Bukefalos 28 år!

inför tävling?

Buck

Trådstartare
hästen min är svår lastad men går åtminstone in i transporten nu och åker bra, allt går bra när vi last tränar då jag är lugn och inte stressar då, men nu när jag ska iväg och tävla så kommer i alla fall jag bli sk*t stressad och nervös flera dagar i förväg :(:(
förra gången jag var iväg på tävling så slet sig hästen då jag fick gå till grannen som jag skulle åka med (hästlastbil).
jag fick då springa efter hästen till grannen och blev av med en hel del tävlings nerver då :grin:

men när jag nu tänker på att behöva gå upp tidigt och göra i ordning hästen. dvs; rykta, knoppa, putsa, ta in sadel och sånt i transporten m,m. Så känner jag att jag troligt vis kommer att smitta av mig stressen på hästen, som senare inte kommer att gå in i transporten, varpå jag kommer att bli ännu mer stressad och arg på hästen som sen blir sur på mig osv :(

vad kan jag göra för att inte komma in i den onda stress cirkeln?

jag ska åka med en annan som ska till samma tävling med sin häst, och då i denna personens släp, så jag kan inte lasta in allting och ställa i ordning utrustningen dagen innan.
ush.. tävlingen är om ca 3 veckor och jag är redan nervös inför den bara jag tänker på att behöva lasta hästen och hinna med sekreteriatet och att gå banan och sen göra i ordning hästen utan att hon sliter sig och springer iväg... själva tävlingen är inget problem, det är allt runt omkring som jag oroar mig för :( hjälp?:cry:
 
Sv: inför tävling?

Finns det ingen som kan hjälpa dig att lasta på tävlingsdagen, så att du inte behöver vara med vid lastningen? För självklart kommer din häst att märka att du är nervös.
 
Sv: inför tävling?

personen som jag ska åka med hjälper mig att lasta då man behöver var 2 pers, om det är så att jag är jätte stressig så får nog h*n leda in hästen och jag sköta bommarna och rampen.
funderar dock på hur jag ska göra för att lugna ner mig själv så att jag inte får panik mitt i allting, XD och lägga upp shemat inför dagen så att jag inte låter hästen få reda på att vi ska iväg innan transporten kommer och vi ska lasta.
 
Sv: inför tävling?

Förklara för mig varför i hela världen du ska tävla om du redan nu är säker på att få panik över situationen? Vad är det roliga i det? :confused:

Men i övrigt kan du ha hästen och utrustningen i princip klar dagen innan. Knoppa är onödigt. Lasta in grejorna efter att hästen har gått på släpet. Låt den du ska åka med ta hästen från början... Gör det enkelt för dig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: inför tävling?

Jag har också haft problem med lastningen med min häst tidigare.
Började med att göra allt i ordning kvällen innan. Ställer fram allt som ska med och prickar av på en lista så att inget blir glömt.
Jag knoppar även hästen kvällen innan. Ibland har någon knopp åkt ner på morgonen men det tar inte så lång tid att göra iordning.
Det gjorde mig lugnare att veta att allt var förberett.
Nu har min häst lärt sig att gå in i transporten så slipper det problemet. Men har fortsatt att förbereda kvällen innan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
780
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 470
Senast: zarmino
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 155
Senast: escodobe
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 827
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp