Bukefalos 28 år!

Introducera ny stallkatt

Mooch

Trådstartare
Jag ska kanske byta stall och ska då ta med min kastrerade honkatt, ca 1 år gammal (hittekatt, så jag vet inte exakt). Jag ska i sådana fall få ha kattlucka till en uppvärmd bod där min katt får husera (lucka för hennes chip).

Det finns en eller två stallkatter redan, tycks vara hanar och lär vara rätt tuffa. Hur introducerar jag min bäst?

Tänkte först låta henne vara instängd i boden tills hon känner sig hemma där och vet att jag återkommer dit, att hon ska bo där nu. Hon är väldigt präglad på mig eftersom jag hittade henne hungrig och kall och har månat mycket om henne sen dess. Hon är van att vara instängd ibland och tål det väl. Då bör hon också få lite av ställets dofter och inte dofta så främmande när hon väl träffar de gamla.

Har läst tips om att låta katterna titta på varandra på avstånd först, och sedan t.ex. låta den gamla katten snusa in sig i ett rum (boden då) där den nya varit. Därefter låta dem snusa med något galler emellan och sedan ev låta dem äta bredvid varandra med galler emellan.

Har ni några andra bra tips? Såg att någon skrev om vikten av god introduktion, Sassy tror jag? Jag är mycket tacksam för all erfarenhet och kunskap! I nuläget funkar hon rätt bra med en annan stallkatt men inte alls med en annan grannkatt, som verkligen sitter och väntar på henne och ger sig på henne. Hittills har det lett till två vetbesök för sårvård...

Om min käre make inte var allergisk skulle katten få bli min hemmakatt, hon är världens mysigaste och vackraste :love: Men jag är väldigt nöjd med att kunna ha en egen stallkatt efter ett liv fyllt av katter fram tills maken kom in i mitt liv.
 
Sv: Introducera ny stallkatt

En annan sak, är det dumt att skilja ut henne från de andra genom att ge henne egen lucka och utrymme? Vore det bättre om hon blev en av dem ute i stallet helt och hållet?
 
Sv: Introducera ny stallkatt

Jag tycker bara det är positivt att hon har ett eget ställe, då kan hon ju vara trygg där även om det inte funkar 100 % med de andra katterna. Det kan ju hända att hon tillslut själv väljer att bo med de andra..

Jag hade nog haft henne instängd i boden ett tag precis som du tänkte, så hon blir hemtam där, och vet att det är hennes plats, att det finns mat osv. Innan hon träffar de andra katterna. Och att du kan se att hon klarar att använda luckan. Alla gör inte det.
 
Sv: Introducera ny stallkatt

Tack för svar! Ja, när jag har funderat så tycker jag också det känns bäst att hon har ett eget ställe att vara på. Det är så hon har det nu också, i sadelkammaren i det lilla stall jag hyr. De andra katterna bor i stora stallet samt i grannhusen runt omkring. Jag uppfattar det som att hon trivs i sitt egna krypin, bortskämd med egen kattklätterställning och kattbädd... hon söker sig mest ut för att jaga eller för att träffa andra människor i stora stallet när jag inte är där.

Hon har luckan redan nu och det tog ett tag att lära henne gå genom den, särskilt att trycka upp en på rätt sätt så att den hinner reagera på hennes chip. Men nu går det bra, och hon har ställt om sig väl de två gånger hon varit instängd pga läkande sår. Hon är hårt utsatt för den elaka grannkatten och jag hoppas det kan bli bättre på nya stället.
 

Liknande trådar

Övr. Katt har aldrig någonsin skrivit på katt tidigare men någon gång ska ju såklart vara den första. :D Känns som att det finns mycket kunskap...
Svar
6
· Visningar
918
Senast: ptr
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 176
Senast: LevelSkin
·
Övr. Katt Jag blir sambo nu i månadsskiftet, jag och min kastrerade hankatt ska flytta in till min pojkvän i hans lägenhet, och där bor också hans...
Svar
1
· Visningar
849
Senast: Centaur
·
Övr. Katt Jag kommer att avliva min gamla katt under den kommande veckan pga sjukdom hos katten och den stundande flytt som jag kommer göra...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp