta är något jag kokat ihop :)
 
Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

knappstöld

Puttar tråden lite eftersom nu har kusen stått i snart en månad pgv skador.
Dels en hovböld med också pajjad bakdel.

Denne herre har vi kommit överrens om att det blir tömkörning till en början som gäller. Det ska köras så vi blir leda på det, sedan blir det antagligen kortare turer uppsuttet osv.
Men erfarenheter, råd osv är alltid bra att höra/läsa.

Har ni något användbart i schemaväg så in med det. :bump:
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

lägger in mina funderingar här då..
har precis(igår!) hittat mig en medryttare och ska börja sätta igång mina avställda kusar. den jag frågar om är en tjugo år gammal överviktig ardenner. han har i princip stått i tre års tid, ridit barbacka i skogen kanske tjugo gånger under dessa tre år. vi ska börja med skritt i skogen på mjuka vägar(oskodd) och detta tänkte jag hålla på med i en månads tid ungefär. MEN, ska man verkligen begära form och samling av en så pass otränad och omusklad häst ifrån första början? jag känner att det kanske är liiite taskigt, då han som sagt inte har några muskler till detta. ha samlar sig ganska bra i en "friare" form ändå, och bär sig oftast utan att man behöver be om det. medryttaren red honom, och hon begärde form hela vägen, någon han absolut inte är van vid. jag är kanske nojjig och petig, men det är ju bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite..
 
Sv: Igångsättning - hur lägger DU upp det?

Har han lunkat runt i hage så borde han ha någon sort skrittkondition, och då borde han kunna gå någerlunda iform. Men det är väl bäst att gå ut och gå med han, eller skritta på lösa tyglar. Börja med 10-15 min och sen öka längden på turen?
 
Sv: Igångsättning, muskel- och konditionsträningstips - hur lägger DU upp det?

Jag ska börja rida igång en häst som är helt avställd. Har gått i stora hagar iofs men inte riden eller arbetad på annat sätt på ett år ungefär. Hästen har för ett par år sedan haft kotledsinflammationer.

Hur skulle DU lägga upp igångsättningen och varför.

Tillgång till långa grusvägar, lite skog med klättringsmöjligheter samt stor ridbana.


hejsan :)

när jag satt igång min häst så skrittade jag den första veckan ca 20 min på raktspår typ i skogen och sånt :)
sen andra vaeckan så började jag skritta lite på volt och göra stoora serpentiner, tredje veckan skrittade jag lite mer än en timme, sen travade jag i tre med och gjorde samma sak som i början, sen så kom galoppen men galpperade bara max 5min varje dag bara så han fick känna på de efter ca 1månad fick han galoppera normalt.

nu musklar jag honom igenom att rida dressyr och klättra i grustagen.
men jag rider även på plöjda åkrar då det är tungtrampat och ger den absolut bästa musklingen sägs det, jag kan ju säga att det har fungerat på min fullblods valack som har haft senskada :) lycka till mvh ida
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 716
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: mily
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 046
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp