Bukefalos 28 år!

Inridning av 3åring va 5-åring

Tossa90

Trådstartare
Skulle vilja höra era åsikter om hur ni tkr en inridning av 3åring vs 5åring ska gå till.
tänker det kan ju vara stor skillnad på en 3åring både mentalt å kroppsligt om ma jämför med en 5åring.

å hur tänker ni kring om den fasen när de kommit lite längre i inridningen och man kan rida själv. ? :)
 
Har 5-åringen blivit mer hanterad och världsvan än 3-åringen bara för den är äldre? Den kanske hunnit bli verkad och vaccinerad fler gånger. Men är den inte inriden skulle jag säga att de är på samma nivå och jobbat dem på samma sätt.
Självklart så som jag tror @Shaggy menar, helt individanpassat.
3-åringen kanske går att sitta upp på samma vecka den får sadel på sig medan 5-åringen kanske behöver en hel månad 🤷🏼‍♀️
 
Skulle vilja höra era åsikter om hur ni tkr en inridning av 3åring vs 5åring ska gå till.
tänker det kan ju vara stor skillnad på en 3åring både mentalt å kroppsligt om ma jämför med en 5åring.

å hur tänker ni kring om den fasen när de kommit lite längre i inridningen och man kan rida själv. ? :)
För mig är en inridning lika oavsett ålder. Ingen av dem har tidigare jobbat och blivit utsatt för belastning och dom får samma tid på sig och samma vila efteråt. En 5 åring är ändå hopplöst efter och man ska inte stressa och tro att man kan hinna ikapp. Efter inridningen är det också lika, samma korta pass och lika noga med vilan. Det spelar alltså ingen roll för mig att den ena är två år äldre eftersom de egentligen är på samma nivå och som sagt inte har belastats och jobbat ngt alls.
 
Jag skulle nog beräkna lite längre tid med 5-åringen, tycker överlag att ju yngre individ ju snabbare brukar de lära sig/acceptera nya saker. Och skelett samt muskulatur och senor kan även det behöva lite längre tid att stärka sig på en äldre häst. Ser dock många som efter mitt tycke går alldeles för snabbt fram endast pga hästen är äldre. Det går liksom inte att skippa två års träning och säga "jaha, min häst är 5 år, då kan den ridas 50 minut 5 dar i veckan" om den nyss är inriden...

Men allting beror givetvis på individet, och vad hästen gjort innan. Har den gått som avelssto, eller har den t.ex. varit körhäst? Är ju en jätteskilnad.
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 820
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 211
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 631
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp