Bukefalos 28 år!

Inledning på ett personligt brev

Kiwifrukt

Trådstartare
Hur inleder ni era personliga brev när ni skriver dem? Med inledningen menar jag egentligen mest de två första meningarna. Tycker det är extremt svårt att balansera mellan svintorra/tråkiga "jag söker tjänsten som x hos företag y" (eller något liknande) och att skriva något som "fångar läsarens intresse"/mer personligt? :crazy:

Jag skrev ett personligt brev som jag både låtit folk IRL och en person här från forumet (:bow:) läsa, och tyckte själv att balansen där blev ganska bra. Personligt och lite mer intressant, men fortfarande utan att tappa det seriösa eller bli "fjantigt" om ni fattar hur jag menar? Nu är jag inskriven på stöd och matchning, och min handledare (som jag är ärlighetens namn inte alls klickar med) sågade min inledning totalt. Hen kastade sen åt mig ett papper om hur man kan göra, men där var inledningen "i mitt samtal med person x på företag y" och det förutsätter ju lite att man varit i kontakt med någon på företaget? Jag har telefonskräck, och även om jag jobbat bort mycket av den så finns den fortfarande kvar, och jag kommer definitivt inte till min fördel i telefon, vilket givetvis bidrar till att jag undviker att ringa. Jag ger en betydligt ärligare och positivare bild av mig själv skriftligt eller vid ett riktigt möte, men i telefon får jag panik och stakar mig mest.

Jag klickar som sagt inte alls med handledaren. Gruppen jag går i är väldigt "krävande", det är folk som har stora problem med att komma ut i arbetslivet, och med min högskoleexamen i bagaget känner jag att handledaren tycker att jag inte behöver något stöd alls och skiter lite i mig till förmån för de som kräver mycket mer. Men uppenbarligen behöver ju även jag hjälp och att bara kasta åt mig ett papper (ett papper, och hen sa inte ens några andra tips på hur man kan göra) funkar ju inte.

Så, hur formulerar ni de där första, ack så viktiga meningarna, som ska fånga läsarens intresse?
 
Utan krusiduller: "Hej! Jag heter [...] och är intresserad av tjänsten som [...]."

Tänker att det är meriter snarare än det personliga brevet som fångar rekryterarens intresse initialt. Det personliga brevet visar mer hur man ser på tjänsten man söker och hur man är på att uttrycka sig i skrift (om den egenskapen är relevant). Men jag kanske tänker helfel! :D
 
Jag skriver typ ”hej, jag söker tjänst x hos er som jag hittade annonsen hos y/blev tipsad av../dyl. Och sen förklarar jag varför jag kände att jag ville söka det jobbet, varför jag tror att jag passar till tjänsten. Inte då mycket mer än så. Inte så långdraget eller tillkrånglat.
 
Utan krusiduller: "Hej! Jag heter [...] och är intresserad av tjänsten som [...]."

Tänker att det är meriter snarare än det personliga brevet som fångar rekryterarens intresse initialt. Det personliga brevet visar mer hur man ser på tjänsten man söker och hur man är på att uttrycka sig i skrift (om den egenskapen är relevant). Men jag kanske tänker helfel! :D
Så har jag också gjort, om det inte efterfrågas något speciellt som man kan anknyta till direkt. Typ annonser som "är du initiativrik och självgående?". Då skulle jag kunna tänka mig att inleda med "jag är den initiativrika och självgående säljaren som ni letar efter". Helt bortsett från att jag aldrig skulle söka den typen av jobb, förstås. :D De gånger jag har haft bäst resultat med ansökan har varit när jag verkligen känt att "det där är ju jag!" när jag läst annonsen. Då har ansökan varit lättare att formulera.
 
Jag brukar hoppa biten med vilken tjänst jag söker. Det framgår oftast av sammanhanget ändå. Alltså går jag direkt på en ingress av tidningstyp. Det viktigaste om mig i två meningar ."Jag är X och har god erfarenhet av både Y och Z". Så ungefär.
 
Det senaste brevet jag skrev började jag med vad som gör att jag trivs i den typen av verksamhet. Sen gick jag vidare med varför de skulle trivas med mig och lite vad de olika jobben gett mig för erfarenheter. Passar mig för klyschor och drar inte iväg långa haranger med beskrivningar om mig själv eller vad jag gör på fritiden. Försöker väva in egenskaper med tidigare erfarenheter typ "jobbet på x utmanade verkligen min y-sida och har utvecklat mig inom z". Tycker det låter bättre än "jag är y och z".
 
Jag har brevhuvud med mitt namn och tjänst jag söker så det utelämnar jag från brevet. Jag försöker vara så klyschig jag kan! Någon gång har jag börjat med "jag är en glad tjej" -jag är ingen glad tjej, men fick komma på intervju. Nu försöker jag vara lite mer mogen...
Två nyare exempel där jag också fick komma på intervju:

"För någon vecka sedan reflekterade jag över mina styrkor, intressen och möjliga karriärvägar, jag kom fram till att XXX är nog mitt drömjobb. Så när jag såg tjänsten som YYY på lokalTidning.se reagerade jag så klart!"

"Så utrolig artig at dere utlyser en stilling akkurat når jeg er på utkikk etter nytt jobb! Første gang jeg hørte om Företaget var sikkert en gang i 2013 når jeg studerte yyy-vitenskap og så etter potensielle arbeidsgivere i Staden AAA."

Tror inte inledningen har så stor betydelse, men sätt inte dina två sämsta meningar först. Är du inte mer än halvbra på att skriva så är nog namn och tjänst inte fel att börja med, lite tråkigt men inte helt tokigt liksom. Finns hur mycket som helst att läsa om personliga brev på nätet, googla personal letter.
 
Tror inte inledningen har så stor betydelse, men sätt inte dina två sämsta meningar först. Är du inte mer än halvbra på att skriva så är nog namn och tjänst inte fel att börja med, lite tråkigt men inte helt tokigt liksom. Finns hur mycket som helst att läsa om personliga brev på nätet, googla personal letter.

Det var ju främst inledningen den här handledaren gnällde på, resten verkade vara okej, därav frågan. Jag känner inget förtroende för den personen, och hen verkade heller inte speciellt intresserad av att utveckla vad som var fel/hur jag ska göra istället/ge några som helst tips mer än det här var inte bra så jag kände att jag behövde fråga andra (helt utomstående!) människor istället för att höra hur andra gör. Och hur andra gör på riktigt, inte hur det ser ut i någon mall på nätet.
 
Det var ju främst inledningen den här handledaren gnällde på, resten verkade vara okej, därav frågan. Jag känner inget förtroende för den personen, och hen verkade heller inte speciellt intresserad av att utveckla vad som var fel/hur jag ska göra istället/ge några som helst tips mer än det här var inte bra så jag kände att jag behövde fråga andra (helt utomstående!) människor istället för att höra hur andra gör. Och hur andra gör på riktigt, inte hur det ser ut i någon mall på nätet.

Baserat på att en person tycker att din inledning var dålig kan vi ju inte vara säker på att den faktiskt var dålig, personen har desutom säkert varit på kurs och lärt sig klaga just på inledningar... Men jag har hittat många bra tips på hur man ska skriva på nätet. Det handlar inte om att följa en mall, men om att förstå hur man bygger upp en berättelse och ett budskap, det är det som säljer, och om inte CV sticker ut så kan ju det personliga brevet få göra det.
 
I ett av de senaste personliga breven har jag nedanstående första stycken. Texten anpassas lite utefter vilken tjänst jag söker.

”SAMMANFATTNING
Högpresterande, påhittig, ambitiös, social och ganska rolig.
DRIVKRAFT
Utveckla människor i samband med förändring. Jag drivs av att hjälpa medarbetare att komma på det bästa sättet att lösa ett problem. Jag ser möjligheterna i att andra får genomföra bra idéer och brinna för dessa. Jag är prestigelös och kan verkligen inte allt, då är det viktigt att ta fram kompetensen och styrkan hos andra.”

Jag tycker att man ofta får skriva ett par rader i alla de oändliga ansökningsverktyg man får regga sin cv i. Där brukar jag skriva typ ”Tjänsten xx ser spännande ut! Det ser ut som att ni söker en sån som mig!”

Viktigaste, tycker jag, är att både cv är kort och koncist. Mitt cv är på en sida och mitt personliga brev är på en luftig sida. Jag har hittills blivit kontaktad för alla jobb jag sökt. Gått på intervju på 80%. Velat ha två av jobben men inte fått.

Mvh Miks
 
Baserat på att en person tycker att din inledning var dålig kan vi ju inte vara säker på att den faktiskt var dålig, personen har desutom säkert varit på kurs och lärt sig klaga just på inledningar... Men jag har hittat många bra tips på hur man ska skriva på nätet. Det handlar inte om att följa en mall, men om att förstå hur man bygger upp en berättelse och ett budskap, det är det som säljer, och om inte CV sticker ut så kan ju det personliga brevet få göra det.

Jo men det är ju så jag har tänkt. Att inledningen "jag heter x och söker tjänsten y" sticker ut absolut noll och åter noll, och att jag kan behöva ha något mer "utstickande". En av de som läst det är dessutom rekryterare, fast jag fått kontakt med personen privat och inte via stöd och matchning/arbetsförmedlingen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 350
Senast: kolblakkur
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 670
Senast: SusieQ
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 400
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Jaaahaaaaaaaa, så har man fått brev idag där jag ombedsge belägg och frambringa "bevisföring" som styrker att min häst hade det...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp