Tid att tänka

Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute idag är att stapla den ved som redan ligger i en hög inne i vedboden. Jag höll på med det ett tag igår, men det är inte färdigt.

Igår tog jag två alimemazin så jag är trött idag. Min ena vintersko har börjat läcka också, så jag är inte pepp på att gå ut heller.

Mina dagar bara går och jag tycker aldrig att jag hinner det jag vill. Den här veckan har jag haft 6 saker att göra utöver jobbet.

I onsdags försökte jag sälja lite chiliplantor och honung på rekoring. Jag fick bara sålt 4 chiliplantor och en burk honung. Då tyckte jag att jag prissatt chiliplantorna tokbilligt. 49 kr. Verkligen superfina plantor, buskiga och fulla med knoppar. T.o.m. Farbrorgrön gillade mina plantor. Men fick dåligt sålt ändå.

Och jag får inget jobb. Tänkte jag skulle söka ett jobb som hotellvärd nu. Man skulle vara intresserad av mat och dryck. Det är inte jag. Men behöver ju ett jobb för det är så jävla jobbigt att hela tiden sakna pengar. Den enda meriten jag har för jobbet är att jag är airbnb-värd.

På onsdag kommer röris hit. Kommer kosta ett antal tusenlappar. Det får jag ta från sparkontot. Skit liksom.

Sen gick min borrmaskin sönder i måndags. Köpte en ny kvalitetsmaskin. Dyrt. För jag vill också kunna röra honung med den.

Och samtidigt så ser jag hur andra startar de där kurserna som jag tänkt hålla. Jag blir förbisprungen och kommer aldrig komma någon vart med nånting.

De senaste dagarna har jag inte ens broderat. Jag känner att jag inte haft tid.

En person har föreslagit att jag ska gå på daglig verksamhet. Det kan jag inte försörja mig på. Och det talas om hur daglig verksamhet kan hjälpa mig att få ett anpassat arbete. Jag behöver inget anpassat arbete. Jag behöver bara få arbeta kortare tid om dagarna. Och går jag på daglig verksamhet så misstänker jag att a-kassan inte anser att jag står till arbetsmarknadens förfogande och att jag därför inte kan få akassa.

Jag vet inte hur jag ska kunna vända min ekonomiska situation. Pengar rinner ut men det kommer inte in vad som behövs. Omplacera katterna kanske?
 

Funderar lite på det här med lönebidrag. Normalt så får man ju inte det mer än 2 år. Jag har hört att många blir av med jobbet när de inte får lönebidrag längre. Och om jag bryter min sjukskrivning för att jobba 100% med anpassning så lär ju FK tycka att jag ska göra det fram till pensionen. Vad det verkar så mister man då möjligheten till att både få sjukersättning (deltid) och att i det långa loppet också förlora lönebidraget. Det känns som om man hamnar i en knepig sits så man måste krascha igen och bli sjukskriven på nytt för att åter hamna hos fk?

Håller med det @Alexandra_W skrev.

Angående lönebidraget så fick jag höra av handläggare att ’i princip’ kan man ha lönebidrag hur länge som helst, men beslutet förnyas var/varannat år. Jag hade lönebidraget ”Trygghet i anställning” eller vad det heter.
 
Tror du det skulle hjälpa? Eller lyssna på musik under tiden du vilar eller något?

Angående lönebidrag förresten finns det ju olika sorter och vissa kan man få väldigt länge enligt Google :)
Jag vet inte om det skulle hjälpa eller om jag skulle känna stress över att snart behöva komma igång igen.
 
Jag vet inte om det skulle hjälpa eller om jag skulle känna stress över att snart behöva komma igång igen.

Kanske skulle det underlätta att få lite tydligare hjälp av en lönebidrags-handläggare (och ev någon från hab?) att fundera ut några olika sätt som du kan prova? Så att du har stöd med lämpliga idéer i utformning, och sedan utvärdering på hur du tycker att fungerar och ifall något inte fungerar/behöver justeras.
 
Jag vet inte om det skulle hjälpa eller om jag skulle känna stress över att snart behöva komma igång igen.
Du får fundera och känna efter helt enkelt. Men tex en sådan sak tror jag inte alls är en omöjlig begäran. Så om du hamnar i situationen där det diskuteras anpassningar, prova föreslå det och se om det är något som kan vara aktuellt. Jag håller tummarna för att du får jobbet!
 
Kanske skulle det underlätta att få lite tydligare hjälp av en lönebidrags-handläggare (och ev någon från hab?) att fundera ut några olika sätt som du kan prova? Så att du har stöd med lämpliga idéer i utformning, och sedan utvärdering på hur du tycker att fungerar och ifall något inte fungerar/behöver justeras.
Vore kanske bra. Frågan är om den handläggare som hanterar lönebidrag kan ge sådan hjälp. Redan inför förra säsongen så flaggade jag för att jag behöver ramar av någon annan för vila/rast och att om jag inte får det så kör jag bara på. Vilket var precis vad som hände.

Jag har kontakt med psykolog på habiliteringen och vi har precis börjat nysta i på vilket sätt jag är autistisk. Sen har jag kontakt med arbetsterapeut också för att försöka få till en bättre fungerande vardag. Jag vet inte vem på hab som skulle kunna hjälpa till i ett sånt fall. Ska man till någon annan än de man går hos så är det ofta väldigt lång väntetid.
 
Vore kanske bra. Frågan är om den handläggare som hanterar lönebidrag kan ge sådan hjälp. Redan inför förra säsongen så flaggade jag för att jag behöver ramar av någon annan för vila/rast och att om jag inte får det så kör jag bara på. Vilket var precis vad som hände.

Jag har kontakt med psykolog på habiliteringen och vi har precis börjat nysta i på vilket sätt jag är autistisk. Sen har jag kontakt med arbetsterapeut också för att försöka få till en bättre fungerande vardag. Jag vet inte vem på hab som skulle kunna hjälpa till i ett sånt fall. Ska man till någon annan än de man går hos så är det ofta väldigt lång väntetid.
Arbetsterapeuten tänker jag är perfekt för det. Kolla med denne?
 
Funderar lite på det här med lönebidrag. Normalt så får man ju inte det mer än 2 år. Jag har hört att många blir av med jobbet när de inte får lönebidrag längre. Och om jag bryter min sjukskrivning för att jobba 100% med anpassning så lär ju FK tycka att jag ska göra det fram till pensionen. Vad det verkar så mister man då möjligheten till att både få sjukersättning (deltid) och att i det långa loppet också förlora lönebidraget. Det känns som om man hamnar i en knepig sits så man måste krascha igen och bli sjukskriven på nytt för att åter hamna hos fk?
Det absolut vanligaste är att man har lönebidrag resten av sitt arbetsliv, det byter bara namn. Ofta börjar man med det det som heter lönebidrag för utveckling, kallas även felaktigt för utvecklingsanställning. Just den formen är tidsbegränsad till 2år hos en och samma arbetsgivare. Detta övergår vanligtvis till något som heter lönebidrag för anställning som man kan ha i max 8 år. Om anpassningsbehovet är livslångt och arbetsförmågan är klarlagd väljs oftast den tredje varianten som heter lönebidrag för trygghet (s.k. trygghetsanställning) någon gång under processen, den lönebidragsformen kan man ha resten av sitt arbetsliv. Besluten brukar tas med olika intervall, vanligtvis 1 år till att börja med för att sedan tas för flera år i taget om man har en tillsvidareanställning. För varje ny beslutsperiod görs en ny bedömning av bidragsnivå, stöd- och anpassningsbehovet utreds och man kommer överens om vilka anpassningar som behövs för att arbetstagaren ska må bra både på arbetet och även orka med ett liv utanför arbetet. Det kan vara t.ex. att en handledare på arbetsplatsen ska se till att man tar raster med ett visst intervall, man kanske behöver arbeta i ett lägre tempo än andra, det kan vara att man ska få gå på vårdbesök på arbetstid etc. etc.

Jag tror att du skulle ha mycket hjälp av en SIUS-konsulent (som är Af:s mest exklusiva insats :) ). Ta upp det nästa gång du har kontakt med Af, att du vill ha en sådan.

Hör av dig om du vill ha mer info :idea:

//Hera, f.d. lönebidragshandläggare på Af
 
Det absolut vanligaste är att man har lönebidrag resten av sitt arbetsliv, det byter bara namn. Ofta börjar man med det det som heter lönebidrag för utveckling, kallas även felaktigt för utvecklingsanställning. Just den formen är tidsbegränsad till 2år hos en och samma arbetsgivare. Detta övergår vanligtvis till något som heter lönebidrag för anställning som man kan ha i max 8 år. Om anpassningsbehovet är livslångt och arbetsförmågan är klarlagd väljs oftast den tredje varianten som heter lönebidrag för trygghet (s.k. trygghetsanställning) någon gång under processen, den lönebidragsformen kan man ha resten av sitt arbetsliv. Besluten brukar tas med olika intervall, vanligtvis 1 år till att börja med för att sedan tas för flera år i taget om man har en tillsvidareanställning. För varje ny beslutsperiod görs en ny bedömning av bidragsnivå, stöd- och anpassningsbehovet utreds och man kommer överens om vilka anpassningar som behövs för att arbetstagaren ska må bra både på arbetet och även orka med ett liv utanför arbetet. Det kan vara t.ex. att en handledare på arbetsplatsen ska se till att man tar raster med ett visst intervall, man kanske behöver arbeta i ett lägre tempo än andra, det kan vara att man ska få gå på vårdbesök på arbetstid etc. etc.
Hör av dig om du vill ha mer info :)

Hera, f.d. lönebidragshandläggare på Af
Kan man få lönebidrag även om man redan är anställd? Om man blivit nedsatt av någon anledning och inte kan uppfylla sina arbetsuppgifter som tidigare.
 
Kan man få lönebidrag även om man redan är anställd? Om man blivit nedsatt av någon anledning och inte kan uppfylla sina arbetsuppgifter som tidigare.
Nej tyvärr inte . Det faller under arbetsgivarens rehabiliteringsansvar vilket bl.a. innefattar en mycket långtgående skyldighet att anpassa arbetet eller omplacera till arbetsuppgifter som man klarar av.
 
Nej tyvärr inte . Det faller under arbetsgivarens rehabiliteringsansvar vilket bl.a. innefattar en mycket långtgående skyldighet att anpassa arbetet eller omplacera till arbetsuppgifter som man klarar av.
Så man blir tvungen att gå ut i arbetslöshet först och sedan få en lönebidragsanställning för samma arbete på en annan plats?
 
Det absolut vanligaste är att man har lönebidrag resten av sitt arbetsliv, det byter bara namn. Ofta börjar man med det det som heter lönebidrag för utveckling, kallas även felaktigt för utvecklingsanställning. Just den formen är tidsbegränsad till 2år hos en och samma arbetsgivare. Detta övergår vanligtvis till något som heter lönebidrag för anställning som man kan ha i max 8 år. Om anpassningsbehovet är livslångt och arbetsförmågan är klarlagd väljs oftast den tredje varianten som heter lönebidrag för trygghet (s.k. trygghetsanställning) någon gång under processen, den lönebidragsformen kan man ha resten av sitt arbetsliv. Besluten brukar tas med olika intervall, vanligtvis 1 år till att börja med för att sedan tas för flera år i taget om man har en tillsvidareanställning. För varje ny beslutsperiod görs en ny bedömning av bidragsnivå, stöd- och anpassningsbehovet utreds och man kommer överens om vilka anpassningar som behövs för att arbetstagaren ska må bra både på arbetet och även orka med ett liv utanför arbetet. Det kan vara t.ex. att en handledare på arbetsplatsen ska se till att man tar raster med ett visst intervall, man kanske behöver arbeta i ett lägre tempo än andra, det kan vara att man ska få gå på vårdbesök på arbetstid etc. etc.

Jag tror att du skulle ha mycket hjälp av en SIUS-konsulent (som är Af:s mest exklusiva insats :) ). Ta upp det nästa gång du har kontakt med Af, att du vill ha en sådan.

Hör av dig om du vill ha mer info :idea:

//Hera, f.d. lönebidragshandläggare på Af
Stort tack för informationen.

Kanske kan jag få en SIUS-konsulent efter min AFU, så att af har något att gå på.

Jag skulle velat åka hem , alltså bara jobba o sluta tidigare.
Jag känner också att det är mitt förstahandsval.
 
Jag känner också att det är mitt förstahandsval.

Det kan ju vara så att om man kommer igång med arbetet så blir man störd av vad andra anser som vila, jag tycker inte rast är vila utan isf socialt, mkt bättre att ha morot att få komma hem tidigare och vila i mer avslappnad miljö. Och veta att den arbetsdagen är slut .
 
Jag har f.ö. blivit kallad till arbetsintervju nästa vecka. Jag har i min ansökan inte skrivit något om att jag bara har tänkt jobba 75% men det står att ag kan få lönebidrag. Kanske blir det samma setup som förra året att jag ska ta mer raster och jobba i eget tempo. Jag vet inte hur jag ska hantera det. Ta min extra 2-timmarsrast seriöst i så fall? Ta en tupplur på jobbet?

Säsongsjobb på park.
Ett alternativ borde väl kunna vara att du jobbar fyra dagar?

Att vila på jobbet tycker jag skulle vara jättesvårt det blir inte alls avkoppling och återhämtning på samma sätt som om man faktiskt får komma hem och verkligen slappna av
Tillägg det pratas ju både här och där tycker jag om att fyradagarsvecka är bättre för vår återhämtning och hälsa
 
Senast ändrad:
Så man blir tvungen att gå ut i arbetslöshet först och sedan få en lönebidragsanställning för samma arbete på en annan plats?
Om arbetsgivaren inte kan vare sig anpassa eller omplacera så ja, tyvärr kan man bli uppsagd efter förhandling. Det är viktigt att man har med facket i en sådan förhandling, så att allt går rätt till och att arbetsgivaren verkligen har prövat allt de kan. Att vara arbetsgivare är komplicerat och innebär att ha ett stort ansvar för medarbetarna, det ansvaret måste de ta och ibland får man "tvinga" dem till det.
Men om man kan arbeta med samma saker hos en annan arbetsgivare, att arbetet alltså går att anpassa, då borde det ju gå att anpassa även hos arbetsgivare nr 1? :confused:
 
@Wille Du vet väll att du kan ha både lönebidrags anställning och sjukskrivning samtidigt. Dvs du är sjukskriven den procent du behöver och har lönebidragsanställning resterande procent. Lönebidragsanställningen skapar en säkerhet för dig och arbetsgivaren genom att staten går in och betalar större delen av lönen och det är mer fritt att göra anpassningar i tjänsten, ta till vara på dom. Vad andra människor tänker om att du tar paus är ju inte något du ska ta hänsyn till, se det snarare som att du stöttar andra i att ta de pauser i arbetet som de behöver. Ni kanske kan göra någon yoga övning, det är ju väldigt nyttigt och bra för kroppen också inte minst när man jobbar ute och konstiga arbetsställningar. En yoga övning i halvtimmen så kommer ni vara det mest trimmade teamet i arbetsgruppen.
 
Om arbetsgivaren inte kan vare sig anpassa eller omplacera så ja, tyvärr kan man bli uppsagd efter förhandling. Det är viktigt att man har med facket i en sådan förhandling, så att allt går rätt till och att arbetsgivaren verkligen har prövat allt de kan. Att vara arbetsgivare är komplicerat och innebär att ha ett stort ansvar för medarbetarna, det ansvaret måste de ta och ibland får man "tvinga" dem till det.
Men om man kan arbeta med samma saker hos en annan arbetsgivare, att arbetet alltså går att anpassa, då borde det ju gå att anpassa även hos arbetsgivare nr 1? :confused:
Men de får ju acceptera att man har en väldigt låg och ojämn produktionstakt/prestation, något som kompenseras av att lönebidraget men inte utan lönebidrag.

Eftersom jag pratar i egen sak här så handlar det om att jag helt enkelt inte kan prestera i den omfattning som skulle kunna förväntas. Har jag lönebidrag så sänks förväntningarna medan om jag har en vanlig anställning så förväntas jag prestera som en "vanlig och frisk" anställd.

Jag kommer prestera lika dåligt på alla jobb, så att byta jobb är inte en lösning, det kommer att gå lika dåligt.
 
@Wille Du vet väll att du kan ha både lönebidrags anställning och sjukskrivning samtidigt. Dvs du är sjukskriven den procent du behöver och har lönebidragsanställning resterande procent. Lönebidragsanställningen skapar en säkerhet för dig och arbetsgivaren genom att staten går in och betalar större delen av lönen och det är mer fritt att göra anpassningar i tjänsten, ta till vara på dom. Vad andra människor tänker om att du tar paus är ju inte något du ska ta hänsyn till, se det snarare som att du stöttar andra i att ta de pauser i arbetet som de behöver. Ni kanske kan göra någon yoga övning, det är ju väldigt nyttigt och bra för kroppen också inte minst när man jobbar ute och konstiga arbetsställningar. En yoga övning i halvtimmen så kommer ni vara det mest trimmade teamet i arbetsgruppen.
Af har bedömt min arbetsförmåga till 75-80%. Är jag sjukskriven 25% så förväntas jag vara fullt produktiv resten av tiden.
 
Stort tack för informationen.

Kanske kan jag få en SIUS-konsulent efter min AFU, så att af har något att gå på.


Jag känner också att det är mitt förstahandsval.
Eller kanske få börja senare? Har det inte varit ett av dina stora problem, att behöva kliva upp tidigt? Det kanske passar din dygnsrytm bättre att inte börja jättetidigt?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 087
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 305
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 534
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp