Bukefalos 28 år!

Irriterande!

J

Jeeves

Jaha, nu sitter man här med ett sprillans nytt Rhino wugtäcke, inhandlat till 2-åringen p g a att han ser ut som en lermumie varenda dag och man nästan måste ha gasmask på vid ryktning.

Efter ett eländes väntande på täcket, beställt på en nätshop, så slet man naturligtvis upp allting, slänger påsen och tar av alla tags. Jag hade ju provat hans innetäcke i strl 125 som dessutom är nästan för litet åt honom så därför var jag ju alldeles hundra på att ett 130 cm till utetäcket det ska sitta som en smäck! Vad händer?

Det ser för j-ligt ut, typ drygt en halvmeter för långt i ryggen, lika mycket för långt i sidorna ( hängde nedanför knäna ) och för att avsluta det hela; gjordarna var en halvmeter för långa när jag hade spänt in dem så mycket det bara gick. Morr...

Så nu har jag ett sprillans täcke som kostade skjortan, som inte går att returnera p g a min egen idiotiska idé att slänga allt PLUS ett likadant täcke fast fodrat, ett par månader gammalt som tillhört min förra häst som dog för snart en månad sen.

Och inget utetäcke till min lergubbehäst heller.

Vad ÄR det med Horsewares storlekar egentligen!? Någon som vet om de överhuvudtaget kan användas till en lite smäckrare D-ponny och om ja, vilken storlek har ni då? Jag älskar deras kvalitet på material men tror de att hästarna är breda som Shires eller vad? Alla ni som har en Shire eller ardenner, nu vet ni vilka täcken som passar utmärkt! Suck...behöde bara skriva av mig lite efter att ha fått en mindre avhyvling från sambon om mitt "sanslösa slöseri" med pengar på hästarna:( Jag köpte en sadel åt shettisen härom månaden, osedd, som var lite för smal i bommen,:o )
 
Sv: Irriterande!

de ÄR stora i str SPECIELLT wug modellerna!
125 brukade jag ha på min d.ponny (liten)
 
Sv: Irriterande!

Oj, jag som beställt ett i strlk 130. Hoppas verkligen att det inte är för stort för min häst nu.
 
Sv: Irriterande!

VAD du än gör, spara påse och ta INTE av tagsen! De är ofantligt stora, så stora att återförsäljarna borde gå ut med en allmän varning!
 
Sv: Irriterande!

Jag har sett den vanliga Rhino Pony och har funderat på den men knäppningen framtill är som gjord för skav så därför valde jag Wugen som har kryssknäppning=suveränt bra för att undvika bogskav.
Strl 125, det är bara 5 cm kortare och det räcker antagligen inte, undrar om det slutar med att man får ha shettisstorlek på cobben:crazy:
 
Sv: Irriterande!

Haha, jag vet, det är hemskt. Och dessutom har de ALLA storlekar utom 120! ><

Om du inte kan returnera kan du iaf köpa ett i ponnystorlek, 115 funkar med största säkerhet på en D! Och i ponny är de ju betydligt billigare.
 
Sv: Irriterande!

Låter som om täcket skulle passa min breda och korta knubbiga Lipizzanare :idea:

Men tyvärr har jag inga pengar till något sådant, och sen så är det ponnyn som behöver ett annat regntäcke... :crazy:
 
Sv: Irriterande!

Nej, är din häst knubbig men KORT så kommer de inte att funka heller! De är lååånga också...det blir täcke m släp;)
 
Sv: Irriterande!

Men visst ÄR det irriterande att de hoppat över 120?!

Jag gick precis in på Horsewares egen sida och efter lite tråcklande på engelska så ser jag ju precis det du skriver - ett 115 skulle kunna passa! Inte klokt, det är ju nästan som det vår shettis har annars.
Mäta på vanligt sätt det går inte men när man går in och ser på vilken storlek de själva rek till olika mankhöjd på hästarna så hamnar vi på just 115=5,6!

Så nu ska jag jaga Rhino Wug Pony! Men först ska jag annonsera ut mina felköp:o annars får jag nog flytta ut...
 
Sv: Irriterande!

Min lilla, men inte så smäckra, D-ponny har normalt sett 5'9" på Rambo och Rhino Wug. Hans ena regntäcke är det största Rhino Pony Wug. På fodrade vintertäcken kan han även ha 6'0".

Vad gäller Horsewares storlekar så tycker jag att de är konstigt översatta, jag kollar alltid på den engelska storleken i stället. Engelska storleken mäts från längst bak på täcket och fram till bogspännet, och är i fot och tum (en tum= " = 2,54 cm, en fot = ' = 12 tum).
 
Sv: Irriterande!

Har du mätt täcket? Det kan ju vara så att det är felmätt. Iofs kan du väl kanske inte reklamera det om du inte har påsen och tagsen kvar...
 
Sv: Irriterande!

Mina Horseware i storlek 145 och 155 är helt normala i storlekarna, har dem på halvblod ca 164 cm i manken. Har haft ett 140 cm också som jag hade på fullblod som hade 135 i andra täcken.
Vad skumt att det är sån skillnad på de mindre...
 
Sv: Irriterande!

Det är ju det jag säger.... de ÄR stora i storlekarna (utetäckena!)
Köpte ett Rambo Duo i höstas i stl 130 till mitt halvblod! Ok han är smäcker o inte så stor o har normalt sett 135 (ibland 145) i andra täcken.
Mitt förra halvblod som alltid hade 145 i alla andra täcken, hade 140 i Horseware (endast utetäckena, innetäckena tycker jag är normala!)

Kan du inte sälja det till nån kompis då, om du nu inte kan skicka tillbaks??
 
Sv: Irriterande!

Skumt, vårt passade som en smäck på det ädla fullblodet. Köpte 145 cm och det är vad han brukar ha. Sitter betydligt bättre än de vi har i 155 cm (som inte är Wug)
 
Sv: Irriterande!

Vad konstigt. Till min häst som drar 145 i Pessoa har jag 145 i HW med. Jag tycker de är helt normala i strl :p
 
Sv: Irriterande!

Jo du kan tro att jag var på och mätte direkt för jag kunde inte tro att jag bommat så totalt på storleken! Jag jämförde med min förra hästs 6,9 täcke som då ska motsvara 155 cm och då ska det ju skilja 25 cm på dem, det gjorde det väl på ett ungefär i a f. Det roliga är ju att det skiljer ingenting på andra ledden så det är ju inte konstigt om täckena blir långa och går nedanför knäna...

Jag har ett innetäcke från Hansbo till honom och det är 125, något trångt i bogpartiet men annars bra i storlek. Jag tänkte ju då att ett 130 borde sitta perfekt eftersom utetäckena brukar behöva vara något lite rymligare. Har kollat runt lite på nätet och sett att en del butiker har gjort sin egen lilla storleksöversättning, säkert i all välmening, men det blir väldigt förvirrande för köparen!

Nu har jag varit runt o satt lappar i butiker och på ridklubben så får vi se om jag lyckas reparera mina misstag:( Man förlorar ju så himla mycket pengar bara på att ha öppnat påsen och provat det! Dumt misstag - ska aldrig göra om:o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp