Bukefalos 28 år!

Inspiration - Istället för...

Home

Trådstartare
Hej! ;)
Jag söker nu lite inspiration. Något att göra med hästarna i hagen.
Om man tex inte rider, tömkör och att man inte behöver någon speciell utrustning eller vara utanför hagen, vad kan man då hitta på?
Och jag vill gärna inte ha en massa svar om att man kan träna tex "Nh", jag är rädd att det bara kommer in inlägg om det då, hehe!

Något annat man kan göra förutom att stå och rykta i flera timmar?
Några speciella "lekar" man kan göra utan redskap?
Alltså att man knappt behöver grimma och grimskaft (i "värsta" fall det).

Bomba in massa inspiration, inga svar är fel!
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Jo, självklart har jag ju det!! :O
Men skulle vara kul att göra något roligt utan, nångång.
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Alla mina hästar gillar "följa John". Jag tycker också det är roligt :D
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Spela fotboll med en pilatesboll?! Vissa hästar tycker det är jättekul att leka med dem.
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Haha, kan man ibland byta så hästen är "John"? :D
Hahaha...
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Man kan lära dem att stå på saker, stubbar, stenar mm. Antingen bara två fötter i taget, eller alla fyra. Att backa upp med bakbenen på sten/stubbe kan vara en utmaning.
Kanske behövs lite godis som uppmuntran, eller kanske bara lite kli.
De brukar tycka att det är ASkul att stå på grejer :)

Man kan träna dem att lägga sig på kommando, börja med buga och utveckla. Tänk på att göra en bra tydlig signal för det, och BARA berömma när han gör det på kommando. Så han inte börjar lägga sig i tid och otid bara för att få godis ;)

All sorts klickerträning brukar de tycka är kul, och kräver inte mer utrustning än klicker och godis.
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Skulle vilja testa det där att den ska lägga sig ned på kommando.
Vars kan man hitta information om hur man gör från första början? Tex buga? ;)
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Varför får hästarna inte bara vara hästar när de är i hagen?

Rent generellt är jag mot "cirkusträning" typ, lägga sig, stegra etc. Som någon påpekade, ex att lägga sig kan lätt bli en dålig vana för att få godis. Jag har själv sett en ponny som "lärts" detta och flitigt praktiserade det när den inte ville något t ex på en dressyrbana.
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Som omväxling till tömkörning, ridning, repövningar och agility brukar jag promenera en hel del. Min pålle verkar uppskatta det o på vägen gör vi ibland allt möjligt, tränar "smyg", backar vänder osv, så tränar vi samtidigt att hålla uppmärksamheten på mig;). Vi brukar också undersöka konstiga saker, prata med brevlådor och gå mellan saker som dyker upp osv.
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Promenader är dessutom jättemysigt nu när det är sommar och fint väder. Glöm inte lite vatten eller dricka bara!
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Om man googlar på klicker och hästträning finns det nog en del. Jag har själv börjat testa lite på känn med en grej, man får liksom bryta ner en uppgift i så små delar som möjligt och börja där.

Typ om man ska be någon gå och sätta sig på en stol. Då måste man ju först lära dem att gå fram till stolen, sedan måste rätt kroppsdel pricka rätt del av stolen. Det kan ju vara lika troligt att man ska sätta foten på stolsbenet som att man ska sätta sig på den. Testa med en kompis att försöka få varann att göra uppgifter utan att använda ord eller att ta i varann alltför mycket.

Och som sagt, kom på ett ord/signal för det du vill, så hästen vet när den blir ombedd att göra tricket.

Ibland är man otydlig, eller så "tar" hästen en signal som den uppfattar, och då kan det bli tokigt.
Tex när jag har lekt med min unghäst så har jag ställt mig på ett däck(stort) och bett honom komma sidvärts emot mig(förbereder uppsittning från pall). Hästen brukar också få beröm när HAN står på däcket, så naturligtvis kommer han ju med nosen före och vill upp.
För att hindra honom har jag då "pekat honom åt sidan" med grimskaftet, så han liksom kommer naturligt med sidan vid mig. Sedan har jag killat honom på ryggen och lockat med en godis. Det tog inte lång tid innan han kommer sidvärts emot mig när jag står på däcket.

Sedan skulle jag skicka in honom mellan två hinder, som någon typ av lastövning. Så jag står där, typ bredvid honom, och skickar honom åt sidan in mellan bommarna. Då tittar han läääänge på mig, och sedan "prejar" han mig sidvärts! :rofl::bow:
Mycket fint trick, som jag inte tänkt börja med ännu, men det blev ju lite tokigt. :angel:

När man funderat lite så kom jag fram till att jag "fuskat" lite i hans utbildning och hoppat över lite grunder. Tanken var att han från början ska lära sig att han alltid ska följa med nosen dit jag pekar. Mitt pek=gå ditåt.
Nu hoppade jag ju över det, och de "flesta" gånger när jag pekat honom åt något håll, har ju varit(på sistone) när jag sedan bett honom komma med sidan. Så, han tänkte väl att uppgiften "komma med sidan" hade signalen "pek åt sidan och sedan kli på ryggen", när jag nu pekade åt sidan gissade han att det väl bara var början av "kom med sidan" :idea::love:

Mycket smart, FÖR smart.
Så, se till att vara tydlig och enkel i språket med hästen, annars får man en massa merjobb när man måste lära om :grin:
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Men kan hästen lära in olika ord som en hund egentligen och komma ihåg det? ^^
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Visst kan de det! Precis lika många och lika bra som en hund.;)

Men jag tycker absolut att hästarna ska i fred i sin hage. Tränar gör man på ridbanan, skogen, stallplanen...hagen (och boxen) ska vara hästens frizoner.
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Men om man inte har tillgång till ridbana/stallplan och alldeles för omständigt att ta sig till skogen? ^^
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Det här var en rolig tråd. Jag vill också ha mer tips. Jag har ingen ridbana utan bara skogen och vägar att hålla mig till. Eftersom Simlir är så lite riden innan jag köpte honom, så vill jag inte rida på för mycket.
Vi brukar leka jaga i hagen och sedan ta en "lyfta på benen och samtidigt följa John"-promenad i skogen de dagar som han har "halvvila". Dvs han behöver röra på sig, men ska gå utan ryttare och inte på volt. Skogen bakom oss är full med liggande stammar och diken, så den är perfekt för den övningen. Perfekt träning för matte oxå. :)
Jag köpte en boll med handtag åt honom eftersom han lekte med vattenkannan. Men bollen var inge kul... Vattenkannan behöver jag ju, så den kan han inte få. :)
 
Sv: Inspiration - Istället för...

det finns ju hur mycket som helst om du googlar på trick träning + häst, klickerträning + häst osv.

dock säger jag som ngn annan: lämplig träningsplats är INTE hagen, utan en plats som hästen kan associera till betyder umgänge och träning. Det kan den inte i hagen där den 99% av tiden är lämnad i fred, och sen 1% av tiden ombedes arbeta med tränaren. Ingen bra grund alls för positiv inlärning.
 
Sv: Inspiration - Istället för...

*delvis kl*

Min erfarenhet är att om man gör "träningen/umgänget" roligt och stimulerande för hästen så är det inga problem att göra det i hagen. Om hästen får vara lös och välja själv om den vill leka eller ej, det gör den ju med sina hagkompisar.

Min yngsta bara beeeeer om att få leka med mig, oavsett om vi är i hagen eller utanför, min kompis lilla isis brukar skutta upp på stenar och stubbar så snart han ser att matte är i hagen :D han blir såååå nöjd när han får beröm :love:

Är stor skillnad på att longera/arbeta hästen i hagen(vilket jag inte tycker är lämpligt) och att leka och umgås med den.
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Låna boken Dansa med Hästar av Klaus Ferdinand Hempfling på biblioteket, och börja gör lite övningar därifrån för att öva på kommunikation genom kroppsspråk. Det enda du behöver är en stallgrimma, ett grimskaft/rep och ev. ett vanligt ridspö :)
 
Sv: Inspiration - Istället för...

Haha, jag har just köpt boken. Fick hem den igår! :D Har dock bara hunnit läst dom 4 första sidorna. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 385
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Anläggning Inför hösten brukar det alltid komma ut en massa annonser på lediga stallplatser. Just nu söker jag ingen själv eftersom jag råkar ha...
Svar
18
· Visningar
1 863
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 295
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp