Bukefalos 28 år!

Invänjning fibergi, lusern + mängd vatten?

A

asahes

Hur försiktiga är ni med att vänja in nytt foder som fibergi och lusern? Min vetr tyckte jag kunde ge 1kg lusernpellets uppblött till gröt på en gång. Jag har gett det i två mål men vill nu komma upp i 3kg el mer så snabbt som. Likaså fibergi vill jag komma upp i - men hur försiktig måste jag vara? Där tänkte jag vara lite försiktigare med kanske 2x0,25kg nga dgr och sedan 2x0,5 nga dgr o s v.
Det är förstås individuellt och jag har ju en kolikkänslig häst men å andra sidan måste jag få i honom mat (annat än hö som han knappt vill ha längre!) Vore intressant att höra hur ni gör!

Hur mkt vatten behövs egentligen för att lösa upp lusernpellets? Nu har jag minst 2 delar vatten till 1 del pellets - d v s typ en mindre hink till 0,5kg - men då kommer det ju bli jättemängder när jag ska ge 3kg?! (torrt)

Vilken tur att buke finns... vilse i hästhälsa och foderdjungeln :(
 
Sv: Invänjning fibergi, lusern + mängd vatten?

Jag är försiktig med alla nya fodertyper. Minst en vecka innan man har full mängd. När jag skulle vänja in 1 kg lusern lät jag det ta ca 10 dagar.

Minst 1 del lusern+1 del vatten skulle jag ta. Gärna mer. Jag brukar ha 1 del lusern+2 del vatten.
:)
 
Sv: Invänjning fibergi, lusern + mängd vatten?

Lusern är ett mag/tarmsnällt foder. Det kan man fläska på rejält på en gång. Jag har ibland gett en bal gräshö ena dan och en bal lusern hö andra dagen (alltså fri tillgång).

Alla stärkelse haltiga foder som fibergi däremot ska vänjas till sakta. Särskilt om man har en kolikhäst. Jag skulle faktiskt inte ge spannmål till en sådan pålle förrän han varit besvärsfri i nåt halvår (och därmed kan antas ta fått en god tarmflora). Men det är ju jag det! HH
 
Sv: Invänjning fibergi, lusern + mängd vatten?

Menar du att jag bara ska ge lusern, eller bör jag komplettera med ngt ytterligare som ger mer fett? (därför jag tänkte på fibergi)
Trodde att proteinhalten kan bli för hög om jag fläskar på med mkt lusern?
Så det finns balar av lusernhö?! Det visste jag inte, är det ovanligt att det säljs?

Tasck tack
 
Sv: Invänjning fibergi, lusern + mängd vatten?

Hur ska man göra med vitamin tillskott? Har tidigare gett E-vitamin och Selen kombinerat, kan jag ge det nu under dessa omständigheter?

Sen ger jag B-vitamin 2omgångar/år vid pälsfällning/sättning, m a o nu.
Och mineraler förstås, "standardsort", lusern fyller väl inte det behovet? (p s s som krafft gör).

Tack på förhand
 
Sv: Invänjning fibergi, lusern + mängd vatten?

Allt är beroende på vad du har för värden i ditt grovfoder.
Är det proteinfattigt är det inte dåligt med mycket lusern.
Vilka mineraler som behövs beror också på grovfodervärdena.
Selen är det som förmodligen behövs om du inte fodrar med selenberikat kraftfoder eller mineraler.

Allra troligast får hästen i sig vitaminer i grovfodret eller på "naturligt sätt" (producerar själva, eller av solen).

Mineralvärdet i lusern är väl inte direkt "jämnt". Det innehåller mycket mer kalcium i jämförelse med fosfor. (Är dock inte särskilt farligt med kalcimöverskott)
Om lusern: jag tror det räknas som baljväxt och finns nog i en vanlig blandvall. Sen finns speciella lusernvallar med extra mycket lusern, som man kan göra hö av och även pellets ( i den formen man oftast köper lusern). Nån annan får rätta mig om jag har fel, men jag tror det är så.

Hästar har inte så stort behov av just fett. De tål bara en viss mängd. Vill du öka hullet på hästen ska du satsa på mycket energi (MJ) i fodret.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp