Insemination och eftersläpande regler

VLMF

Trådstartare
Jag har en bekant som skaffat barn på egen hand (insemination). Kom att tänka på hennes situation både när jag läste på buke om en del som kan tänka sig att göra samma sak (inte ha en partner inblandad i sitt barnskaffande) och i och med att Sverige sedan 1 april tillåter insemination här så kvinnor slipper åka till Danmark.

Men föräldradagslagstiftningen ligger ju sjukt långt efter! Hon är ensam förälder och får därför endast hälften av dagarna. Dagar som folk använder för att förlänga semestern när barnen är lite äldre, eller vara hemma en dag i veckan om nu arbetet tillåter. Men för henne kommer alla dessa dagar ha gått åt innan barnet börjat på dagis. Eftersom barnet inte kan börja på dagis innan sex månader.. (såklart).

Dessutom; pengarna man får när man är föräldraledig. En del kommer från försäkringskassan och en del från arbetsplatsen. Men man måste vara föräldraledig en viss del/tid för att få pengarna. Så hon kan inte dela upp och både jobba extra och vara föräldraledig och få pengarna. Hon vill ju jobba extra för att kunna spara lite på sina föräldradagar eftersom hon bara får hälften. Moment 22.

På ett sätt heter det ju FÖRÄLDRADAGAR och inte barn-dagar. Men det logiska vore ju att barnet har alla dagar, som sedan delas mellan föräldrarna (om man nu har två). Hur kan konsekvensen bli så galen om man inte lever i en parrelation? Vet "folk" om det här?!

Visst får man extra/dubbla dagar om man får tvillingar? Då gäller ju dagarna mer för barnen. Vad händer om man blir änka? Föräldradagar kan väl inte ärvas? Eller om man registrerar en fader, som ger bort dagarna till mamman, men sedan visar sig inte vara fadern. Så många frågor :idea:

(Jag är inte hundra på alla regler, det verkar sjukt snårigt, så ha lite överseende om jag snurrat till det någonstans, men det är såhär min bekanta har berättat det).
 
Jag har en bekant som skaffat barn på egen hand (insemination). Kom att tänka på hennes situation både när jag läste på buke om en del som kan tänka sig att göra samma sak (inte ha en partner inblandad i sitt barnskaffande) och i och med att Sverige sedan 1 april tillåter insemination här så kvinnor slipper åka till Danmark.

Men föräldradagslagstiftningen ligger ju sjukt långt efter! Hon är ensam förälder och får därför endast hälften av dagarna. Dagar som folk använder för att förlänga semestern när barnen är lite äldre, eller vara hemma en dag i veckan om nu arbetet tillåter. Men för henne kommer alla dessa dagar ha gått åt innan barnet börjat på dagis. Eftersom barnet inte kan börja på dagis innan sex månader.. (såklart).

Dessutom; pengarna man får när man är föräldraledig. En del kommer från försäkringskassan och en del från arbetsplatsen. Men man måste vara föräldraledig en viss del/tid för att få pengarna. Så hon kan inte dela upp och både jobba extra och vara föräldraledig och få pengarna. Hon vill ju jobba extra för att kunna spara lite på sina föräldradagar eftersom hon bara får hälften. Moment 22.

På ett sätt heter det ju FÖRÄLDRADAGAR och inte barn-dagar. Men det logiska vore ju att barnet har alla dagar, som sedan delas mellan föräldrarna (om man nu har två). Hur kan konsekvensen bli så galen om man inte lever i en parrelation? Vet "folk" om det här?!

Visst får man extra/dubbla dagar om man får tvillingar? Då gäller ju dagarna mer för barnen. Vad händer om man blir änka? Föräldradagar kan väl inte ärvas? Eller om man registrerar en fader, som ger bort dagarna till mamman, men sedan visar sig inte vara fadern. Så många frågor :idea:

(Jag är inte hundra på alla regler, det verkar sjukt snårigt, så ha lite överseende om jag snurrat till det någonstans, men det är såhär min bekanta har berättat det).
Jag tror att du och din vän rört till det.
Läs här.
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning
 
Ni har snurrat till det.
I samband med ett barns födsel får föräldrarna 480 dagar föräldrapenning. Om man har ensam vårdnad, som i din väns fall, så får hen alla 480 dagar själv.

Alla pengar kommer ifrån försäkringskassan. De motsvarar ca 80% av lönen (SGI).
Däremot kan en arbetsplats ha som lokal överenskommelse att betala upp till 90% av lönen, alltså att arbetsplatsen betalar 10% av lönen för föräldradagarna.

Att finns mycket tydligt förklarat på försäkringskassans hemsida, gå in och läs där :)
 
Men skumt om vännen ska ha dagarna men ändå fått info att så inte är fallet - då är ju något helt galet!
 
de har nog bara missförstått "pappadagarna". Vi som lever i ett heteropar får inte ge bort 3 månader av våra dagar till varandra, de brinner inne om de inte används. Troligen det vännen missförstått.

ang föräldrarlön från jobbet får man ersättning från jobbet de dagar man tagit ut fp. vilket innebär att din kompis kan ta ut fp 4dgr/veckan och då får föräldrarlön och sen jobba extra tre dagar/veckan.
 
de har nog bara missförstått "pappadagarna". Vi som lever i ett heteropar får inte ge bort 3 månader av våra dagar till varandra, de brinner inne om de inte används. Troligen det vännen missförstått.

ang föräldrarlön från jobbet får man ersättning från jobbet de dagar man tagit ut fp. vilket innebär att din kompis kan ta ut fp 4dgr/veckan och då får föräldrarlön och sen jobba extra tre dagar/veckan.
Vi som lever i ett homopar (:D) får inte ge bort dessa tre månader heller (bara som info).
 
de har nog bara missförstått "pappadagarna". Vi som lever i ett heteropar får inte ge bort 3 månader av våra dagar till varandra, de brinner inne om de inte används. Troligen det vännen missförstått.

ang föräldrarlön från jobbet får man ersättning från jobbet de dagar man tagit ut fp. vilket innebär att din kompis kan ta ut fp 4dgr/veckan och då får föräldrarlön och sen jobba extra tre dagar/veckan.
När det kommer till ersättning från jobbet så får man läsa vad som står i avtalet för just den arbetsplatsen. Reglerna kan skilja sig åt. Tex vissa måste vara sammanhängande fl i tex 3 månader för att få ut pengarna medan andra inte har några villkor alls. Vissa betalar dag för dag andra betalar ut en klumpsumma på en gång osv :)
 
I samband med ett barns födsel får föräldrarna 480 dagar föräldrapenning. Om man har ensam vårdnad, som i din väns fall, så får hen alla 480 dagar själv.
Oj 480 dagar!
Jag har inte hängt med men det var ju en minst sagt rejäl ökning sen jag hade barn. Jag fick 460 dagar för att jag fick tvillingar.
 
Tack för alla svar! Den bekanta måste ha rört till det, för det var verkligen så här det berättades. Jag blev upprörd när jag fick höra det :D Skönt att det tydligen inte var så. Får fråga lite mer nästa gång, barnet är 3 månader nu så det kan ju inte ha varit under gamla regler heller.
 
Tack för alla svar! Den bekanta måste ha rört till det, för det var verkligen så här det berättades. Jag blev upprörd när jag fick höra det :D
Jag tycker att det är fint att du blev så upprörd :). Skönt att det inte stämde dock, hade ju varit heltokigt om det hade varit så.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Övr. Hund Hallå alla hundvänner, tänker höra med er om det är ett Stockholm- och Uppsalafenomen eller är så i hela landet. Här är det så att en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 937
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag insåg att jag har blivit bitter. Vad gör man åt det? Jag har varit trött i många år, men kämpat på så gott det går med tungt...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 329
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 129
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp