Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Tack! Det är precis det jag också fnulat på, tyckte med magkänslan att det var lite kort tid. Jag har absolut ingen brådska, det är min ögonsten och vi har all tid i världen, det viktiga är att hon mår bra. :)

Koll på henne har jag, känner av minsta lilla då vi hängt ihop i sex år. Kommer vara extra noga att känna efter puls i hovarna både före och efter ridning. Sedan är hon en dam som går bäst med varannandagsträning, så det är tre dagar/vecka som gäller.

Vad tror du om:

Februari-Mars: skritt
April: trav
Maj: galopp

Jobbar med pulsmätare en del, men den säger ju bara hur bra flåset är. Samtidigt har hon en gedigen grundträning bakom sig, så helt "avställd" blir hon inte av hagvila.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Tror tre dagar/vecka blir väldigt lite om hästen stått nästan ett år och ska igång efter det... du kan ju köra så första månaden, men den behöver definitivt aktiveras lite mer aktivt än så om den ska stärka sig och komma igång ridmässigt, du kan därför inte jämföra med hur du ridit innan sjukdom/skada för ett år sen för då var den ju i ett annat läge....
så ngn form av träning low impact, mer än varannan dag och framför allt mer än 3 dagar på en 7 dagars vecka måste det vara om du ska aspirera på att dels se om den verkligen är fräsch, och stärka den tillbaka till där den var, och samtidigt få upp träningskondition.

orkar inte gå in mera på detaljer i tråden man kan hålla på hur mkt som helst, men detta är mitt generella svar. pma om du undrar ytterligare eller jag är luddig hur jag svarar/resonerar utifrån hur du läser det jag skriver här.
 
Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Ska börja trava en häst som opererat bort en lös benbit ur kotan v.f tidigare i höst. Han har sedan operationen stått i sjukhage och skrittats från 20-120 min under 8 veckors tid och har denna veckan fått börja trava lite. Eftersom det är fruset i marken måste vi åka till manege och detta hinns bara med ca 3 dagar i veckan, så jag har nu travat 4 långsidor per gång, tre dagar denna veckan. Funderar på hur fort fram man vågar gå? :) Han ska travas i 4 veckor ungefär.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Har börjat trava en häst som opererat bort en lös benbit ur kotan v.f tidigare i höst. Han har sedan operationen stått i sjukhage och skrittats från 20-120 min under 8 veckors tid och har denna veckan fått börja trava lite. Eftersom det är fruset i marken måste vi åka till manege och detta hinns bara med ca 3 dagar i veckan, så jag har nu travat 4 långsidor per gång, tre dagar denna veckan. Funderar på hur fort fram man vågar gå? Han ska travas i 4 veckor ungefär
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Jag har en häst som jag börjat sätta igång. 7 åring. Hon har stått sen juni pga att jag varit gravid. Gått i stor kuperad hage, långa ute tider.
Nu har jag börjat promenera lite och longera ca 1 gång i veckan, lättare longering, har mest varit med grimma och har max hållit på 15 min på volt.
Tänkte köra promenader och lättare longering/tömkorning nu ca 6-8 veckor och efter min efterundersökning hos barnmorska ska jag sätta mig upp och ut och skritta i skogen över stock och sten och lite längre turer än va de blir med promenader.
Därefter sätta in lite travpass sakta men säkert och senare lite galopp.
KOmmer hela tiden att känna av hur hästen mår och känns.
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Longering är inte bra! Tömkör hellre
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

*kl*

Om en häst (mellan 6-8 år) har stått/vilat i över ett års tid och tappat nästan alla sina muskler. Hur går man då tillväga för att sätta igång den?
Vad för slags sadel bör man använda, då ryggen kommer ändra form när musklerna kommer tillbaka. Hur lång tid skulle ni räkna med att det tar 1 år?

Tacksam för svar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: uppbyggnad

Min häst fick kotledsinflammation. Han var "igång" som skogsmulle, hade väl inte styrkan att gå värsta dressyrtävlingarna eller hoppa en jätte bana. Men så där lagom på den nivå jag red honom på.

Han vilade två månader där han gick promenader för hand i 20-30 min några dagar i veckan och sista månaden skrittades han uppsutten i skogen utan krav i ca 30-45 min varannan dag. Han stod aldrig helt still längre än två veckor kanske. Men gick i hage. Utan kompisar dock så blev inte spring och bus.

I skogen utan krav fortsatte jag att bara skritta i ca 2 veckor i en timme. Lade till trav, 50 m, 100 m osv och höll på så i en månad med bara skritt och lite trav. Tillslut blev det normalt mkt trav och skritt varierat som förr. Och då lade jag till galopp. Tog 1.5 månad innan jag började galoppera lite och då handlade det om EN kort sträcka på hela ridturen. 50-100 m som ökade. Ibland två korta sträckor osv. Sedan frös det på och blev knöligt ute och då "satt vi fast" i att mestadels skritta pga underlaget och lite trav galopp där underlaget var bättre. Jag hade inga krav på han alls vad gäller form osv. Ville bara få han att gå framåt och få upp konditionen. Därefter styrkan - vi klättra lite osv.
Det har gått 5 månader och nu är han igång helt normalt sedan en månad tillbaka och har ridit enkla skolor som skänkelvikning osv.

Jag har ridit på ridbanan en gång sedan skadan och då jobbade vi mkt på formen. Jag har longerat han två gånger sedan skadan också. Har inte stressat fram något och blivit lite hindrad pga väder pch underlag eftersom jag inte rider i ridhus. Men nu är vi tillbaka till dit vi var före skadan uppkom. Klättrar en gång i veckan. Galoppen behöver stärkas och han behöver högre kondition för att orka galoppera längre. :)
 
Igångsättning??

Jag har ett engelskt fullblods sto på 7 år. Hon har stått i vila i ca 3 månader, dock har jag ridit emellanåt men ej regelbundet.hon fick kraftig rasp och regnskållor så jag fick sluta rida ett tag och sen blev det bara att hon blev ståendes hemma. Nu är allt återställt och hon och jag är redo att starta igång igen. Men frågan är den att hur ska jag börja för bästa sätt för henne? Jag har ingen möjlighet med paddock elr liknande ,annars hade jag velat logera. Hon är en väldigt känslig dam och ett energi knippe så första månaden är iaf skritt som gäller! Jag vill gärna ha tips:)
Tack på förhand:D
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

ut i skogen och skritta på lång tygel, öka tid och kuperat efter hand både ur konditions och mental aspekt för ökad aktivering.

en häst som stått sen 3 månader ska absolut inte longeras som igångsättning i första hand. stärk henne först ute och det gör du utmärkt och mkt givande enligt ovan. När ni är igång lite mer börjar du trava och öka på arbetet successivt i alla bemärkelser, och givetvis kan du då även longera ngn dag/vecka om du väljer det. jag hade dock främst byggt upp muskulatur och kondis ute enligt ovan mkt enkla startpaket, det kommer man långt på på många sätt så att du inte har möjlighet till paddock osv i detta skede är inget hinder öht .
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Har aldrig logerat enhäst vid igångsättning,men gick en kort tid på Sveriges ridgymnasium i vintras och då sa dom de att jag absolut inte skulle ridautan longera varje(!!!) dag ? Som tur var longera jag henne ett fåtal ggr!:)
 
Igångsättning

Hej, jag har en häst som jag är "fodervärd" till som inte varit igång sedan sommarn 2013. Har nu börjat komma igång med henne.
Hon är en fd travare och 13 år gammal.
Just nu skrittar jag henne och arbetar med skänklarna så jag känner att hela kroppen arbetar på henne. Där jag har henne finns jättemånga backar och tar därför klättringen som första prioritet i skritt.
Frågan jag har;

Hur länge ska jag rida åt gången?
Hur mycket vila?
När ska jag utöka skritten till trav?
Klättring eller annat?

Tacksam för tips och råd!!

/ L
 
Sv: Igångsättning

Hur läng har du håll på med skritt? Var hästen igång innan den blev avställd? Man kan ju göra mer än att rida, tömkörning, löshoppning t ex. Även om det är en travare så kan hon nog löshoppa lite låga hinder. Jag tycker nog du kan rida i alla fall en halvtimme åt gången men det beror ju på vad man gör men skritt är nog inga problem för en frisk häst.
 
Sv: Igångsättning

Några dagar endast.. Hon blir svettig av 20 min men hon är väldigt positiv och framåt.
Hon var igång tidigare innan uppehållet.
Men hennes muskelmassa är borta.
Va jag läst skanklättring i skritt bygga de stora musklerna och sedan ökar man för att bygga de mindre och synliga musklerna? Eller är jag helt fel ute?
 
Sv: Igångsättning

Några dagar endast.. Hon blir svettig av 20 min men hon är väldigt positiv och framåt.
Hon var igång tidigare innan uppehållet.
Men hennes muskelmassa är borta.
Va jag läst skanklättring i skritt bygga de stora musklerna och sedan ökar man för att bygga de mindre och synliga musklerna? Eller är jag helt fel ute?

klätterträning är väldigt ansträngande och ska givetvis inte överdrivas. ska ske i balans och på ett ergonomiskt sätt för att göra nytta och inte vara nedbrytande, precis som allt hårdare arbete.
med en så gammal häst som stått så länge, och som dessutom, om den är travare, kanske inte är så balanserad i grunden som ridhäst osv, hade jag satsat på ett mkt långsiktigt och systematiskt arbete, klättra kan du göra men korta pass ett par ggr i veckan och då som sagt att du har koll på hur du klättrar i balans.

Utöver det spelar resten av upplägget avgörande roll för om du bygger upp hästen och den kan sätta muskler och stärka sig osv. Har du hjälp av en duktig tränare?
 
Sv: Igångsättning

klätterträning är väldigt ansträngande och ska givetvis inte överdrivas. ska ske i balans och på ett ergonomiskt sätt för att göra nytta och inte vara nedbrytande, precis som allt hårdare arbete.
med en så gammal häst som stått så länge, och som dessutom, om den är travare, kanske inte är så balanserad i grunden som ridhäst osv, hade jag satsat på ett mkt långsiktigt och systematiskt arbete, klättra kan du göra men korta pass ett par ggr i veckan och då som sagt att du har koll på hur du klättrar i balans.

Utöver det spelar resten av upplägget avgörande roll för om du bygger upp hästen och den kan sätta muskler och stärka sig osv. Har du hjälp av en duktig tränare?

Hur menar du långsiktigt och systematisk arbete? :) denna travarna har varit ridhästar sedan hon pensionerades vid 10 års ålder (alla travare slutar där) .
Men tyvärr hon som hade henne sist var inte så aktiv med henne. Jag vill ju absolut inte förstöra henne så därför vill jag gärna ha tips på hur jag ska bygga henne på rätt sätt.
Jag har tyvärr ingen tränare...
 
Behöver tips/höra er synpunkter.
2 hästar varav 1 i tävlingskondis och den andra "ok" kondis gick i slutet av maj på bete, nedtrappningen innan. Inne på nätterna och har vilat från ridning i ca 5 v om man räknar med nedtrappningen. Under denna tiden har de promenerats för hand kanske 6-8 gr, gått i skrittmaskin 10-12 gr ca 15-20 min per gång. Har satts igång men är osäker (okej ,ganska säker på att?) jag är för snäll eller om jag kan gå på lite mer.
Första veckan gick dem i skrittmaskinen 4 x 15-20 min.
Andra veckan 2x30 min ridning (i skritt) 2x 30 min skrittmaskin.
Tredje veckan 3x30 min ridning(skritt) 1-2 x 20-30 min i skrittmaskinen.
Fjärde veckan 4x45 min ridning (skritt ännu men jobba lite över cavalettibommar, flytta för skänkeln osv)
Femte veckan 4x45 min ridning (skritt) 1x 15-20 min i skrittmaskinen.
Sjätte veckan 5x50 min ridning varav 10 min jogg/trav.
Sjunde veckan 5x45 min ridning varav 15-20 min jogg/trav
Åttonde veckan 5x50 min ridning varav en del "travjobb".
Nionde veckan, lägga in galopp.
Tionde veckan, rida på som vanligt, jobba upp kondisen osvosv.

Ingen av dem har varit skadad. Jag är tyvärr van sen innan att sätta igång skadade hästar låååångsamt så det är mest därför jag är osäker på om jag kan ha lite tuffare schema. Givetvis är hästarnas välmående prio ett! :)
 
Hejsan,
Fick hem min foderhäst den 5 augusti och han hade då stått i ca 3-4 veckor men var i ganska bra kondition när han fick vilan då han är i ganska bra hull och muskler nu. Han är då 7 år gammal och aldrig varit skadad :)
Nu vet jag dock inte riktigt hur jag ska sätta igång honom då jag inte vill gå för fort fram.
Jag red första gången den 10 augusti och har efter det ridit 5 gånger.

Har mest skrittat men blev galopp 2 gånger på grund av pigg häst :cautious::angel:. Men har annars mest skrittat på halvlånga tyglar ut i skogen på ca 30-40 min.
Han har inte blivit andfådd när vi ridit utan mest varit pigg och framåt.
Men kan nån kanske hjälpa mig med hur länge jag ska skritta honom? Och när jag kan börja trava osv?
Har inte riktigt startat en häst från en vila innan :o

Tacksam för hjälp :D
 
Igångsättning efter bete, konvalescens och liknande uppehåll

Hur länge har/hade ni hästarna på bete, skadad (ev. vad för skada) eller annat uppehåll?

Ca ett halvår har min ponny stått, pga sjukdom hos mig. Han var i full tävlingskondition innan hann ställdes av, dvs red ut 1-2 mil, intensiva dressyr och hopp pass m.m

När har ni tänkt att vara i full gång igen?

Finns ingen direkt krav, men vill gärna kunna börja träna och ev pay and jump/ride till sommaren.

Hur har ni/hur ska ni sätta igång eran häst? Det vill säga, i vilken takt, skritt, trav och galopp:

Planen är en veckoplan med mycket skrittarbete i början med kombinerat löslongering,tömkörning,promenader och ridning men var svårt att komma på hur jag ska lägga upp det.


Jag vill gå långsamt och successivt fram, problemet jag har är att ponnyn är en pigg och busig ponny. Som vill springa, jag vet att undet skrittperioden enbart, kommer jag få fokusera på att bara sysselsätta huvudet på honom för han tycker det är utråkigt att skritta.

Min fråga är det verkligen skadligt att låta han trava några min utan krav bara för att han ska kunna arbeta i skritten sen? Jag vill ju helst skritta han i några veckor med succesivt krav på skritten men han blir lugnare även som fullt igångsatt i somras att få trava/galoppera av sig när man ska jobba med skritten enbart för han har så mycket energi, min lilla buse :heart
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
964
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 933
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp