Bukefalos 28 år!

Inflammation i glidled - Spatt?

b_ridutbildning

Trådstartare
Jag är nyss hemkommen efter att ha varit på klinik med min häst. Han blev rejält halt höger bak för knappt tre veckor sedan. Då tog han ca 1-2 dm kortare steg och såg stel ut högt uppe i korset. Jag funderade på en sträckning kanske. Efter en vecka var hältan borta men inte stelheten. Istället visar hästen nu förkortat steg båda fram samt är otypiskt ömfotad fram. Han vilar naturligtvis hela tiden och när det inte försvann så beställde jag kliniktid.

Under våren har hästen rehabiliterats för en lättare känning i ytliga böjsenan vänster fram så han är inte riden för fullt det senaste halvåret. Han har dock drabbats av strålröta för första gången och har varit ömfotad under våren. I vanliga fall brukar det gå att rida som vanligt även med tappsko, men nu skulle det inte gått. Han har också varit lite stel vissa mornar när han ska ut i hagen samt jag har vid några tillfällen tyckt mig se en rörelsestörning bak när jag tömkör, men inte alltid.

Hos vet visar han ömhet över ländrygg och korsrygg samt rör sig med utåtroterat vänster bak samt släpar tån i backen (vb). Detta syns tydligast i höger varv då han också går som en vänsterböjd banan. På böjprov är han något böjöm höger fram lågt och engradigt halt båda fram lågt. Han är ovillig att böja höger bak högt, tycks få lite svårt med balansen och rycker lite, men visar ingen hälta. Vänster bak står han snällt vid böjning och visar en grads hälta både högt och lågt.

Vet bedövar glidleden vb (cortison samtidigt) och hältan blir något mindre vid böjprov. Han blir också något rakare vid longering i höger varv.

Vi bestämmer att han får åka hem med Metacambehandling och komma tillbaka om 18 dagar. Teorin är att han fortfarande känner av något muskeltrauma höger bak och att han har någon typ av glidledsinflammation eftersom vet kände att leden var öppen och gallig när hon bedövade/behandlade.

Han ska också få träffa osteopaten om ca fem veckor när denne kommer tillbaka från semestern.

Nu funderar jag naturligtvis över spatt. Själv trodde jag att han hade inflammationer lågt fram, ev strålbenshälta, men jag funderade aldrig på spatt. Jag skulle gärna vilja bolla lite olika ideer och teorier om någon har lust!?
 
Senast ändrad:
Sv: Inflammation i glidled - Spatt?

De kan ha inflammation i hasleden utan att ha spatt. Röntgen talar om ifall det finns spattförändringar i leden.

Så din häst kan ha en 'helt vanlig' hasledsinflammation. Naturligtvis kan den ha en inflammation i hasleden pga spatt med, men det krävs som sagt röntgen för att utesluta/bekräfta spatt (annat än i väldigt tydliga fall när man känner/ser spattknölar etc)
 
Sv: Inflammation i glidled - Spatt?

Misstänker att det blir röntgen i framtiden. Vi får se hur han svarar på behandlingen vid återbesöket. Tack för dina tankar dock! :-)
 
Sv: Inflammation i glidled - Spatt?

De kan ha inflammation i hasleden utan att ha spatt. Röntgen talar om ifall det finns spattförändringar i leden.

Så din häst kan ha en 'helt vanlig' hasledsinflammation. Naturligtvis kan den ha en inflammation i hasleden pga spatt med, men det krävs som sagt röntgen för att utesluta/bekräfta spatt (annat än i väldigt tydliga fall när man känner/ser spattknölar etc)

Ja hasledsinflammation, men spatt är en inflammation i hasledens glidyta och det är två skilda saker. Ev spattknölar dyker upp först efter en tid när åkomman varit i vilande läge.
 
Sv: Inflammation i glidled - Spatt?

Jo, men en inflammation, i meningen böjprovsreaktion - förbättring av ledbedövning, kan finnas både vid spatt och utan att det är spatt. Det går inte - sålänge det inte finns spattknölar etc - att säga på bedövningsresultat om det är spatt (eller ev grad av förbening) eller ej.

Det jag menade, att det TS beskriver kan bero på/vara spatt, men behöver inte vara det.
 
Sv: Inflammation i glidled - Spatt?

För att få klara besked så krävs en röntgen, men här syns ju endast om hästen har spatt. En böjprovsreaktion i hasleden utan nedbrytning av glidleden ger ju en stor sannolikhet för hasledsinflammation.
 
Sv: Inflammation i glidled - Spatt?

Har nu varit på återbesök med min häst som svarat mycket bra på behandlingen och var helt ohalt samt ej öm i ryggen. Vet tror att samtliga hältor beror på en rejäl sträckning i korset höger bak, och att smärtan därifrån har givit både de andra hältorna samt ryggont. Jag ska nu rida igång försiktigt och vara uppmärksam på hur han känns. Hoppas att allt fortsätter att utveckla sig på ett positivt sätt! Förhoppningsvis ingen spatt alltså, tiden får utvisa detta!
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 889
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp