Isak är borta (långt)

Marvin

Trådstartare
I måndags fick min förra älskade katt Isak somna in. :cry:

Han var mitt första "riktiga" husdjur, vi köpte honom från en djurskyddsförening hösten 2001. Älskade, underbara katt! :love: Första gången jag mötte honom ställde han sig med tassarna på mitt bröst och gosade mot ansiktet. Jag hade alltid katthår i ögonfransarna och bakom/på linserna när jag hade Isak.

Isak som tyckte bättre om min sambo än mig. Som älskade att träffa nya människor, som rusade till ytterdörren och mjauade när det ringde på dörren. Som gick fot i kopplet. Som mötte mig när jag kom från jobbet/skolan och jag la mig på rygg på sängen och han låg på mitt bröst med en framtass på var sida om halsen och gosade i ansiktet. Som satt på mitt tangentbord och knuffade ner mina cd-fodral i golvet så de sprack. Som doppade framtassen i mitt vinglas för att kolla om det var nåt gott.

Sommaren 2004 flyttade jag utomlands, Isak fick då flytta hem till en kompis som fungerat som kattvakt tidigare och som älskade honom lika mycket som jag. Där har han fått vara kvar. Jag bodde hos honom en sommar och var kattvakt, han bodde hos mig en annan sommar när nya matte var på semester. Han charmade mina föräldrar.

När jag hade honom fick han problem med magen, hade ofta diarré och gick massor i vikt, fick bada ofta pga kladdig rumpa. Hos nya matten gick det här faktiskt i stort sett över. Dock hade han problem med hjärta och lungor.

I början av dec -08 blev han sjuk. Kunde inte kissa och var olycklig. När han kom in på djursjukhuset tog de katten och sprang in på operation. Det var stora stenar i urinblåsan och några hade fastnat i urinröret. Han buköppnades men de vågade inte öppna urinblåsan för den var så kraftigt inflammerad. De sydde ihop honom och amputerade istället hans penis (sen blev han kallad för Isabella :devil:). Stenarna i urinblåsan fick vara kvar. Under operationen var det svårt med narkos för hans lungor fungerade inte så bra. Operationen gick trots allt bra, och Isak fick åka hem och vila upp sig.

Till nyår åkte han ner till Skåne för att hans matte skulle fira nyår med mig. På nyårsdagen gick han runt och kissade små små droppar lite överallt. Jag åkte för att träffa honom. Han hälsade på mig och hoppade upp i mitt knä och låg där medan vi ringde vet. In till djursjukhuset i Malmö för en lång väntan. De ville lägga in honom, men matte skulle ju åka hem nästa dag, så han fick smärstillande och antibiotika för att klara sig tills han kom till sin hemmaveterinär.

Väl där fick han diagnos urinvägsinflammation och vi andades ut.

I måndags eftermiddag ringde nya matten mig och grät. De var igen på djursjukhuset och Isak var väldigt dålig. Det satt fast 3 stycken stora stenar i urinröret. Nya matten frågade vad jag hade gjort. :crazy: Vi ville ju båda så gärna ha honom kvar, inte kan man väl dö av lite njursten! Det blev operation, de skulle försöka spola loss stenarna in i urinröret och sen operera ut dem.

De väntade tills nya mattens sambo kommit och de fick ta farväl av honom om det skulle gå dåligt. Vilket det gjorde. Det gick inte att få loss stenarna och Isak fick aldrig vakna ur narkosen. Nya matten fick betala 10 000 kr och åka hem med en tom bur. De fick tid att vara med Isak när det var över, djursjukhuset tog sedan hand om kroppen.

Nya matten tände ljus ute i det höga gräset där han älskat att smyga runt.

Lilla Isak jagar nu snören i katthimlen, djupt saknad av alla som träffat honom. :cry:

Isak1.jpg


Isak2.jpg
 
Sv: Isak är borta (långt)

Tack alla.

http://www.youtube.com/watch?v=JYZQoZyLYAY

Isak var världens finaste! (Om än lite taxbent...)

Nya matten har lagt ut ca 37 000 kr på Isak de sista 2 månaderna. Jag har lärt mig att inte berätta det för folk, för då får man höra att det är helt sinnessjukt.

Hur kan det vara sinnessjukt att försöka rädda sin älskling?
 
Sv: Isak är borta (långt)

Hur kan man lägga 37" på en resa då är något jag undrar, det är något ingen skulle ifrågasätta men ett kattliv är tydligen mindre värt. :mad:
En operation för att fixa ena kattens patellaluxation gick på 16", sambons mamma tyckte vi kunde amputera benet istället. :eek: Knappast att man gör det om det finns en god prognos och pengarna finns.
 
Sv: Isak är borta (långt)

Vilken vacker katt, beklagar sorgen
consoling1.gif


Att lägga sina resurser på att rädda en älskad familjemedlem är väl ett synnerligen bra sätt att använda dem, även om man skulle önska att det aldrig behövdes. Jag hade lugnt sålt allt jag har och äger för Hanoos strumabehandling i somras om den inte hade gått på försäkringen. Visst når man en gräns när det inte känns vettigt längre, men för mig känns det inte vettigt att äga massa häftiga prylar om min älskade katt inte är här.
 
Sv: Isak är borta (långt)

Undrar om man ska sätta den där "vettig"-gränsen innan djuret blir sjukt, för när man väl står där är det svårt att ta beslut.
 
Sv: Isak är borta (långt)

Åh vad sorgligt! Jag läser med tårar i ögonen, jag vet hur mycket en katt kan betyda. Jag känner med er.

Apropå pengar, så tycker jag att prio ett är djuret. Vad är man beredd att "utsätta" sitt husdjur för, och vad är prognosen. Kan man någonsin förebereda sig på detta och så att säga bestämma sig i förväg? Jag tror inte det, utan hoppas att jag när den dagen (de dagarna) kommer är stark nog att avgöra vad som är bäst för mina djur.

Pengarna... Egentligen, vad spelar det för roll om någon lägger tusentals spänn på att få sin kattvän frisk? Är det pengar som skulle göra mer nytta någon annanstans? Jag menar, man tar ju inte en underskötersketjänst från ett vårdhem, eller ett antal vaccindoser från ett u-land, om jag ska vara krass. Det är oftast buffert/spar, lån eller rena konsumtionspengar gissar jag?

Man kanske kan sätta en gräns för hur mycket man kan lägga ut i förväg (ja, hur mycket pengar man kan hosta upp är väl alltid den yttersta begränsningen förståss) Men ärligt talat, om vet säger att den här op kostar 20´ och chansen till ett fullvärdigt långt liv efteråt är 90 %. JAG skulle inte bry mig om vad jag sagt sen tidigare...

KRAM på dig Marvin och kram till nymatten också!:love:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 009
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 147
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Nu behöver jag alla tassar, tummar och tår för lille Skrutt. Vi åkte in akut i morse med vad jag trodde var en förstoppning. Han har...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
17 822
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Fille kom 06.30, vi gick o lade oss igen. Jag och Minnie i sängen och Fille under köksbordet. Klockan nio, frukost och fylla...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp