Igångsättning

Itzyditzy

Trådstartare
efter två månaders vila pga skada i senkotsskidan är det dags att sätta igång min häst.
Vilade först helt en månad med behandling. På åb var han inte halt och benet såg bra ut. Fick en månads extra vila med uteritter.
Ska nu ha honom ”tränings redo” om 4 veckor enligt veterinär. Har skrittat honom i ridhuset denna veckan nu. Vill nog ha några veckors extra igångsättning för säkerhets skull.

Så till min fråga då. Hur hade ni tränat hästen för att det inte ska gå för fort och bli för mycket?

Lägger tråden på dressyr då jag bara tränar det. Så vill gärna ha dressyrtanters kunniga råd!
 
Det beror ju väldigt mycket på vad du menar med "uteritter". Har du bara skrittat, ridit i alla gångarter, hur ofta, hur länge etc. :) D v s hur pass igång är hästen efter uteritterna?
 
Öka belastningen med 1-2 minuter/dag så är han ganska vettigt igång på 4 veckor. Då känner du ganska omgående om du ökat belastningen för fort eller om benet reagerar.
 
@Fiorano tack! Det var det svaret min tränare också gav. Så det kör jag på.

Låter bli att klippa och öka kraftfodret tills han är mer igång så han får hålla sig lugn hela vägen! :p
 
Det beror ju väldigt mycket på vad du menar med "uteritter". Har du bara skrittat, ridit i alla gångarter, hur ofta, hur länge etc. :) D v s hur pass igång är hästen efter uteritterna?

Har gått power walk rundor på 30min-1h. Så han fick ju upp flåset lite och var nöjd efter turen. Man märker tydligt när han är nöjd och inte nöjd.. :up: har gått några gånger i veckan. Mörkrädd som jag är ville jag inte ut i skogen på kvällen efter jobb. Så fick bli på helgen och dom dagarna jag slutade tidigt.

Men nu har han fått skritta i ridhuset en vecka. Igår provade jag trava några sträckor med honom. Idag ska han gå i skogen. Ska försöka göra något varje dag nu så han inte står något!
 

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
887
Senast: Amanda_F
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 140
Senast: Fiorano
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp