Bukefalos 28 år!

Inridning. Steg för steg.

Kiickan

Trådstartare
Hur la ni upp inridningen?
Vad var det första ni gjorde och vad skulle hästen kunna innan ni gick vidare till nästa steg?

Vad var era bakslag, isf vad?
 
Sv: Inridning. Steg för steg.

Förutsatt att hästen är trygg med människan och träns- och sadelvan så är det väl bara att börja hänga på den lite och lära den att följa tyglarna. Brukar ta det i stallgången och står då vid hästens bog och håller i tyglarna med ena armen över hästens hals. Lirkar med tyglarna tills hästen följer efter med huvudet efter den tygel man tar i. Sedan kommer tömkörning på ridbanan. Något jag är usel på...

När det fungerar och hästen tycker att det är ok med en ryttare på ryggen så blir det lite styrning i skritt på ridbanan. Halter och igångsättningar i skritt.
Något som jag brukar göra ganska tidigt och som jag visserligen börjar med från marken är att flytta hästens bakdel o framdel. De blir lugnare och mer fokuserade på ryttaren då tycker jag. Från hästryggen ställer jag dem med ex vis staketet på vänster sida, tar i vänster tygel och klappar med vänster skänkel lite längre bak. De flyttar bakdelen ganska lätt då.

Sedan försöker jag komma ut i skogen med sällskap ganska fort. Små skogspromenader varvat med korta pass på ridbanan max 4 ggr/vecka.

Första galoppen brukar ske på en skogsväg där hästen har bjudning. Bara att sätta sig ner och galoppera med höfterna. Vänster höft fram vid vänster galopp och höger tvärtom.

Att jobba i form brukar komma av sig själv tycker jag. Bara man inte stör hästens rytm och takt.

Hmm, det är nog så här jag brukar göra.
 
Sv: Inridning. Steg för steg.

1. Vänja vid gjord och huvudlag
2. Tömköra (skritt och trav)
3. Lägga på sadel, longera med stigbygarna nere. Trav och helst lite galopp (fast enbart trav om hästen inte har tillräcklig balans för bra galopp på volt)
4. Hänga på hästen på stallgången, några steg fram och tillbaka.
5. Sitta på hästen. Ute tillsammans med snäll förhäst som inte sparkas. Skritt och trav.
6. Ute tillsammans med snällt sällskap. Alla gångarter.
 
Sv: Inridning. Steg för steg.

Detta kan man ju skriva en roman om :o

Lite kortfattat:
Är det inte min egen häst så börjar jag med att bekanat mig med hästen, promenerar i grimma och lär den skritt, trav och halt på kommando.
Vid borstning ser jag till att lägga armen över ryggen och låta armens tyngd vila där den en stund.
Börjar sedan vänja hästen att ha en pall eller liknande brevid sig när jag borstar, börjar sen kliva upp på den så hästen vänjer sig vid att jag är lite högre och att den inte ska gå iväg bara för att jag är på pallen.
Tar sedan med hästen som handhäst bredvid en trygg äldre häst, den får följe med i skritt och lite trav.
Sedan börjar jag hänga på hästen när jag står på pallen. Samtidigt som jag vänjer den vid att ha sadel på sig. Men inte hänga och sadel samtidigt.
Går fortfarande promenader och låter sadeln vara med, när sadeln accepteras så får stigbyglarna hänga ner.
Låter även sadeln vara med när hästen är med som handhäst. Övar mycket på att göra halt och stå still en längre stund.

När så hästen vants vid sadel, den vet vad kommandona betyder och den är van att jag är ovanför den så börjar jag lägga mig över ryggen, lyfter alltså fötterna från pallen så hela min tygnd vilar över hästens rygg.
Går tillbaka lite och upprepar promenader i grimma men nu med träns under grimman. Över på kommandon och låter hästen vänja sig vid att ha bett i mun.
Vid denna tidpunkt kan jag även passa på att vänja hästen vid löshoppning om jag tycker den är mogen för det.

Nästa steg är att sitta på hästen. Bara några sekunder i början med mycket klapp och smek. Sitter alltid upp från båda sidor för att vänja hästen och få den så liksidig som möjligt.
När hästen är van att jag sitter där så låter jag den gå några steg frramåt och sen göra halt. När den gjort halt sitter jag av.
Sen utökar jag sittningarna allt efter vad jag tycker hästen i fråga klarar av.
Har fortfarande med hästen som handhäst för att bygga upp kondition och för att vara säker på att den följer mina röstkommandon.

Rider alltid med bara grimma till en början, men har tränset på.
Går mycket på känsla och börjar använda tyglarna först när jag tycker det känns bra.
När hästen kan svänga och göra halt och orkar bära mig en längre stund i skritt så ber jag om trav, givetvis så ska den nu också vara van vid bett och att jag nu rider med tyglarna i bettet. Bara några steg i början och allt eftersom längre och längre bitar.
När hästen är styrbar i trav och den lyssnar på mig överallt så ber jag om galopp. Samma där att jag bara tar några steg i början.

Har ingen ridbana så det blir ridning på gårdsplan och ut i naturen på en gång. Har heller ingen möjlighet att få draghjälp av anann häst, men det har jag mest sett som en fördel då unghästen inte blir beroende av att ha någon annan häst med sig när man ska ut i skogen.

/M
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Häst-Sverige har sedan Major var föl kunnat följa hans resa mot att bli en eventuell högvaktshäst. Nu har han tagit ett nytt steg i sin...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 036
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
977
Träning R+ tränare i min omgivning har inga hästar som galopperar för fullt. Deras hästar står och moffar godis och hasar sedan några steg till...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
6 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp