Ihopsläpp av nya hästar

Habina

Trådstartare
Oklart om det här är rätt forum, men lägger tråden här så länge.

Bakgrundsfakta: Jag har fyra hästar i en väl sammansvetsad grupp. Det är Ariel 10 år som är ledare, mkt trygg och bra sådan. Sedan är det hennes son Ricky som är 4 år, Sunny som är 6 år och Storm som är 1 år.

Sunny och Ricky har lite sådär hatkärlek mot varandra, men jag är ganska övertygad om att Sunny egentligen bestämmer över honom, men inte orkar bry sig när han kommer farandes. Som det verkar har Storm precis börjat utmana Ricky om vem som bestämmer av de två.

Nu ska de släppas ihop med två andra hästar, på 6 år och 3 år. Även de tighta ihop, 6-åringen är ledare.

Jag tror jag har en plan för hur ihopsläppet smidigast ska gå till, men är nyfiken på hur ni skulle lösa det hela. De två andra hästarna har gått i hagen ett par dagar innan, men går inte i den när mina hästar släpps in i den på kvällen innan ihopsläpp. Dvs bägge grupperna är hyfsat bekanta med hagen.

Det finns ett stall på fyra boxar att tillgå för förvaring av hästar i väntan på ihopsläpp ifall det behövs.
 
Hur stor är hagen och är det en gräshage? Om det finns mat och hagen är ordentligt rymlig samt om alla pållar är sociala och vettiga skulle jag nog släppa alla på en gång och låta dem lösa det på egen hand.

Om någon är mer tveksamt socialt begåvad skulle jag kanske dela upp det och släppa ihop de ranghöga för sig och de ranglåga för sig för att sedan föra ihop flocken.
 
Hur stor är hagen och är det en gräshage? Om det finns mat och hagen är ordentligt rymlig samt om alla pållar är sociala och vettiga skulle jag nog släppa alla på en gång och låta dem lösa det på egen hand.

Om någon är mer tveksamt socialt begåvad skulle jag kanske dela upp det och släppa ihop de ranghöga för sig och de ranglåga för sig för att sedan föra ihop flocken.

Stooooor gräshage med mycket utrymmen för att rejsa runt.

Min valack är nog lite tveksamt socialt begåvad (:rofl: underbara ord!) på så vis att han blir så glad i nya hästar och vill umgås hela tiden oavsett hur mycket sparkar han får. :cool: :angel:
 
Jag hade velat ha hästarna i angränsande hage någon dag alternativt uppstallade i boxar de kan hälsa på varandra någon natt innan.

Gör man så brukar typ halva hopsläppet redan vara gjort .

Ett tillfälligt stall att "förvara" hästar i med successivt hopsläpp är inget jag hade valt. Har du otur blir hästarna då mer upphausade pga brutna rutiner /helt nya och står och stressar/blir laddade.

Jag hade hellre då faktiskt släppt ihop dem "direkt" - bara dina nya fått bli visad hagen och den är stor.
Ibland blir det mest mer onödig stress bland hästarna /fel pga att ägarna meckar för mycket gällande hopsläpp I all välmening och i gott syfte att slippa problem/skador etc . Men kan ändå bli "fel" sätt för hästarna s del om man utöver hopsläpp innan bryter alla rutiner /någon hästägare är stressad själv etc etc.
 
Senast ändrad:
Vi brukar ha dem i hagar bredvid varandra i några dagar innan hoppsläpp.

Vårt senaste var förra helgen, ett nytt sto skulle in i flocken för bete. De gick bredvid varandra i några dagar. Hästarna går på lösdrift. Nya hästen är sex år, så vi tog min sexåring och hennes femåriga bästis (två slynglar ;)) och släppte först ihop henne med dem. De racade med nya hästen. Sen tog vi de kvarvarande hästarna under 20. De racade betydligt mindre. Till slut tog vi min 27-åring och en annan 20+-are och när de kom blev det inget spring alls.
 
Vi brukar ha dem i hagar bredvid varandra i några dagar innan hoppsläpp.

Vårt senaste var förra helgen, ett nytt sto skulle in i flocken för bete. De gick bredvid varandra i några dagar. Hästarna går på lösdrift. Nya hästen är sex år, så vi tog min sexåring och hennes femåriga bästis (två slynglar ;)) och släppte först ihop henne med dem. De racade med nya hästen. Sen tog vi de kvarvarande hästarna under 20. De racade betydligt mindre. Till slut tog vi min 27-åring och en annan 20+-are och när de kom blev det inget spring alls.

Idag när mina fick beta på min "ridbana" så rejsade alla i full fart förutom Ariel. ;) Så hon räknas nog in till de gamla.
 
Det hade förstås varit smidigt att ha alla på box första natten, men sex hästar i fyra boxar blir lite svårt. ;)
 
Hade bara haft dem i hagen bredvid ett par dagar och sen släppt över dem. Hästarna sköter det så bra själva. Sen ska givetvis ingen häst bli jagad/trängd och må dåligt men min erfarenhet är att det blir bra om man inte gör en stor grej utav det.
 
När jag flyttade mina två otroligt tighta hästar så släppte vi bara in dom med de andra, tror de va 7 hästar. Stor hage med gräs. Blev inget spring knappt. Mina två betade tillsammans i utkanten i flera veckor innan jag såg att alla stod mer med varandra. Men bråk var det aldrig.

Mina var väldigt matglada också.
Flocken var väl blandad av raser och åldrar :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 280
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp