Bukefalos 28 år!

Igår hände nåt konstigt..

R

Raderad medlem 68338

Hästarna skulle in från hagen. De står i olika hagar med bredvid varandra.
Hingsten är alltid extremt social, är mer som ett plåster direkt man närmar sig hagen. Vill alltid komma fram, gosa och umgås. Men igårkväll så ville han för första gången någonsin inte komma in.
Det var kallt och rått ute och då brukar han vanligtvis stå vid grinden och vänta.
Jaha tänkte vi och plockade in hans kompis först.
Men inte ens då ville han komma. Pappa gick in i hagen och skulle hämta honom men då smet han bara undan!?
Som sagt, detta är en översocial häst som mer än gärna vill komma in.

Jag bestämde då att vi skulle strunta i honom. Jag vill inte jaga en häst som inte känner för att komma. Jag vill inte spela efter hans regler.
Han är ju något uppmärksamhets-kåt så jag ville inte mata trollet om ni förstår? ;)
Så stallet kvällsfodrades, människorna gick in och kollade på tv, drack lite the och tiden gick....

Efter en timme eller två så var det en lite frusen och mycket darrig hingst som snällt följde med in till stallet :angel:

Alltså jag fattar om man får denna reaktionen om man just släppt på bete, om det är superfint väder osv. Men nu?? :confused:

Vilken gåta :p

Hur hade ni agerat i detta läge? Jagat tag i hästen, eller ignorerat honom?
Ett alternativ är ju att utnyttja hästens nyfikenhet och gå runt lite i hagen och invänta att hästen kommer smygande för att checka läget. Men det var kallt ute och ingen kände för att leka den leken..
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Jag hade gjort precis som du, låtit honom vara tills han ångrar sig.
Det gjorde han ju också , så nästa gång kommer han ju säkert som han bruker.
Min ponny gör ibland så, när jag ska hämta honom för att rida. Då tar jag en annan häst, då ångrar han sig omedelbart. Då gör han allt för att komma med.:D
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Vi diskuterade detta igår och pappa tyckte att det var lite av ett misslyckande att låta honom vara. Att det kanske hade varit bättre att typ tränga in honom i ett hörn och kasta sig över honom :p Nej men ni fattar..

Men jag röstade för ignorera-tekniken då jag vet att hästen ifråga är ett stoooort ego :devil: och jag misstänkte att hans ego skulle få sig en törn om vi alla ignorerade honom

Och vad hände ikväll? Vem stod vid grinden och väntade ungefär en timme innan det var dags för intag? :angel:;)
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Jag hade gjort likadant.
Passar det inte att komma så får det vänta helt enkelt. De brukar vara ganska snabba med att ändra sig när det gäller den frågan :)
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Hade gjort likadant. Enda gången jag varit med om detta var för några år sedan. Ett sto som inte ville komma in på kvällen. Även då höst och grisväder. Sent på kvällen kom hon motvilligt och dygnet efter fick hon kolikanfall som flyttade livmoder och hon var utom hopp enligt vet. Nu repade hon sig ändå trots allt. Det behöver ju inte alls vara något fel på hingsten. Det menar jag inte, men din beskrivning fick mig att tänka på vad som hände den gången.
Han kanske inte hade lust att gå in helt enkelt?
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Du gjorde uppenbarligen precis vad som var smartast, det funkade ju !! Vi har en mkt social yngre häst som alltid kommer med manen fladdrande o blir skitglad när man ska hämta. Han har "lärt" våra 2 senaste inköpta äldre hästar, (som larvat sej) att det alltid är roligare o följa med direkt.
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Kanske ville att ni skulle jaga och "leka" med honom?
Dom kan tycka att det är kul, särskilt en häst som går ensam. En nu bortgången hingst i stallet gjorde det emellanåt när man skulle ta in honom. Väldigt tålamodsprövande om man har bråttom:cool:

Han gav upp om man bara stod där och inte gick med på att leka "tafatt", de som började gå efter eller så fick ångra det :rofl: Det hade han kul åt. Det var en smart och påhittig men godmodig hingst. Men ibland kunde hans "lekande" bli lite väl hingstutmanande sådär om någon gick efter och försökte läxa upp honom.

Jag har ju ofta godis i fickorna så det räckte att stå still så kom han tll slut. :angel: Tog det tid och han inte kom skulle jag gjort som du.
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Min gosse brukade ofta vara sån när vädret var som värst. I solsken och vackert väder stod han och hängde på grinden men så fort regnet och rusket satte igång var det party för hela slanten. Inte en chans att han skulle komma in när jag ville. Ibland lät jag honom vara tills han tröttnade och insåg att matte nog inte var fullt så leksugen som han och ibland, när jag inte hade tid att vänta ut honom, brukade jag ta ett äpple eller annat gott och börja smaska på samtidigt som jag vandrade runt i hagen och kikade. Eller om han hade sällskap i hagen... då behövde jag bara ställa mig och gosa med den ett tag så kom min svartsjuke pojke sättandes. Men det finns historier om hur hans tidigare ägare fått fånga in honom med lasso några gånger...

Nuförtiden har han blivit "vuxen" (på tiden, han är ju 19 år) och busar inte längre på det sättet. Det är skönare att få komma in i varmt stall och gona sig.

Jag tror som de flesta andra här att din pålle säkert bara ville ha en liten ego-boost (typ "Yes, ser ni vad jag får människorna att göra? De står här ute i regnet med mig bara för att jag vill att de ska göra det" :D) eller så ville han kanske att ni skulle busa med honom. Så länge han är normal i övrigt, alltså inte verkar ha ont eller vara hängig, så är det nog inget att oroa sig för.
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Ja han är ju en riktigt uppmärksamhets-narkoman. Jag gissar att han helt enkelt ville se alla dansa för hans pipa medan han visade sig på styva linan och showade runt liksom.
Han måste ha blivit snopen när alla travade in i huset, drack glögg och the och glodde på tv, medan han stod ensam kvar i hagen :devil:

Han verkar må bra idag, lite extra social bara :angel:
Han gick ett dressyrpass imorse och allt flöt på som vanligt och som sagt, ikväll stod han parkerad vid grinden och väntade tålmodigt på första bästa tillfälle att gå in :devil:;)
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Kanske ville att ni skulle jaga och "leka" med honom?
Dom kan tycka att det är kul, särskilt en häst som går ensam. En nu bortgången hingst i stallet gjorde det emellanåt när man skulle ta in honom. Väldigt tålamodsprövande om man har bråttom:cool:

Jo han gillar att leka, brukar löslongera honom i hagen och det älskar han tex.
Däremot är det första gången han inte vill bli fångad i hagen, så vi blev lite ställda.
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Även fast det förvisso är lite irriterande om man har bråttom och är frusen så är det samtidigt lite lustigt att se hur våra hästar gör sitt bästa för att se ifall människorna fortfarande är deras tjänare :D. Och deras snopna miner när det inte riktigt gick enligt planerna är för söta. Fast med min är det ett rent misstag om jag tillåter mig själv att skratta åt honom medan han håller på. Det ger honom bara extra energi.

Jag har märkt att i alla fall min häst och många andra som jag stött på under min relativt korta tid bland hästar gärna blir lite busigare och livligare när det börjar bli kyligare ute. Första höstkylan är en säker energiboost även för min gamling och första snön... jaa då är det lite av ferrari tankad med jetbränsle även i dessa dagar.
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Jag har märkt att i alla fall min häst och många andra som jag stött på under min relativt korta tid bland hästar gärna blir lite busigare och livligare när det börjar bli kyligare ute. Första höstkylan är en säker energiboost även för min gamling och första snön... jaa då är det lite av ferrari tankad med jetbränsle även i dessa dagar.


Ja så verkar det vara även här. Han har varit riktigt taggad sista tiden, energi är bara förnamnet! ;) Även gamlingen har varit turbo-pigg!
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Min första tanke..han kanske vart utsatt för någon djurplågare i hagen
i och med att han tom va darrig.
Verkade ju lite konstigt av en så översocial häst.
Men förhoppningsvis är det som de andra skrivit här.
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Ditt sätt var inte fel tycker jag.

Var hingsten i övrigt stressad/stirrig?
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Ditt sätt var inte fel tycker jag.

Var hingsten i övrigt stressad/stirrig?

Nej han var inte stressad men han showade ju loss en del, rivstartade, balanstravade och blåste upp sig. Typ "ta mig om ni kan".. ungefär
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Nä det hoppas jag inte!
Han var inte darrig först, utan snarare när han tillslut fick gå in :p Han hade nog inte förväntat sig att hans hussar och mattar skulle gå in och låta honom stå ensam ute i mörkret och vänta ;)
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Så kunde min appaloosa vara om det var för dåligt väder (spöregn och blåst). Det var som om det hade "slagit över"..
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

När min lilla häst inte vill gå in är det antingen vilt som skrämt honom eller så vill han busa.

Är det viltet så är det bara att vänta ut, han är dock oftast alldeles för hungrig för att inte gå in till slut, ponny som han är ;)

Vill han busa är det antingen busa med eller säga åt honom, han är för dumlydig så han stannar om man ber honom och slutar om man ber honom och följer således med utan grimma precis som vanligt.

Men han är verkligen inte den showiga typen :D

Han farsa däremot gjorde precis som du beskriver :D Ganska enerverande när man har bråttom till träning! Antingen så busade man med honom (när man hade tid) och han lät bara bli att leka tafatt när han var nöjd efter en stund. Eller så tog man över leken och flyttade på honom istället för att "låtsasjaga" honom, då blev han sur och tröttnade mycket snabbare :angel: Igonrera gjorde vi aldrig då han var en väldigt mild och snäll häst i grunden, hans ego riskerade aldrig att bli för stort :love:
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

Hade hand om en hingst och han vägrade låta andra hämta honom utan att busa men kom i galopp när man själv skulle ta in honom. Utom en gång när han hade fått vila upp sig från hårdare träning kanske en månad. Då speedade han runt i 20-30 minuter i ren livsglädje. Kunde bara stanna i hagen och skratta åt honom. Blev lite lek den gången. Jag tolkade det som att han talade om att han var sugen på hårdträning igen. Det var han också. :)
 
Sv: Igår hände nåt konstigt..

min häst beter sig exakt så när han fryser! vanligtvis står han vid grinden eller kommer direkt när jag ropar. men om han tycker det är kallt eller om det regnat väldigt så brukar han stå fastfruset (gärna under ett trä) och vägra röra sig. då får jag gå och hämta honom. väldigt retsamt,men vet med mig själv att dom jag fryser lite och har kurat i hop mig nånstans så vill jag ogärna röra på mig. även om jag vet att jag borde...

att han började springa kan ju vara att han såg situationen som en uppmaning att leka?

jag jagar aldrig en häst, har inte hälsa för det. kan dessutom vara farligt och det ger ytterst sällan resultat.:p kan räkna på en hand dom ggr mina hästar sprungit iväg, har nog bara hänt om dom kommit lösa. då brukar jag istället gå in och hämta en spann med kraftfoder. då kommer dom allt.

så tycker du gjorde rätt i att inte jaga honom, men skulle nog inte väntat riktigt så länge med att försöka be honom igen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 635
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp