Bukefalos 28 år!

Corax

Trådstartare
Jag har problem med ryggen sen länge och har tidigare haft lite känningar (förmodligen)från ischiasnerven. Men det var bra länge sedan.

Nu har jag börjat rida ett monster till häst (förtydligande; han är snäll men SKITstor ;) )och efter första gången så fick jag ont på ena sidan nere vid ländryggen (ischias?). Det riktigt högg till mellan varven. Efter några dagar så gick det över men nu har jag ridit honom två dagar i rad och jag håller på att smälla av när det hugger till nu.

Varför får man ischias och vad gör man åt det (förutom smärtstillande)? Kan man förebygga det? Får jag det för att jag numera är rätt ovan att rida ordentligt?
Kan tillägga att jag är rätt duktig med att stretscha.
Måste man vila bort det eller kan man "träna" bort det?
 
Sv: Ischias?

Ischiasvärk kan ha väldigt många olika orsaker.
Någonstans kommer nerven ikläm, och orsaken kan vara många.
Jag fick ischiasvärk c:a 1 månad efter att jag hade blivit avslängd från hästen. Värken tilltog mer och mer, så jag gick till en Chiropraktor.
Han undersökte mig, och kom fram till att jag var sned och skev i skelettet på flera ställen. Det fick till följd att muskler och annan vävnad kom lite i kläm och svulnade. Det medförde i sintur att nerven kom i kläm. På c:a 30 minuter så "rätade" han ut min kropp och problemen minskade kraftigt. Det dröjde dock yttligare 2 månader och ett återbesök innan besvären var helt borta. (Eftersom kroppen varit sned länge, så har muskler och vävnad anpassat sig till det. Dessutom försvinner inte svulnaden direkt.)
 
Sv: Ischias?

Ischias är det väl bara om det strålar ner i foten också. Annars är det antagligen så att det är någon annan nerv som kommer ikläm. Jag har liknande bekymmer med smärtor i ländryggen, som återkommer. :(
 
Sv: Ischias?

Ja jag vet inte. Har bara fått för mig att det inte Behöver stråla ner. Men jag kan ha fel...
Skulle inte förvåna mig det minsta om det var nått annat skumt fel på mig. ;)
 
Sv: Ischias?

Men *doh* :D ;)

Jar har kronisk värk men det här är nått annat. Har aldrig haft en sån huggande smärta... Hela jag rasar ju ihop när det kommer.
 
Sv: Ischias?

Ischias sitter väl inte i ländryggen?! Det kommer väl från skinkar och strålar nedåt. Det finns två typer äkta och falsk. Äkta beror på att nerver kommit i kläm av ex skelett, el av diskbråck. Falsk är när man är så spänd i sin rumpa att muskleran klämmer åt om nerven. Det låter inte som Ischias när du beskriver det..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 854
Senast: Hedwig
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 580
Senast: Exotizc
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 947
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp